יוגב שמני (לשעבר מנמ”ר רשות האוכלוסין) נכנס לתפקידו כמנהל “מימשל זמין” במשרד ראש הממשלה

יוגב שמני – ששימש עד לחודש שעבר כמנהל אגף בכיר מערכות מידע  ברשות האוכלוסין וההגירה [משרד הפנים] – נכנס לתפקידו כמנהל “מימשל זמין” במשרד ראש הממשלה. הוא בא במקומו של אופיר בן אבי שסיים תקופה של חמש שנים בתפקיד.

ב- 10.12.2016 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה:

משרד ראש הממשלה פירסם ביום חמישי (8.12.2016) מכרז בינמשרדי לתפקיד מנהל/ת אגף בכיר (מימשל זמין). תאריך הגשת מועמדות אחרון הוא 18.12.2016. תיאור התפקיד:

+ ניהול המערך הדיגיטלי “מימשל זמין” ברשות התקשוב הממשלתי האמון על תשתיות האינטרנט הממשלתיות לרבות גלישה, אירוח אתרים, דואר אלקטרוני ועוד.

+ אחריות על ייזום, פיתוח וניהול מכלול שירותי מימשל זמין על פי חזון ואסטרטגיית רשות התקשוב הממשלתי,  המאפשרים קבלת מגוון שירותי ממשלה באופן מקוון רב ערוצי.

+ אחריות על התפעול השוטף של כלל המערכות ותשתיות המחשוב ובכלל זה ניהול

עובדים ופיקוח על ספקי מיקור חוץ.

+ הובלת תהליכים של שיפור השירות לציבור באמצעות רתימת טכנולוגיות מתקדמות

לפיתוח שירותים ויישומים מקוונים.

+ ייזום והקמה, תפעול, תחזוקה, אספקת כלים ותשתיות והטמעת פלטפורמות רוחביות

כלל ממשלתיות בתחום האינטרנט לצורך שיפור והנגשת מידע ושירותים לציבור הרחב

ולעסקים ובהם טפסים מקוונים, תשתיות הזדהות ועוד.

+ אחריות להקמה, תפעול ותחזוקה של האתר הממשלתי האחוד המנגיש את כלל שירותי הממשלה לציבור הרחב.

+ תכנון, יישום ומדידה של תכניות עבודה שנתיות ורב שנתיות בתחום העיסוק ובהתאם לתוכניות העבודה ואסטרטגיית רשות התקשוב הממשלתי.

+ תכנון וניהול התקציב השנתי (תקציב ממוצע של כ- 120 מיליון ₪) ורב שנתי של מערך מימשל זמין.

+ ייעוץ לראש רשות התקשוב בנושאים הנמצאים תחת אחריותו.

+ יישום מדיניות אבטחת המידע במערך מימשל זמין ובהתאם להנחיית הגורמים המוסמכים.

+ אחריות לחקירת כיווני התפתחות טכנולוגיים, ייזום ויישום מערכות חלוציות בתחום אחריותו.

+ כתיבת הוראות ראש רשות התקשוב הממשלתי בתחום עיסוקו עבור כלל משרדי הממשלה.

+ אחריות על ביצוע רכש/פיתוח חומרה ותוכנה תוך בחינת כדאיות וישימות החלופות בהתאם למקורות התקציביים, הנחיות ראש הרשות והוראות מנהל הרכש הממשלתי.

* יצויין כי בהתאם להחלטת הממשלה וכמפורט בהנחיית הנציב, המינוי למשרה הוא לתקופת כהונה של שש שנים [תקופת כהונה תקנית], שניתן יהיה להאריכה לתקופה של שנתיים נוספות. מתום השנה הרביעית בתפקיד ניתן יהיה להתמודד לתפקיד אחר בסגל הבכיר המוביל,  במסגרת נוהל רוטציות כפי שיפורסם על ידי נציבות שירות המדינה (נש”מ).

ב- 29.1.2017 נערך ברשות התקשוב הממשלתי טקס פרידה מאופיר בן אבי. בין היתר הוא אמר בטקס: “לפני חמש שנים בדיוק בפברואר 2012 מוניתי לתפקיד מנהל מימשל זמין.
“לא היה מאושר ממני, כל כך רציתי את התפקיד הזה, אפשר לומר שזה היה מבחינתי הגשמת חלום. הייתי בתחושה שאני יודע בדיוק מה צריך לעשות ולאן צריך ללכת. ידעתי שהמשימה לא פשוטה, ושמצב היחידה אינו טוב.

“במשך השנתיים שקדמו לכך, התחלפו שלושה מנהלים/ממלאי מקום וזאת לאחר העזיבה הדרמטית של בועז דולב. יחד עם בועז עזבו עוד מספר מנהלים ואנשי מפתח, ומימשל זמין חווה טלטלה משמעותית, שלא היה ברור כיצד יוכל להתאושש ממנה.

