ייצוגית נגד בירד ריידס ישראל [BIRD]: מעניקה בונוס רק בעת הטעינה הראשונה (חד-פעמית) ולא בפעמים הבאות גם כן; היקף התביעה הקבוצתית: 10 מיליון ₪

ביום שני (17.8.2020) דיווחתי בצהריים בחלון המבזקים של אתר זה: הוגשה (17.8.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד בירד ריידס ישראל [BIRD]: בשם כל משתמש ביישומון לשימוש בקורקינט חשמלי ואשר בחר בתשלום אוטומטי ורכש חבילה הכוללת בונוס תשלום אוטומטי; לדברי התובע, החברה מעניקה בונוס רק בעת הטעינה הראשונה (חד-פעמית) ולא בפעמים הבאות גם כן; היקף התביעה הקבוצתית: 10 מיליון ₪.

התובע בתביעה זו, שהוגשה ביית-המשפט המחוזי בתל אביב, הוא ניר יוסף שהתקין במכשיר הטלפון הנייד שלו את אפליקציית BIRD של הנתבעת. הוא משתמש ביישומון זה כשנה.

הנתבעת היא חברת בירד ריידס ישראל בע”מ, חברה ישראלית פרטית, המספקת שירותי השכרת קורקינטים חשמליים כחלק מהחברה האמריקנית BIRD. הנתבעת פועלת בארבע ערים בישראל – תל אביב, רמת גן, גבעתיים ופתח תקווה – והינה בגדר ‘עוסק’ בהתאם לחוק הגנת הצרכן”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי התעריף לשעה עבור שכירת קורקינט חשמלי הוא  5 ₪ לנסיעה בצירוף 0.5 ₪ לכל דקת השכרה. התשלום לנתבעת נעשה באמצעות כרטיס אשראי שהמשתמש נדרש לספק בעל הרישום הראשוני ליישומון.

אלא ש”בשונה מחברות אחרות בתחום, לנתבעת שיטת תשלום ייחודית – ‘התשלום האוטומטי’. שיטה זו דומה במהותה למעין הוראת קבע, עת בכל פעם שיתרת חשבונו של משתמש עומדת על 0 ₪, חשבונו באפליקציה נטען באופן אוטומטי בסכום יתרת התשלום שנבחרה ע”י המשתמש”.

החברה מציעה שלוש חבילות אפשריות של תשלום אוטומטי כשהחבילה הראשונה, הבסיסית, בסך 30 ₪ (“הסכום המינימלי שמשתמש באפליקצייה יכול להטעין את חשבונו על-מנת שיוכל להשתמש בשירותי ההשכרה”) אינה כוללת כל בונוס; החבילה השנייה [בעלת יתרת תשלום אוטומטית של 60 ₪ הכוללת בונוס אוטומטי של 6 ₪ ולדברי החברה היא הפופולרית ביותר בקרב המשתמשים; והחבילה השלישית בסך 120 ₪ הכוללת בונוס אוטומטי של 12 ₪ ולדברי החברה הנתבעת זו החבילה הריווחית ביותר למשתמשים.

בתשובה לפנייה של התובע במייל אל החברה הוא נענה, כאמור, כי הבונוס בסך 12 ₪ הוא חד-פעמי ולא ניתן בכל פעם שהחשבון נטען מחדש ע”י המשתמש.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד סתיו גבעון.

יצויין כי בינואר 2019 הוגשה נגד החברה תובענה ייצוגית אף היא לגבי נושא תשלומים.