חשיפה כיצד כלי התקשורת “נפלו בפח” של ההודעה על קנסות לחברות הסלולר [חלק א’]

ביום רביעי, 21.8.2019, בשעה 01:29, פירסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ אייטם שסווג כ’בלעדי’ וכותרתו: חשיפה כיצד כלי התקשורת “נפלו בפח” של ההודעה על קנסות לחברות הסלולר.

ביום ראשון, 25.8.2019, כבר שונמך הסיווג של האייטם הזה מ’בלעדי’ ל’ראשונים לסווג’. ביום שלישי 27.8.2019, הסיווג של האייטם הזה מ/בלעדי’ ו’ראשונים לדווח’ שונמך שוב ל’חדשות מקומיות’. יש להניח שבימים הקרובים, כפי שמקובל אצל אבי וייס, גם הסיווג הזה ישונמך לסיווג פשוט עוד יותר. כך הרי בנוי האתר שלו.

בכותרת המשנה נאמר: כתבים רבים בכלי התקשורת דיווחו, שביום 18.8.19 הטיל משרד התקשורת קנסות (“עיצומים כספיים”) על 5 חברות הסלולר הגדולות בגין “הפרת הוראות החוק בנושא אספקת שירות סינון יעיל ללא תשלום בפני אתרים ותכנים פוגעניים”. הבעיה: זו הודעה ממוחזרת של קנסות, שהוטלו כבר באפריל ומאי 2019, בצורה בלתי חוקית על אותן חברות ומאותה סיבה, וגם המיחזור של ההודעות הקודמות, לא פתר את בעיית אי החוקיות של הקנסות הללו.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

בין היתר אבי וייס – באותו אייטם של ה’חשיפה’ – מאזכר אייטם קודם שלו מ- 23.5.2019. במסגרת האייטם ההוא, בחודש מאי השנה, כתב אבי וייס: “הקנסות האחרונים היו בגין טענה שלפני כ- 3 שנים (הפרט החשוב הזה, שזה התרחש לפני מעל ל- 3 שנים, לא קיים בהודעה לציבור), חברות הסלולר ביצעו הפרת הוראות הנוגעות להגנה על קטינים מפני אתרים ותכנים פוגעניים באינטרנט. יש עורכי דין שמיהרו וכבר הגישו תביעה ייצוגית כנגד פלאפון, בזק בינלאומי ועוד 6 חברות תקשורת בנושא אי הודעה מספקת ללקוחות בדבר סינון תכנים חינמי. איך ששטות אחת של פקיד בכיר וחסר אחריות ממשרד התקשורת, יכול “לעורר גלים” ולהטריד, גם את המערכת המשפטית, סתם. ממש סתם”. [ההדגשות מופיעות כך במקור].

במסגרת אותה פיסקה יש קישור להודעה של בזק מ- 1 במאי 2019 לבורסה לניירות ערך ולרשות לניירות ערך בדבר התביעה הזאת של “עורכי דין שמיהרו וכבר הגישו תביעה ייצוגית” ואשר הם ‘מטרידים את המערכת המשפטית, “סתם. ממש סתם”, כלשונו של אבי וייס.

המומחה לענייני טלקום שהוא – כך מסתבר – גם מומחה לענייני משפט החליט, כאמור, שמדובר בהטרדה מצד אותם עורכי דין שהזדרזו. אגב, אבי וייס, למיטב זכרוני, לא הסביר ופירט אי-פעם מהי בדיוק השכלתו המשפטית (וגם היכן רכש אותה) לפיה הוא קובע קביעות בדבר הפרות חוק מצד גורמים ממשלתיים ולפי מה הוא קובע מראש שתביעות מסויימות לא יתקבלו וזאת עוד בטרם בית-המשפט דחה אותה. דרגת קצין במשטרה (בדימוס) היא לא בהכרח אינדיקציה לידע פורמלי במשפטים.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

הרשו-נא לי להציג בפניכם את העוּבְדּוֹת לגבי התביעה המשפטית הזאת והן שונות ממה שאבי וייס מציג:

+ ב- 11.11.2018 נודע לי שיש כוונה להגיש תביעה כזו אולם לא היה ידוע מה היא תוגש בפועל בשל העבודה הרבה שהיא מצריכה. שמור ברשותי מייל המתעד זאת (כולל לגבי התאריך הספציפי הזה).

+ ביום 8 באפריל 2019 פירסמתי ידיעה כאן באתר על הגשת התביעה. Read IT Now היה האתר הראשון שפירסם ידיעה על תביעה זו. בעצם שכחתי: אבי וייס נוהג בעקביות להתעלם פומבית מקיומו של ‘ריד איט נאו’. אשר על כן ממש לא יכול להיות שהוא קרא את הידיעה הזאת באתר שהוא מתעלם פומבית מקיומו (למרות שבפועל הוא קורא גם קורא אותו היטב ואף ‘מקבל השראה’ מדברים הנכתבים בו ומאמצם לאתר שלו).

+ עמותת לוקחים אחריות – משנים מציאות ברשת, התובעת מס’ 1 בתביעה זו, פירסמה בדף הפייסבוק שלה באותו היום רשומה (פוסט) ארוכה כשהמילים הראשונות באותה רשומה הן: “לוקחים אחריות עד הסוף! לאחר חצי שנה של עבודה (!) הגשנו היום (8.4.2019) לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברות התקשורת”.

‘חצי שנה של עבודה’, זה מה שנדרש מאותם עורכי דין לעבודה על התביעה, עוד לפני שבכלל משרד התקשורת הכריז על העיצומים הכספיים שהוא מטיל על חברות התקשורת ולפני ה- 1 במאי 2019 כשחברת בזק פירסמה את ההודעה לבורסה ולרשות לניירות ערך. אותה הודעה שאבי וייס נתן קישור אליה באייטם שלו מ- 23 במאי 2019.

‘חצי שנה של עבודה’ על הכנת התביעה, אבל אבי וייס טוען שאותם עורכי דין ‘מיהרו וכבר הגישו תביעה ייצוגית’.

אגב, אני בספק אם עד לרגע זה אבי וייס בכלל קרא את הנוסח המלא של התביעה הזאת. אם הוא רוצה, אני יכול לשלוח אותה אליו.

הנתבעים באותה תביעה הם: טלזר 019 שירותי תקשורת בינלאומיים; פרטנר תקשורת; בזק בינלאומי; פלאפון תקשורת; הוט מובייל; 013 נטוויז’ן תקשורת; סלקום תקשורת וגולן טלקום.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

בתחילת שנת 2020 ייערך דיון מקדמי בתביעה הזאת. זו תהיה הזדמנות ראשונה לבחון את קביעתו של פרשננו המשפטי אבי וייס האם אכן מדובר בהטרדת המערכת המשפטית “סתם, ממש סתם”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = =