חשיפה מדהימה ובלעדית: משרד התקשורת משלם למערכת ‘אנשים ומחשבים’ עבור “פרסום ידיעות חיוביות על המנכ”ל נתי כהן והמשרד”

את בוקרו של יום חמישי לפני שבוע, 22 בנובמבר 2018, פצח אבי וייס עורך האתר ‘טלקום ניוז’ עם חשיפה מדהימה ובלעדית שלו [אחת מיני רבות] לגבי התנהלות של משרד התקשורת.

אגב, נכון לאמצע השבוע הנוכחי, שונמך סיווג האייטם הזה מאייטם “בלעדי” והוא נושא עתה את הסיווג הנמוך יותר — “חדשות מקומיות”.

למרבה ההפתעה, אבי וייס — שידידו הגדיר אותו לא-מכבר כ”מנטור לתחום המדיה” – לא הבליט יותר, לטעמי, את אותה חשיפה בלעדית שלו והיא מופיעה לאחר שהוא משתמש במלה “אגב”.

רק בפיסקה השביעית של האייטם שפירסם [“יישום החלומות על מעבר רשתות הסלולר בישראל ל- 5G נדחה עד 2023“] הוא כותב את המשפט הבא: “הסיסמאות והחלומות, שנתי כהן [מנכ”ל משרד התקשורת] מפזר כעת (וכתבים של כלי תקשורת שאין להם שמץ של מושג בתחום הזה, מצטטים אותו בלי שום בדיקה, בסגנון “פראבדה”. אגב, משרד התקשורת כנראה משלם 520 ₪ לאחד מכלי התקשורת, על כל פרסום ידיעה חיובית על נתי כהן והמשרד), ספינים כאלה בדיוק פוזרו בחלל האוויר גם ע”י מנכ”לים קודמים”.

■ בפיסקה זו, המילים “לאחד מכלי התקשורת” מקשרות לדף אחר בו ריכז אבי וייס התכתבות שלו עם מ”מ דובר משרד התקשורת גיל גפן [הערה: זו פעם ראשונה, אם איני טועה, בה אבי וייס מפרסם צילום התכתבות שלו עם דובר המשרד]:

+ ביום חמישי, 1 בנובמבר 2018, לפנות ערב, אבי וייס כותב: “שלום רב, על פי הדו”ח הכספי האחרון של משרד התקשורת (מצ”ב)  כל כמה חודשים המשרד משלם ל’אנשים ומחשבים’ כ- 520 ₪. אתם משלמים להם על פרסום ‘כתבות מטעם’? אם לא – מה זה אמור להיות? בברכה, אבי וייס”.

+ למחרת, בצהרי יום שישי, 2 בנובמבר 2018, משיב גיל גפן מ”מ דובר משרד התקשורת: “צהריים טובים. לא ידוע לי על תשלום שכזה. אבדוק מול החשב ואחזור אליך עם תשובה”.

+ כנראה שהדובר לא חזר באותו יום שישי אל אבי וייס מה שאילץ את העורך לשלוח מייל נוסף אל הדובר ביום שבת, 3 בנובמבר 2018, בשעה 08:18, ובו כתב: “זה כתוב בדו”ח ששלחתי לך ‘שחור על גבי לבן’.”. זהו, מאז אותו מייל מיום שבת, ה- 3 בחודש, אבי וייס אינו מספק לנו העתק מייל/ים נוסף/ים והאם קיבל תגובה מספקת מממלא מקום דובר משרד התקשורת לתהייה שלו. נשאלת השאלה מדוע אבי וייס לא מפרסם מייל/ים נוספים של גיל גפן בנושא זה, אם היו כאלה. האם הדובר בדק מול החשב? לא ידוע.

■ הדבר היחיד שידוע כעת, מהאייטם החדש שפורסם כמעט שלושה שבועות לאחר מכן, הוא שאבי וייס, מומחה הטלקום מראשון לציון, המנטור לתחום המדיה, הגיע למסקנה הברורה ש”משרד התקשורת משלם 520 ₪ לאחד מכלי התקשורת, על כל פרסום ידיעה חיובית על נתי כהן והמשרד”.

