כנקמה על “העמדה “הפוליטית האוסטרית האנטי-תורכית”: האקרים תורכים תקפו אתרי ומע’ המחשוב של נמל התעופה של וינה והבנק הלאומי של אוסטריה

ה- Central European News דיווח ב- 13 בספטמבר 2016 כי אותה קבוצת האקרים תורכית שניסתה לתקוף את אתר האינטרנט של נמל התעופה הבינלאומי של וינה בירת אוסטריה ניסתה לאחר מכן לתקוף גם את אתר האינטרט של ה- National Bank of Austria.

קולקטיב ההאקרים התורכיים Aslan Neferler Tim [או, Lion Soldiers Team] אמר כי התקפות הסייבר [בדמות התקפות מניעת שירות  (Denial of Service, DoS)] על אתרים אוסטריים נעשות כנקמה על “העמדה “הפוליטית האוסטרית האנטי-תורכית”.

שתי התקפות מניעת שירות בוצעו כלפי הבנק האוסטרי בשישי האחרון (9.9.2016) בלילה כשמרבית אנשי ה- IT של הבנק אינם עובדים. בכל דקה נשלחו חמישה מיליון אימיילים.

Christian Gutlederer דובר הבנק אמר כי כתוצאה מההתקפה האתר הושבת לזמן קצר אולם התוקפים לא הצליחו להגיע למידע רגיש. לעומת זאת ההאקרים התורכים התגאו ברשתות חברתיות שונות במה שכינו ‘הצלחה’ והשבתה זמנית של פעילות הבנק. הם הבטיחו שההתקפות יימשכו.

מספר ימים קודם לכן היו ניסיונות כושלים לתקוף את מערכות המחשוב של נמל התעופה הבינלאומי של וינה [Vienna International Airport, VIE או Schwechat International Airport]. את האחריות נטלה אותה קבוצת האקרים תורכית שטענה כי הדבר נעשה בתגובה ל”גזענות” של רשויות נמל התעופה בעקבות מקרה שאירע שם.

היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות הדרדרו לאחרונה. לאחר ניסיון ההפיכה הכושל בתורכיה וצעדי הנגד של השלטונות, הזהיר שר החוץ האוסטרי Sebastian Kurz כי יכשיל את כל הניסיונות לצירופה של תורכיה לאיחוד האירופי. תורכיה החזירה את שגרירה מאוסטריה והאשימה אותה כי היא תומכת בטרור וכי היא מרכז של איסלמופוביה.

בצו רשמי פורקה רשות התוכן המקוון בתורכיה

רשות התוכן המקוון בתורכיה [Presidency of Telecommunication & Communication (או בשמה בתורכית, Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı, TIB)] —  הגוף הרשמי שפיקח על יישום חוקי חסימת האינטרנט במדינה — פורקה בצו רשמי מס’ 671, בעקבות הצהרתו של נשיא תורכיה Recep Tayyip Erdoğan מ- 2 באוגוסט 2016 על צעד צפוי זה.

הפונקציות של גוף זה  אוחדו לרגולטור התקשורת במדינה [Information Technology & Communications Authority (או בשמו בתורכית Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, BTK] אשר בעבר פיקח על פעילויות TIB.

העיתון התורכי  Evrensel.net דיווח על כך והדבר אושר ע”י דובר של ממשלת תורכיה.

בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל בתורכיה, TIB חסמה אתרי אינטרנט שונים לרבות אתרי חדשות [עפ”י חוק האינטרנט ממאי 2007]. יותר מ- 130 כלי תקשורת ופרסום נסגרו באופן זה.

יותר מ- 81,000 איש פוטרו מגופים שונים ובהם ה- Ministry of Transport, Maritime Affairs and Communications, UBAK (או בתורכית Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı), המפקח על מגזר הטלקום וטכנולוגיית מידע. במשרד זה פוטרו במסגרת זו 529 פקידים.

נתונים רשמיים: גידול בשימוש באינטרנט בתורכיה בעיקר בשל הסמרטפונים

נתונים רשמיים שפורסמו ע”י ה- Turkish Statistical Institute בתורכיה מצביעים על כך שהשימוש של נתח האוכלוסיה התורכית של בני 16-74 כמעט הכפיל עצמו: משיעור של 32.2% בשנת 2008 לשיעור של 58.3% בשנת 2016.

מספר הגברים משתמשי האינטרנט (67.6% מהאוכלוסייה) גדול ממספרן של הנשים המשתמשות באינטרנט (49.2%) אולם נתוני הגידול משנת 2008 לשנת 2016 כמעט זהים בין שני המגדרים.

חברת המחקר eMarketer מעריכה כי 51.2% מהאוכלוסייה בתורכיה תשתמש באינטרנט בשנת 2016. מדובר בנתון נמוך במקצת מזה שנוקב בו המכון הסטטיסטי התורכי אולם הוא מתייחס לכל הגילים. יותר משלושה-רבעים מכלל המשתמשים הם בעלי טלפונים חכמים (סמרטפונים) ו- 28.6% משתמשים במחשבי לוח (טבלטים) לחיבור באינטרנט.