יו”ר הוועדה לביקורת המדינה: ‘חברת דואר ישראל נמצאת על ערש דווי ועובדיה מקבלים תוספות שכר בסך 150 מיליון ₪ שאושרו ע”י הדירקטוריון’; יו”ר הדירקטוריון לא השתתף בדיון

ביום שלישי (10.12.2013) התקיים בוועדה לביקור המדינה בכנסת ישראל דיון בדו”ח מבקר המדינה בעניינים הכספיים בחברת דואר ישראל.

יו”ר הוועדה ח”כ אמנון כהן הדגיש את חשיבות בנק הדואר ואמר כי הבנק “נותן אוויר לנשימה לחברת הדואר וביכולתו להוזיל שירותים בסייסים שהחברה מספקת”. ח”כ כהן הטיח דברים קשים באנשי משרד התקשורת ודואר ישראל וביקש “להפסיק את מדיניות הבזבוזים והזילות ששיאה במתן תוספות שכר בסך 150 מיליון ₪ שאושרו ע”י דירקטוריון החברה בעוד היא נמצאת על ערש דווי”.

הוא גם מתח ביקורת על שיו”ר הדירקטוריון חזי צאיג לא הגיע לדיון.

מבקר המדינה השופט יוסף שפירא התייחס לתלונות הציבור הרבות “החל מנושא התורים ארוכים ואיבוד משלוחים וכלה ביחס צונן מצד העובדים” וסיפר על חוויה אישית לא נעימה שחווה באחד מסניפי הדואר בירושלים. בנוסף הוא ציין כי מדובר “בשוק שחל עליו חוק הגנת הצרכן ושיש לבחון הקמת מערכת של שיתוף פעולה עם הצרכנים השונים”.

צבי ורטיקובסקי המשנה למבקר המדינה אמר כי חברת דואר ישראל “נמצאת במצב משברי, פיתוח בנק הדואר תקוע כבר כמה שנים, ובמגמה הנוכחית חברת הדואר תהיה חדלת פירעון ורק בנק הדואר יוכל לתת לה אויר לנשימה”. אליעזר בראונר מנהל אגף בכיר במשרד המבקר ציין כי הארגון נמצא בכשל יסודי שבכל רגע יכול להתבטא בקריסה של החברה ושעליו “להסתגל לעולם המודרני ולעבור שינוי מהותי”.

מנכ”ל חברת הדואר אלי אלמוזנינו אמר שדו”ח המבקר “מחזק את טענות חברת דואר ישראל”. המנכ”ל הסכים כי החברה במצב לא טוב בעיקר מטעמי “רגולציה חונקת, תעריפי הפסד והסכמי שכר קשיחים” אך לדעתו מעורבות משרד האוצר והתקשרות כפי שזו באה לידי ביטוי בחודשים האחרונים “תביא מזור לחברת הדואר וכך יוטב גם לציבור הלקוחות”.

אורן לביאן סמנכ”ל בכיר במשרד התקשורת אמר כי “וועדת רייך” אמורה לסיים את עבודתה בסוף החודש וכי המלצותיה יבטאו את החלטות שר האוצר אשר יסייעו להתייעלות החברה. הוא הדגיש כי משרדו פועל ללא לאות במטרה להרחיב עד כמה שאפשר את פעילות בנק הדואר מתוך הבנה שהדבר יסייע הן לחברת הדואר והן למגזר הקמעונאי.

מאיר שמרה משנה למנכ”ל רשות החברות הממשלתיות אמר בדיון כי “הדו”ח חמור בעיני ומצב חברת הדואר מדאיג. בימים אלה נעשים דיונים וכינוסים לתוכנית אסטרטגית, לייעול החברה”.