ייצוגית נגד אל על: “אינה משיבה לצרכנים את הכספים ששילמו לה עבור טיסות שבוטלו (החל מיום 1.2.2020) ואף מטעה צרכנים”; היקף התביעה הקבוצתי המוערך: 1.4 מיליארד ₪

14:05 09.07.2020

קטגוריות: משפט תעופה/תחבורה/תיירות

תגים: , ,

הבוקר בשעה 10:49 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הוגשה (9.7.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד אל על נתיבי אוויר לישראל בע”מ: “המשיבה אינה משיבה לצרכנים את הכספים ששילמו לה עבור טיסות שבוטלו (החל מיום 1.2.2020) בניגוד לחוק ומפרה את חובתה ליידע את הצרכנים בדבר זכותם לקבל השבה של הכספים ואף מטעה צרכנים”; היקף התביעה הקבוצתי המוערך: 1.4 מיליארד ₪.

התביעה הוגשה לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד. התובע בתיק זה הוא עו”ד ברוך חכים, “בעלים של משרד עורכי דין בעל ותק ומוניטין בתחום המשפט האזרחי-מסחרי, אשר נוהג זה שנים לטוס מספר פעמים בשנה לחו”ל לצרכי עבודה וחופשה, ואת מרבית טיסותיו נוהג לעשות באמצעות חברת אל על. התובע נמנה על חברי מועדון ‘הנוסע המתמיד’ של הנתבעת”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “בסוף שנת 2019 התרחשה התפרצות עולמית של מגיפת קורונה אשר לא פסחה גם על ישראל.

“לצורך ההתמודדות עם המגיפה, ננקטו פעולות חסרות תקדים בישראל ובעולם. תחום בולט בו ננקטו פעולות חריפות להתמודדות עם הנגיף, הינו תחום התעופה. בישראל ובעולם הוחלו חובות בידוד לשבים מחו”ל ובישראל חובה זו הפכה גורפת ביום 10.3.2020, כאשר משרד הבריאות הורה כי כל נוסע ישראלי השב לישראל מחו”ל, או זר המגיע לישראל, ייכנס לבידוד ביתי.

“לאור הגבלות הממשלה וירידה תלולה בביקוש לטיסות, החל גל אדיר של ביטולי טיסות של חברות התעופה השונות ובהן הנתבעת.

“עניינה של התביעה דנא באי השבת התמורה ששילמו לקוחות הנתבעת עבור כרטיסי טיסה של טיסות שבוטלו, בתוך פרק הזמן הקבוע בחוק. וכן, בהפרת חובתה של הנתבעת ליידע את הצרכנים והציבור בדבר זכותם לקבלת השבת התמורה, וחמור מכך – בהטעייה מכוונת של לקוחות הנתבעת לסבור כי אין להם כל זכות לקבלת השבת התמורה.

“אין מדובר רק בהפרות של דינים כלליים, אלא שבהפרה בוטה של הוראות חוק מפורשות וספציפיות, החלות על הנתבעת.

“בהתאם לחוק שירותי תעופה, ביטול טיסה ע”י חברת תעופה מחייב אותה בתוך 21 ימים מיום פניית הנוסע בכתב, בהשבת מלוא התמורה לנוסע בכסף או במתן כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע.

“אולם הנתבעת, חברת התעופה הגדולה בישראל, מחזיקה בידיה את כספי הצרכנים ואינה משיבה להם את כספם, בניגוד לדין. כספי הצרכנים בגין טיסות שבוטלו מסתכמים בסכומי עתק”.

בהמשך כתב הטענות נאמר עוד כי “ניכר כי הנתבעת נשענת בהפרותיה את הדין על משבר קורונה כאמתלה. אלא, שדווקא נוכח המשבר הכלכלי הפוקד את ישראל בעקבות משבר קורונה, ולא פוסח כמעט על אף תושב ישראלי, יש חשיבות גדולה אף יותר להשבת הכספים לצרכנים ולשמירה על זכויותיהם”.

התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין עודד שטייף ותמיר שנהב.

[הערה: כל ההדגשות מופיעות כך במקור].