■ סליחה, בטעות השמטתי מלה אחת מהמשפט המקורי שלו: “משרד התקשורת כנראה משלם 520 ₪ לאחד מכלי התקשורת, על כל פרסום ידיעה חיובית על נתי כהן והמשרד”. כלומר, כנראה שהמשרד משלם למערכת ‘אנשים ומחשבים’ ולכאורה המשרד משלם עבור סיקור אוהד. אבל רק כנראה: ייתכן שכן, ייתכן שלא, ייתכן שאולי. אין מסקנה נחרצת של אבי וייס כמו גם שאינו מפרסם באייטם שלו את השם של אותו ‘אחד מכלי התקשורת’, כלשונו. אבל זה מספיק לזרוע זרע של ספק והדברים מחלחלים בקרב קוראים שלו.

■ כמי שכתב באתר זה מספר פעמים על דו”חות ההתקשרויות הרבעוניים של משרד התקשורת, מייד הצטערתי שלא אני זה שעלה על המידע הנפיץ הזה. גם העובדה שאני סובל מקוצר ראייה גבוה לא יכולה לשמש הצדקה/תירוץ עבורי שהרי גם אבי וייס חמוש במשקפיים. מתוך סקרנות, לכן בדקתי עכשיו שוב את דו”ח ההתקשרויות האחרון שפורסם על-ידי משרד התקשורת (לרבע השלישי של שנת 2018).

■ אני מתנצל מראש בפני הקוראים אם החמצתי משהו באותה רשימת אקסל צפופת הנתונים בדו”ח ההתקשרויות הרבעוני של משרד התקשורת [אשר משום-מה כולל שלל נתונים גם מרבעונים ושנים קודמות]. מה שמצאתי לגבי התקשרויות של משרד התקשורת עם ‘אנשים ומחשבים’ הוא התקשרות אחת ב- 22.4.2015 לשם “כנס מקצועי”, התקשרות שנייה ב- 5.6.2016 לשם “כנס”, התקשרות שלישית ב-  28.11.2016 לשם “כנס מקצועי” והתקשרות רביעית ב- 7.11.2017 גם כן לשם “כנס מקצועי”. ארבע התקשרויות בלבד בתקופה של 3.5 שנים. לא מצאתי התקשרויות נוספות עם ‘אנשים ומחשבים’ ולא מצאתי שום אסמכתא לכך שהדבר נעשה “כל כמה חודשים” (כפי שאבי וייס כתב במייל שלו למ”מ דובר משרד התקשורת).

■ אגב, באתר מינהל הרכש הממשלתי (של משרד האוצר/החשכ”ל) מצויין כי בשנים קודמות גם בית-החולים וולפסון בחולון ומרכז מיפוי ישראל (מפ”י) ביצעו התקשרויות בפטור ממכרז עם ‘אנשים ומחשבים’ עבור כנסים מקצועיים. אולי גם הם רצו סיקור חיובי… וגם כדאי, בהזדמנות חגיגית זו, להזכיר את מפעל הפיס שב- 25 בינואר השנה אישר שתי התקשרויות בפטור ממכרז עם ‘אנשים ומחשבים’: האחת, עבור חברות שנתית במועדון C3 עבור אחד מעובדי המפעל והשני, עבור חברות שנתית בתחום CTO/IT Architects. ייתכן שזה נכון וייתכן שהסיבה לתשלומים הללו היא עבור קבלת סיקור אוהד למפעל הפיס ב’אנשים ומחשבים’. משהו משתי האפשרויות הללו הוא, כנראה, נכון…

■ אבי וייס בעברו היה קצין משטרה ובעקבות כך הוא ודאי יודע ומבין בדברים שסמויים מן העין: ייתכן שהגרון העמוק שלו במשרד התקשורת טען בפניו שהמושג “כנס מקצועי” ברשימת ההתקשרויות של המשרד הוא ‘שם קוד’, או תחליף ‘מכובס’, לתשלומים למערכת ‘אנשים ומחשבים’ עבור סיקור אוהד.

ובכלל ייתכן שאבי וייס — שהיה לאחרונה אורח של כנס WMware בברצלונה יחד עם ישראל (פלי הנמ”ר) פלד [המו”ל של “אנשים ומחשבים] — שמע מהנמ”ר, עת ישבו שניהם על כוס יין באיזשהו בר בברצלונה [“נִכְנַס יַיִן יָצָא סוֹד”] – על התשלומים של משרד התקשורת תמורת סיקור אוהד.

ייתכן שכן, ייתכן שלא, ייתכן שאולי. אין מסקנה נחרצת של אבי וייס, רק “כנראה”. אבל מספיק לזרוע זרע של ספק והדברים מחלחלים בקרב קוראים שלו. אין גם בפני הקוראים תגובה נוספת של מ”מ דובר משרד התקשורת ומה העלתה הבדיקה שלו בעניין זה מול חשב המשרד יוחנן שליין, ככל שהייתה כזאת.

■ אם מ”מ דובר משרד התקשורת גיל גפן ו/או חשב המשרד יוחנן שליין ירצו להגיב על הדברים הנאמרים כאן באייטם זה (כולל פירוט מהות ארבעה התשלומים הללו ל’אנשים ומחשבים’) – הם מוזמנים לעשות כן.

■ בשולי הדברים אציין כי מהאייטם החדש הזה אנו למדים שמ”מ דובר משרד התקשורת מגיב לפניות אליו גם ביום שישי בצהריים, יום שאינו מוגדר כיום עבודה רשמי במשרדי הממשלה. אבי וייס כתב לא-מכבר על כך שמשרד התקשורת יצא לחופשת סוכות כבר ביום חמישי, 20 בספטמבר, ולא ביום ראשון, 23 בספטמבר, כפי שנאמר בהודעה הרשמית של משרד התקשורת. אם כך, כנראה שהדובר כן עובד גם בימי שישי.

האם סוף-סוף תירשם היסטוריה בתולדות מדינת ישראל ואבי וייס יהיה חלק ממנה?

■ בשולי הדברים גם איני יכול להתאפק: מ”מ דובר משרד התקשורת גיל גפן, בתשובת המייל שלו אל אבי וייס (שציטטתי בפיסקה הקודמת), קילקל את הסטטיסטיקה. שהרי אבי וייס כל כך אוהב לכתוב את המשפטים הבאים:

+ “[ממשרד התקשורת] לא הצלחתי לקבל תגובה, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל, אעדכן בהתאם. לא להיות במתח, הסיכויים שאקבל תגובות, הם בערך כמו הסיכויים שאסע כעת לנתב”ג ואקח טיסה ישירה להתיישב במאדים [או] … טיסה ישירה לשמש (זה לא מסוכן, אם טסים בלילה)”.

+ “תגובה לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי לקבל. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. קוראינו הוותיקים, יודעים שתגובה לא אקבל. די ברור למה”.

מסתבר שלמרות מה שיודעים קוראיו הוותיקים של אבי וייס, יש סיכוי שבכל זאת במשרד התקשורת דווקא יגיבו על פניותיו.

נשאלת, אם כן, השאלה הבלתי-נמנעת: האם בעקבות התגובה הספציפית הזאת של מ”מ הדובר הפעם, אבי וייס  – נָאֵה דוֹרֵש נָאֵה מְקַיֵּם – ייסע עכשיו לנתב”ג וייקח טיסה ישירה היסטורית מנתב”ג למאדים או טיסת לילה היסטורית ישירה מנתב”ג לשמש? (אינך צריך לדאוג, וייס: זה לא מסוכן, כמובן רק אם טסים בלילה).

התשובה הנחרצת היא: ייתכן שכן, ייתכן שלא, ייתכן שאולי, ייתכן שכנראה. כנראה שכן, כנראה שלא, כנראה שאולי. די ברור למה. או די ברור למה לא. כנראה.