“עם כניסתי לתפקיד, התחיל תהליך לא פשוט של הגדרת תפקידים ותחומי אחריות, הגדרת צוותים חדשים ותהליכי עבודה, הגדרת דברים בסיסיים כמו יעוד היחידה, גיבוש צוות ההנהלה, מנהלי תחומים וראשי צוותים. ואולי הדבר החשוב ביותר הוא הגדרת מי הוא הלקוח וכיצד אנו נותנים שירות? במבט לאחור, מדהים לחשוב כיצד היה ניתן לעבוד ולקדם פרוייקטים ומשימות גדולים ומורכבים מבלי שכל הדברים האלה היו מוגדרים.

“הייתה לי הזכות להיות גורם משמעותי לגיבוש החלטת ממשלה שבמסגרתה עברה יחידת מימשל זמין ביחד עם התקשוב הממשלתי ממשרד האוצר למשרד רוה״מ. אותה החלטה שהגדירה את המהלכים והפרוייקטים המשמעותיים שיאפשרו לתת שירותים טובים יותר לאזרחים.

“כמי שגיבש יחד עם צוות ההנהלה את הפרק המשמעותי העוסק בפעילות מימשל זמין אני סמוך ובטוח שמהלכים כגון: ה- Gov החדש, תשתית הזדהות, האצת פיתוח שירותים מקוונים ופרוייקטים נוספים בהחלטת הממשלה הם אלו שיעשו את השינוי המהותי וקפיצת המדרגה בשירותים לציבור.

“במשך חמש שנות כהונתי בתפקיד, תקציב היחידה שולש ומספר העובדים ביחידה גדל פי שניים וכך גם היקף הפעילות, הפרוייקטים והשירותים המשמעותיים שהושקו לאורך השנים. אני לא מכיר הרבה גופים בממשלה שהתקציב שלהם גדל בהיקף כזה ובפרק זמן קצר כל כך. אין ספק שזו הוכחה נוספת לאמון הגדול שהמערכת נתנה ונותנת במימשל זמין, באנשים ובפעילות החשובה שאנחנו עושים.

“ואכן בחמש השנים האחרונות עשינו דברים גדולים ומשמעותיים:

  1. הרחבנו והקמנו תשתיות חדשות, השקענו רבות בשרידות המערכות ובניטור שלהן.
  2. הכנסנו מערכות אוטומציה והקמנו את צוות מנהלי פרוייקטי IT המהווה חוליה קריטית במתן השירות למשרדים.
  3. בתחום הזהות הדיגיטלית עשינו קפיצת מדרגה בכל הקשור לייצוב המערכות ותהליכי השירות. העלינו לאוויר את מערך הגורם המאשר, פרוייקט ייחודי באופיו שבוצע בצורה מקצועית ביותר ומתופעל בשוטף ברמה מאוד גבוהה עם אפס תקלות.
    מערך אבטחת המידע עלה מספר מדרגות במערכות חדשות שהוכנסו לאורך השנים, ביכולת שלנו להגן על התשתיות, ובסטנדרטים ובתקנים שמימשל זמין עומד בהם. עיקר עליית המדרגה היא בשינוי התפיסה שעבר מערך אבטחת המידע, שהפך להיות גורם תומך וגורם המאפשר ביצוע תהליכים עסקיים משמעותיים.
  4. לאורך השנים האחרונות השקנו מאות שירותים חדשים לציבור באינטרנט, במובייל ובעמדות השירות. מערכי היישומים, המוצרים והפיתוח עברו גם הם מהפכה שלמה שעדיין מתקיימת ברגעים אלה. ממערכים שפועלים בצורה אינדיבידואלית המפיקים שירותים שאינם מדברים באותה שפה, אנו מייצרים כיום מסע וחווית לקוח אחת.
    זהו מהלך שהוא לא פחות ממהפכה בדרך שבה הממשלה מגישה שירותים לאזרחים שלה. ולא סתם שירותים, שירותים שאזרחים אוהבים. אין סיפוק גדול מזה בסוף יום לנסוע הביתה לאחר השקה של שירות משמעותי כמו שינוי מען או דיווח על סיום נהג מלווה ולהבין שאנחנו נוגעים כמעט בכל אחד מאזרחי ישראל.
  5. לא הזכרתי עוד עשרות פעילויות ופרוייקטים מדהימים שעשינו לאורך השנים האחרונות ושאנחנו עוד עושים: מסלול, רישוי זמין, כרוז, מערכות פנימיות, מוקד שירות הלקוחות שפועל כיום כמוקד מקצועי לכל דבר ועניין, מוקד הבקרה העובר מהפכה בימים אלו ועוד ועוד”.

■ ברשות האוכלוסין וההגירה עדיין אין מנמ”ר במקומו של יוגב שמני. בתשובה לשאלת Read IT Now ב- 15.3.2017 נמסר מדוברות הרשות כי “כרגע מפורסם מכרז לבחירת מנמ”ר חדש ברשות האוכלוסין”.