לביהמ”ש המחוזי מרכז הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת Alibaba.com Singapore E-Commerce Private Limited בסינגפור

14:45 11.12.2016

קטגוריות: מסחר אלק'/נייד סין (BRIC)

לביהמ”ש המחוזי מרכז הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת Alibaba.com Singapore E-Commerce Private Limited בסינגפור.

בתביעה של דור אוריון [ת”צ 17653-12-16] נטען בין השאר כי “המשיבה הינה תאגיד בינלאומי גדול, העוסקת בשיווק מוצרי צריכה ללקוחות ברחבי העולם (…) המשיבה משמשת כפלטפורמה לביצוע הזמנות של רוכשים מרחבי העולם מספקים סיניים והיא מהווה סוג של קניון וירטואלי. המשיבה מקבלת את התשלום מן הרוכש (בדרך כלל על דרך של חיוב כרטיס האשראי שלו), מוודאת את שליחת המוצר לרוכש, ועם קבלת אישור  מן הרוכש על אספקת הסחורה היא מעבירה לידי הספק את התמורה המגיעה לו מתוך המחיר שגבתה מן הלקוח. האתר מציע לרוב מוצרים במחירים זולים ביחס למחירי מוצרים דומים בארץ, ולכן יש לה קהל לקוחות גדול”.

“(…) המשיבה מציעה ללקוחותיה לדרג רכישות שביצעו, תוך הצעת האפשרות לתת את הדירוג באופן אנונימי, כך שפרטיהם (כמי שרכשו את המוצר) לא ייחשפו כלפי כולי עלמא”.

“בניגוד להתחייבותה, המשיבה חושפת פרטי לקוחות שדירגו רכישות באופן אנונימי באופן המאפשר את זיהויים. המשיבה מודעת לנושא זה, ואף בתיקון גירסה שביצעה לאחרונה בתוכנה שלה, לא חסמה את הגישה לפרטי המדרגים אשר ביקשו להישאר אלמוניים”.

“חשיפת הפרטים של הלקוחות, בניגוד לבקשתם המפורשת, גורמת לנזקים. לפיכך יש צורך להורות למשיבה לתקן את התוכנה שלה כך שפרטים אלה לא יוצגו בעתיד וכן יש מקום לפיצוי חברי הקבוצה על פרסום פרטיהם”.

התובע, דור אוריון, מוצג בתביעה כ”אזרח ישראלי, תושב ישראל, אשר נוהג להזמין מוצרים באמצעות אתר ואפליקציה סלולרית (יישומון) של המשיבה אשר כינוייה המסחרי הוא ALIEXPRESS”. הנתבעת מוצגת בתביעה כ”חלק מקבוצת חברות המכונה ‘ALIBABA GROUP’ אשר עוסקת במסחר באמצעות האינטרנט (…) קבוצת ALIBABA נסחרת בבורסה של ניו יורק (NYSE) באמצעות החברה-האם ALIBABA GROUP HOLDING LTD ושווי השוק שלה עומד על כ- 250 מיליארד דולר”.

לדברי התובע, עד לימים האחרונים קודם להגשת התביעה לא היה מודע כלל כי “ניתן לגשת בקלות לפרטיו המלאים, גם בעת שנתן דירוג שהוא ביקש להשאיר כדירוג אנונימי. כך, למשל, המבקש פירסם דירוג לאביזר ולחומרים בעלי אופי מיני – על בסיס התחייבות המשיבה שהדירוג יתפרסם ללא פרטיו. לתדהמתו, המבקש גילה לפני זמן קצר כי כל מי שלוחץ על הדירוג האנונימי שפירסם, מגיע לעמוד הכולל את שמו המלא. גילוי זה התרחש כאשר קרוב משפחתו של המבקש הסב את תשומת ליבו לדבר”.

“בדרך זו כל משתמש באתר יכול לדעת שהזמין מוצרים מסויימים, חלקם בעלי אופי אינטימי. יתרה מכך, גם משתמש אשר אינו מכיר את המבקש אך זיהה כי הזמין מוצרים אינטימיים, יכול לאתר את יתר פרטיו של המבקש ע”י הקלדת שמו במנוע חיפוש דוגמת Google, שם ניתן לאתר נתונים נוספים על המבקש, לרבות את הפרופיל שלו ברשת החברתית Facebook”.

“אילו המבקש היה יודע שפרטיו יהיו חשופים לעיני כל, היה נזהר ולא מפרסם דירוג מקום בו היה מבקש לשמור על חיסיון פרטיו”.

■ פורסם לראשונה בחלון המבזקים באתר זה בתאריך  10.12.2016 בשעה 18:24

■ עדכון: 11.12.2016 בשעה 14:40