יוגב שמני מנהל מימשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי: “בכוונתנו שברבע הראשון של 2018 גם בעלי טלפון כשר יוכלו לקבל את הסיסמה באמצעות הודעה קולית”

​הוועדה לפניות הציבור בראשות ח”כ הרב ישראל אייכלר קיימה ב- 27.11.2017 דיון בפניות אנשים שהתלוננו בפניה על כך שבעלי הטלפונים הכשרים אינם יכולים לקבל את שירותי הממשלה באמצעות שירות ‘מימשל זמין’.

על פי התלונות, אין אפשרות לקבל שירותים שתלויים בקבלת  קוד או סיסמה לטלפון הנייד הכשר על מנת לזהות את הפונה.

לטענת הפונים לוועדה בעניין זה, מדובר בגופים רבים שמפלים את מחזיקי הטלפונים הכשרים שאינם תומכי קבלת מסרונים.

בין השירותים אותם לא יכולים לקבל מחזיקי טלפון כשר: תשלום רישיון נהיגה,  תשלום אגרות ממשלתיות, שינוי/עדכון כתובת ברשות האוכלוסין וההגירה, הגשת בקשת מידע לפי חוק חופש המידע, הגשת היתרי בניה בהתאם לתיקון 101 לחוק התכנון והבניה, החלפת כתובת ושירותי מינהל האוכלוסין (במשרד הפנים).

יו”ר הוועדה ח”כ אייכלר אמר בדיון כי “פרוייקט מימשל זמין שיפר את חווית השירות שמעניקות רשויות הממשלה לאזרחים, אך מצער מאוד לראות שציבור רחב איננו יכול מלכתחילה ליהנות משירות זה. שכן, לצורך שמירה על פרטיותם המשתמשים יש צורך בזיהוי ובסיסמה ראשוניים שנשלחים לטלפונים הניידים של מבקשי השירות. הלקוח נדרש להקיש סיסמה חד פעמית שנשלחת למשתמש באמצעות מסרון.

“בעלי מכשירים ניידים כשרים, אינם יכולים לקבל את המידע. לפיכך, ציבור גדול של לקוחות מודר ממידע חיוני וחשוב עבורו. לא ניתן לחייב גופים פרטיים להיות זמינים ולשלוח הודעות קוליות לבעלי טלפונים כשרים, ולמרות זאת בנקים וחברות ביטוח רבים כבר נותנים את השירות הזה. אך גופים ממלכתיים וגופים עסקיים, גם אם אינם מחויבים בחוק, רצוי מאוד שיתאימו את השירותים עבור ציבור יראי השם המתנזרים משימוש בטלפונים שנאסרו על גדולי ישראל.”

יוגב שמני מנהל מימשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי (במשרד ראש הממשלה) בישר ליו”ר הוועדה כי כבר החלו לשקוד על פתרון לבעלי הטלפונים הכשרים: “אנחנו נמצאים בהליך פיתוח, בכוונתנו שברבע הראשון של 2018 גם בעלי טלפון כשר יוכלו לקבל את הסיסמה באמצעות הודעה קולית. חשוב לנו להנגיש את השירותים לכלל האוכלוסייה ואנחנו מתייחסים לזה בכל הרצינות”.

יו”ר הוועדה ח”כ אייכלר בירך את נציגי מימשל זמין על על ההיענות המהירה בנושא והוסיף כי יש לבדוק את הפרטים הטכניים, כיצד בדיוק תפעל המערכת מבחינת אבטחת המידע. “כמו כן, ראוי לבדוק פרטים נוספים כמו אפשרות להאזין פעם נוספת למסרון הקולי לנוחות המשתמשים”.

לפני מספר שבועות נענה בנק ישראל לפניית יו”ר הוועדה והודיע כי הוא מאשר כבר עתה לבנקים לבצע זיהוי באמצעות הודעה קולית כתחליף למסרונים. בנוסף, עד סוף החורף יחוייבו הבנקים לאפשר אופציה זו לבעלי הטלפונים הכשרים.

בנק מרכנתיל הוא הראשון שנענה לפנייה וכבר הכניס לשימוש סדיר את שירותי המסרונים הקוליים באמצעי זיהוי.