חשיפה כיצד כלי התקשורת “נפלו בפח” של ההודעה על קנסות לחברות הסלולר [חלק ב’]

ביום רביעי, 21.8.2019, בשעה 01:29, פירסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ אייטם שסווג כ’בלעדי’ כותרתו: חשיפה כיצד כלי התקשורת “נפלו בפח” של ההודעה על קנסות לחברות הסלולר.

ביום ראשון, 25.8.2019, כבר שונמך הסיווג של האייטם הזה מ’בלעדי’ ל’ראשונים לסווג’. ביום שלישי 27.8.2019, הסיווג של האייטם הזה מ/בלעדי’ ו’ראשונים לדווח’ שונמך שוב ל’חדשות מקומיות’. יש להניח שבימים הקרובים, כפי שמקובל אצל אבי וייס, גם הסיווג הזה ישונמך לסיווג פשוט עוד יותר. כך הרי בנוי האתר שלו.

בכותרת המשנה נאמר: כתבים רבים בכלי התקשורת דיווחו, שביום 18.8.19 הטיל משרד התקשורת קנסות (“עיצומים כספיים”) על 5 חברות הסלולר הגדולות בגין “הפרת הוראות החוק בנושא אספקת שירות סינון יעיל ללא תשלום בפני אתרים ותכנים פוגעניים”. הבעיה: זו הודעה ממוחזרת של קנסות, שהוטלו כבר באפריל ומאי 2019, בצורה בלתי חוקית על אותן חברות ומאותה סיבה, וגם המיחזור של ההודעות הקודמות, לא פתר את בעיית אי החוקיות של הקנסות הללו.

בין היתר אבי וייס כותב באייטם הזה שלו: הבעיה מרכזית היא, שברוב כלי התקשורת אין עיתונאים וכתבי תקשורת, שמבינים את משמעות עולם הרגולציה של שוק התקשורת, ולכן הם מוציאים פרסומים מטעים לציבור, בלי להבין דבר וחצי דבר ממה שהם מפרסמים. בעיקר המדובר בהודעות וספינים שקריים, שיצאו ממשרד התקשורת (מראשי המשרד: שר, מנכ”ל וסמנכ”לים בכירים, ו\או ממשרד הדוברות) וכלי התקשורת הללו מפרסמים זאת בשיטת “העתק הדבק” (Copy & Paste)  בהתייחס לכל שטות, ספין ושקר, שיצאו מהמשרד, ללא כל בקרה עצמית, או בדיקה מינימלית, אם זה בכלל נכון\חוקי\לטובת הצרכן או אולי נגד האינטרס הצרכני. הפישול הטרי של כלי התקשורת הוא: פרסום של קנסות (“עיצומים כספיים”), שהוטלו בשבוע החולף על 5 חברות סלולר  בהיקף מצטבר לכל 5 החברות הללו, של כ- 1.1 מיליון ₪.” [הדגשות – במקור].

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

בדיקה פשוטה בגוגל מעלה שלושה מקומות בלבד שפירסמו את דבר הטלת העיצומים הללו ב- 18 באוגוסט 2019: אתר ספונסר שמפרסם הודעות לעיתונות, ערוץ 7 ו- Read IT Now.

בדיקה נוספת – שלא באמצעות גוגל – מעלה כי היה אתר נוסף שפירסם את הדברים: האתר דבר העובדים בארץ ישראל וזאת ע”י הכתב ארז רביב.

באותו אייטם שלו מהשבוע כתב אבי וייס על “כתבים רבים בכלי התקשורת דיווחו”. הבה ונספור ביחד: ארז רביב, ערוץ 7, אלי לנדאו [הח”מ], ואתר שמפרסם הודעות לעיתונות. לכמה הגענו בסך הכל? רגע, ניעזר באצבעות הידיים, נזכור ארבע בראש ונוודא שוב ושוב שלא טעינו בספירה. עכשיו אנו יודעים למה התכוון אבי וייס כשדיבר על ‘כתבים רבים בכלי התקשורת’. ארבעה זה באמת רבים.

