ידיעות אינטרנט הסכימה לצמצם היקף שתי עתירות מינהליות שהגישה (לפי חוק חופש המידע) נגד מערכת הביטחון

16:07 29.04.2019

קטגוריות: חופש המידע משפט צבא וביטחון

בדיון שנערך בבית-המשפט המחוזי בתל אביב יפו (29.4.2019) הסכימה ידיעות אינטרנט לצמצם היקף שתי עתירות מינהליות שהגישה (לפי חוק חופש המידע) נגד המדינה ומערכת הביטחון בנושא קבלת דו”חות שלה.

עפ”י מערכת “נט המשפט” של הנהלת בתי-המשפט, אחת העתירות היא גם נגד הממונה על חוק חופש המידע במשרד הביטחון דינה פוליאק והעתירה השנייה היא גם נגד דובר צה”ל תא”ל רונן מנליס.

העותר בשתי העתירות הללו הוא יואב זיתון הכתב הצבאי של YNET והוא מיוצג בידי עו”ד טל ליבליך. הוא ביקש לקבל ממערכת הביטחון דו”חות מסויימים לשנים 2012-2018. בין הדו”חות הללו: דו”חות של מבקר צה”ל ומבקר מערכת הביטחון.

מנגד טענה נציגת המדינה בדיון כי לא ניתן להעביר את כל הדו”חות הללו הן משום שעלולה להיות פגיעה וסיכון לביטחון המדינה והן משום שמדובר בהיקף עצום של דפים (יותר מ- 8,000) שתידרש עבודה עצומה לעבוד על כל אחד מהדו”חות הללו כדי לבדוק מה יש ‘להשחיר’ בדו”חות משום שמדובר במידע מסווג ורגיש.

לאחר דין ודברים באולם ובעקבות הפסקה קצרה בדיון, הסכים העותר לצמצם את העתירות לדו”חות של השנים 2016-2018.

בתום הדיון נתנה כבוד השופטת רחל ברקאי החלטה בה נאמר כי “נוכח נכונות העותרים לצמצם עתירתם, תוגש הודעה מטעמם לגבי החומר בו הם מבקשים לעיין לפי חוק חופש המידע, תוך שבעה ימים. זמן התגובה למשיבות יהיה 30 יום”.

נקבעה ישיבה נוספת בעתירות הללו לאמצע חודש יוני 2019. עפ”י דברי השופטת, ייתכן בהחלט כי בהמשך ייערך דיון במעמד צד אחד, בדלתיים סגורות.

חוץ מנציגת המדינה נכחו הפעם באולם גם שמונה אנשים מטעם מערכת הביטחון (לרבות קצין בדרגת סא”ל מטעם ביטחון שדה, שתי קצינות מהפרקליטות הצבאית ונציגי משרד הביטחון).

הערת עורך Read IT Now: ביום ראשון, 28 באפריל 2019, פירסם יואב זיתון שני ציוצים בחשבון הטוויטר שלו. בציוץ הראשון כתב: “לאורך השנים הסתירו בצה”ל ובמשרד הביטחון את הדו”חות של מבקרי צה”ל ומערכת הביטחון. אלפי הליקויים והמחדלים בגוף הגדול, המתוקצב והחשוב ביותר – נותרו במחשכים. מחר אתייצב בביהמ”ש המחוזי (השופטת רחל ברקאי) בת”א עם עו”ד של YNET ונבקש, במסגרת עתירה שהגשנו, להורות על פרסום הליקויים לציבור”.

בציוץ השני כתב: “אלה ליקויים ופערים חמורים, שנוגעים לביטחון האישי של כל אזרח במדינה, להגנה על החיילים, לניהול תקציבי הביטחון ולאופן בו צה”ל מתפקד בשגרה ובחירום. נבקש לפרסמם בכפוף לאישור הצנזורה הצבאית בלבד.16,500  עמודים שמערכת הביטחון מתנגדת לפרסמם בטענה שמדובר בסודות מדינה וייקח שנה וחצי להלבינם”.