לבנון: ריכוז ידיעות בנושאי תקשורת ואינטרנט

ממשלת לבנון האריכה בסוף חודש ינואר 2013 לחודש ימים נוסף את רישיונות הסלולר המצויים בידי חברת Alfa וחברת Touch [בבעלות ענק התקשורת הכווייתי Zain] עם סיום תוקף הרישיונות שבידיהן. העיתון הלבנוני Daily Star אומר כי ההארכה נותנת לממשלה הלבנונית זמן נוסף להכנת המכרז להענקת הרישיונות לתקופה של חמש שנים. שר התקשורת הלבנוני Nicolas Sehnaoui רצה שההארכה תהיה לשלושה חודשים ולא לחודש אחד.

לממשלת לבנון תוכנית לסיום תקפות שני הרישיונות ולמיזוג התשתיות הניידות לחברה לאומית אחת. אז תהיה אפשרות להענקת מספר רישיונות לחברות שיפעלו בצורה יעילה כ- Mobile Virtual Network Operators, MVNOs על תשתית מאוחדת (אשר בסופו של דבר 3% ממנה יונפקו בבורסה). יחד עם זאת לא סביר שהתהליך יסתיים במהלך אותו חודש של הארכה.

כיום הרישיונות שבידי שתי החברות מוארכים מידי שנה והחברות מעבירות מידי חודש תשלום לממשלת לבנון עבורם.

חברת האנליסטים הלונדונית Business Monitor International. BMI אומרת כי התוכנית הלבנונית לבנייה-מחדש של מגזר הסלולר במדינה תחסל כל אפשרות להפרטה של הרשת הניידת בעתיד. התוכנית תעמוד ביעדי ההכנסות שמציבה ממשלת לבנון אולם לא סביר שהיא תמריץ חדשנות או תגדיל את השימוש בתקשורת. לדברי החברה המודל החדש מתעלם מהצורך הבסיסי בהשקעות פרטיות ותחרות ברמת מפעילי הרשת למרות שהוא מאפשר תחרותיות בין המפעילים הוירטואלית ברמה הקמעונאית. ממשלת לבנון תלוייה מאוד בהכנסות הסלולר כדי להקטין את הגרעון התקציבי של המדינה.

בשנת 2012 הניב מגזר הטלקום בלבנון הכנסות בסכום של 1.6 מיליארד דולר. מתוך סכום זה 1.4 מיליארד דולר הועברו לידי משרד האוצר הלבנוני. הכנסות המדינה מהסלולר יחד עם הטלפוניה הקווית והאינטרנט היוו כ- 40% מהכנסות לבנון בשנת 2011.

לדברי BMI, כיום יש בלבנון יותר מ- 3 מיליון מנויי סלולר ושיעור חדירה של 78% (נכון לסוף 2011). בסוף שנת 2016 צפוי שיעור החדירה להגיע ל- 100%. שיעור חדירת הפס-הרחוב להישאר פחות מ- 10% בשנת 2017.

ממשלת לבנון גם אישרה לשר התקשורת רכישת נתח מכבל ימי חדש Alexandros של סיבים אופטיים המחבר בין קפריסין ומצרים וקפריסין וצרפת. הכבל החדש יאיץ את מהירויות האינטרנט בלבנון הידועות כאיטיות מאוד בהשוואה למדינות ערביות רבות. השר אמר כי בחודש פברואר ייערך פרוייקט ניסיוני של תקשורת ניידת בדור הרביעי [4G].

שר התקשורת הלבנוני הכריז בישיבת הממשלה על תוכניות להאצת מהירויות האינטרנט ולהנחת כבלי סיבים אופטיים נוספים ברחבי המדינה.

במסיבת עיתונאים שערך בפרלמנט הלבנוני חזר חבר הפרלמנט Ghazi Youssef על האשמותיו לפיהן שר התקשורת הלבנוני Nicolas Sehnaouiמעל ביותר מ- 60 מיליון דולרים בהקשר של הסכם להרחבת הדור השלישי [3G]. לדבריו החוזה הוענק לחברת Huwaei הסינית ללא ניסיון לקבל הצעות מצד חברות בינלאומיות המספקות ציוד תקשורת.

בעקבות כך פירסמה החברה הסינית הודעה בה הכחישה התנהגות שאינה ראוייה בהתנהלותה בנושא זה. “כל ההסכמים שלנו בלבנון הם בעלי שקיפות מלאה ואין כל חשד לגביהם. אנו רואים בלבנון שוק אסטרטגי והגישה שלנו היא לטווח ארוך”.

שר התקשורת הלבנוני הכחיש את טענותיו של חבר הפרלמנט ואמר כי חסך בעיסקה סכום של יותר מ- 53 מיליון דולר.

במארס 2011 פרסה חברת Huwaei הסינית את רשת הדור השלישי של חברת Touch בלבנון.