ב- 19 באוגוסט 2019 פורסמה ידיעה של הכתב ארז רביב באתר של ‘דבר’. הידיעה עסקה בפרסום אחר של משרד התקשורת אבל במסגרת הדברים באותה ידיעה כתב ארז רביב: קנסות על סינון תכנים – אתמול הודיע המשרד על שורת עיצומים על חברות התקשורת בגובה מאות אלפי שקלים כל אחת, בגין הפרה של חובת יידוע צרכנים בדבר אפשרותם לקבל כלים למנוע חשיפה לאתרים ותכנים פוגעניים ברשת. המשרד חוזר וקורא לציבור לנצל את זכותו לקבל כלים אלה ללא עלות ולעשות בהם שימוש” [כך – במקור; לדעתי היה צריך להיות ‘מאות אלפי שקלים כל אחד’ משום שעיצום כספי הוא זכר].

כתבתי על ארז רביב כאן ו- כאן בהקשר למערכת היחסים בינו לבין אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’. ארז רביב גם פירסם באפריל 2018 כתבה על “הלוחם הבודד בעוולות משרד התקשורת” ומיהו אותו הלוחם הבודד? “אבי וייס, נצ”מ בדימוס ומהנדס תקשורת בהווה, מפעיל אתר עצמאי שחושף כיצד בכירי המשרד מצפצפים (לכאורה) על החוק“.

ממש בלי קשר לאותה כתבה שפירסם ארז רביב, אבי וייס מרבה לחלוק שבחים לארז רביב ולאזכר את הידיעות השונות שמפרסם ארז רביב. כך, למשל, רק החודש ציין: “את הנושא החמור הזה ניתח יפה הכתב ארז רביב”. בחודש יוני כתב וייס: “ארז רביב מ’דבר העובדים בארץ ישראל’ כתב על זה אמש מאמר מקצועי, מפורט ומאוד נוקב”.

בחודש מארס השנה כתב וייס: “אולם יש כלי תקשורת אחד, שלא ‘נפל בפח’, וזה ארז רביב מ’דבר ראשון’. ארז רביב עלה בקלילות על חלק מהפלופים של ההודעה הזו. את מה שארז רביב לא חשף, אני הוסיף כאן”. [כך – במקור ; צריך להיות ‘אוסיף’].

אלא שהפעם, אבי וייס לא כתב שנראה כי גם ארז רביב נפל בפח שהוטמן לתקשורת על-ידי משרד התקשורת. למה? לאבי וייס הפיתרונים.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

כאמור, הגורם השלישי בו פורסמו הודעות משרד התקשורת לגבי העיצומים הללו הוא Read IT Now. לא בדקתי את כל טענותיו של אבי וייס לגבי מועדי הפרסומים והאם נכון שמשרד התקשורת עשה הפעם ‘סיבוב’ על כלי התקשורת. אבל נראה לי די פתטי אם זאת התשובה של אבי וייס לכל מה שאני כותב עליו כאן בשנים האחרונות.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

ממש לסיום: כמה פנינים ממה שכתב אבי וייס:

+ כדאי שיבדוק בגוגל. בבדיקה שאני עשיתי, קנס הוא בלשון זכר ולא נקבה. לפיכך יש  בעייה לכתוב “אלה שהטילו את הקנסות ואישרו אותן” או “למה הקנסות הללו לא חוקיות? מכמה סיבות:”.

+ שטות היא בלשון נקבה ולא זכר. לפיכך יש גם בעייה במה שכתב אבי וייס: “איך ששטות אחת של פקיד בכיר וחסר אחריות ממשרד התקשורת, יכול ‘לעורר גלים’ ולהטריד, גם את המערכת המשפטית, סתם. ממש סתם”.

ואלה רק שתי דוגמאות משלל השיבושים והסירוסים שמרעיף עלינו אבי וייס ברוב טובו.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = =