כניסת החוק למחזור ציוד חשמלי ואלקטרוני תידחה בתקופה של עד חצי שנה מעתה

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ פרופ’ אבישי ברוורמן החלה ב- 23 בדצמבר 2013 לדון בתקנות שהגיש המשרד להגנת הסביבה ואשר נועדו להסדיר את המקרים, הנסיבות והשיקולים שיאפשרו להפחית את העיצומים הכספיים בחוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני [תקנות לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות (הפחתה של סכומי עיצום כספי ופריסת תשלומים), התשע”ג – 2013].

נציג המשרד להגנת הסביבה עו”ד ג’וש פדרסן הסביר כי לפי החוק שאישרה הוועדה בכנסת הקודמת ניתנה סמכות להטיל עיצומים כספיים על מי שיפר את החוק אולם הסמכות מותנית בכך שיותקנו תקנות המסדירות את המקרים בהם ניתן יהיה להפחית את סכומי העיצומים. הוא הוסיף כי רשות מקומית שתפר את החוק צפויה לעיצום כספי של עד חצי מיליון שקל ואילו יבואנים ויצרנים צפויים לעיצומים של עד 3,000 שקל על כל טון של פסולת שהיה צריך למחזר בהתאם ליעד ולא מוחזר. עו”ד פדרסן הסביר כי ניתן יהיה להטיל עיצומים על רשויות מקומיות ותאגידים חזקים וכן גם על אנשים פרטיים ובעלי חנויות קטנות ומשווקי המוצרים.

נציג ארגון אדם, טבע ודין אסף רוזנבלום התייחס לחוק עצמו ואמר כי הוא צפוי להיכנס לתוקף כבר ב-1 בינואר 2014, אולם הדבר מותנה בהתקנת תקנות שטרם נעשתה.

היו”ר ח”כ ברוורמן אמר כי על מנת שהחוק יכנס לתוקף הוועדה צריכה לאשר שלושה קבצי תקנות, האחד בנוגע להפחתת עיצומים כספיים (בהם החלה הוועדה לדון אתמול), השני הן תקנות מורכבות שהועברו לוועדה רק לאחרונה והשלישי – תקנות שנוגעות לפרסום דבר העיצום שכלל לא הוגשו לוועדה.

עו”ד אורן תמיר ממשרד המשפטים אמר כי נוסחה כבר טיוטה של תקנות בנושא הפרסום והוא צופה שבתוך זמן קצר מאוד התקנות יוגשו לוועדה.

היו”ר ברוורמן אמר בתגובה כי לא ניתן יהיה להשלים את הדיון בכל התקנות עד סוף השנה. לכן הוא דרש כי השר להגנת הסביבה יגיש לוועדה צו לדחיית החוק והזכיר כי בסמכותו של השר לבקש מהוועדה דחייה לתקופה של עד חצי שנה.

במהלך הדיון החלה הוועדה לאשר את סעיפי התקנות אולם טרם סיימה. מפאת קוצר הזמן הוועדה טרם השלימה את אישור כל התקנות ותמשיך את הדיון בשבועות הקרובים.