טכנולוגיה חדשנית סורקת את כפות הרגליים ומתאימה מדרסים בהתאמה אישית; נראה שגם הפרסומת הסמוייה מותאמת אישית

08:37 21.07.2020

קטגוריות: פרסום/שיווק/מדיה

תגים: ,

“טכנולוגיה חדשנית סורקת את כפות הרגליים ומתאימה מדרסים” בישר אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ לקוראיו ב- 15 ביולי 2020, בדקה אחר חצות.

כשפורסם, האייטם סווג כ’בלעדי’. נו, בוא: ראינו כבר אייטמים בלעדיים יותר מסעירים בחיים אבל מי שאני שאתווכח עם מי שמגדיר עצמו לא כעיתונאי פשוט אלא עורך ראשי של עיתון (צ’יף).

נכון להיום, האייטם הזה מסווג כ’חדשות הצרכנות’. צרכנות – כן; חדשות? גם זה נתון לפרשנות. הכל בעיני המתבונן.

אבל מה שרציתי להצביע עליו הוא שיטה חדשה של פרסום שנוקט בה אבי וייס לאחרונה, לדעתי. הוא מפרסם אייטם תמים לכאורה, נטול כל מרכיב פרסומי גלוי, בבחינת מידע חשוב המובא לידיעת הציבור, כמות שהוא.

אלא שבפיסקה השלישית של אותו אייטם הוא כותב: “אם סובלים מכאבי פרקים, דלקות ופציעות, הרי מדרסים בהתאמה אישית יכולים לשנות את איכות החיים, במיוחד כשהם מותאמים אישית. הם עוזרים להפחית את עומס מכפות הרגליים, מקלים על כאב כרוני בגב ובמוקד הדלקתי. בכוחם למנוע פציעות ספורט, כאבים ולשפר את היציבה”.

במקרה, ממש ב-מ-ק-ר-ה, הביטוי ‘מדרסים בהתאמה אישית’ המופיע באותו האייטם כולל קישור לחברה מאוד ספציפית העוסקת בפיתוח ושיווק מדרסים (שלא אנקוב כאן בשמה).

איני יודע אם אבי וייס קיבל גמול כספי (או אחר) מאותה חברה תמורת הפרסום הזה עם הקישור. ההגינות העיתונאית מחייבת, לדעתי, לציין האם מדובר באייטם פירסומי, דבר שלא נעשה.

האם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ משתמש בטכנולוגיה החדשנית להתאים — באמצעות פרסומת [סמוייה/גלוייה?] — דווקא מדרסים מאוד ספציפיים לרגליים?

אציין כי הדבר נראה לי מוכר ממקרים קודמים עבר הלא רחוק. כך, למשל, ב- 28.6.2020 הוא פירסם אייטם אחר בשם “דבר אלי במחשבית”. בתחילת אותו אייטם תמים נאמר: “שפות תכנות כבר מזמן לא מוגדרות כשפות זרות, וגם מי שאינו מתכנת או סטודנט ללימודי מחשב יכול להפיק רבות מידיעתן. בכתבה מוצגות שפות התכנות המובילות. הן יכולות לסייע גם למי שלא מדמיין לעצמו קריירה כמהנדס תוכנה”.

אלא שמייד במשפט הבא נאמר: “אין היום שפה בעולם מדעי המחשב המייצרת יותר באזז מפיית׳ון”. הביטוי ‘מדעי המחשב’ במשפט זה מוביל – סורפרייז, סורפרייז – ל- HIT מכון טכנולוגי חולון.

ב-מ-ק-ר-ה, כשרצה אבי וייס להסביר לקוראיו מה משמעות מדעי המחשב, הוא בחר את האתר של המכון בחולון. ההיגיון הפשוט היה אומר שעדיף היה לבחור דווקא בוויקיפדיה כמקור מידע, אבל נראה שלאבי וייס יש שיקולים אחרים משלו.

גם במקרה זה לא צויין הגילוי הנאות לפיו מדובר, ככל הנראה, בפרסומת. ואני זוכר שהיו עוד כמה מקרים כאלו בעבר.

ובהזדמנות חגיגית זו שבה כבר התכנסנו: האייטם בראש דף הבית של האתר ‘טלקום ניוז’ נכון להיום הוא אייטם שנכתב ע”י מהנדס התקשורת מיכאל פנחס בנושא רשתות אלחוטיות.

האייטם הארוך הזה מסווג ע”י אבי וייס, נכון לרגע זה, כ’בלעדי’. בעברית המודרנית ניתן לתהות: בלעדי, עלאק?

בשנים האחרונות מתפרסמים אייטמים רבים של מיכאל פנחס אצל אבי וייס. במסגרת אותם אייטמים מופיעה תמיד קובייה בה נאמר: “איזה פיתרון תקשורת ומחשוב העסק שלך באמת צריך? שלא ימכרו לך ציוד מיותר! לפרטים…”. בסיום האייטמים הללו מופיעים שני קישורים לאתרים של מר פנחס.

מעניין שהריבוע הספציפי הזה  מופיע כל הזמן גם בצד שמאל של דף הבית של ‘טלקום ניוז’, בין באנרי הפרסומת השונים. אבי וייס מעולם לא טרח להבהיר האם האייטמים של מיכאל פנחס מתפרסמים אצלו במסגרת מתן שירות של ידע לציבור או שמא מדובר בפרסומת בתשלום או בכל אופן אחר.