חשיפה בלעדית והרמת מסך: איך יוצרים אייטם בלעדי למידע גלוי שנמצא ממש מתחת לפנס

ב- 16 ביוני 2020 פירסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ אייטם ‘בלעדי’ שכותרתו: נחשף מנגנון הזיוף וההטעיה שהוביל ל”שוד” כספי הגמלאים במשרד התקשורת.

בכותרת-המשנה של האייטם הזה כתב אבי וייס בין היתר את המשפט הבא: “חשיפת 2 מסמכים, שהיו עד כה מוסתרים היטב, כי שמרו עליהם מכל משמר“.

בפיסקה השלישית של האייטם הוא כתב את הדברים הבאים המתייחסים לשר התקשורת יועז הנדל: “כאן אחשוף מה שהוא לא רוצה שתדעו,  מה באמת התרחש ומתרחש “מאחורי הקלעים” בתחום הזה, ואציג את החשיפה היומית המזעזעת, על הנעשה במשרד התקשורת הישראלי, שהמילה “שערורייה” היא קטנה מכדי לתאר את המצב”.

מאוחר יותר הוא כותב באותו האייטם את הדברים הבאים: “למנגנון הזה שאני חושף כאן קוראים “פטור ממכרז”,  ואת 2 הראיות הכי ברורות איך המנגנון הזה עבד ועובד, אני מביא ב- 2  צילומי מסמכים, שהחלטתי הפעם לחשוף אותם בשלמותם לקוראים, טרם העברתם ליועמ”ש. כל אחד יכול לראות את המנגנון הזה בפעולה, “שחור על גבי לבן”, במסמכים, שהיו עד כה מוסתרים היטב, כי שמרו עליהם מכל משמר, עד שהם נחשפים כעת על ידי כאן”.

= = = = = = = = = = = = = =

דברים אלה של אבי וייס סיקרנו אותי כיוון שהוא מציין שמדובר בהתקשרויות בפטור ממכרז, נושא שאני עוסק בו רבות זה שנים במיוחד (אבל לא רק) בהקשר של נושאי סיקור אתר זה.

אשר על כן בדקתי באתר מינהל הרכש הממשלתי [במשרד האוצר/החשכ”ל]. בתוך כמה שניות של חיפוש איתרתי את אותם שני מסמכים שאבי וייס טוען ש”חשף”. הם נמצאים כאן, בהתקשרות של משרד התקשורת עם חברת דואר ישראל.

אתם מוזמנים לבדוק את שני הקישורים המופיעים בהודעת ההתקשרות הזאת, שהועלתה לאתר ב- 3.2.2009, ותגיעו – סורפרייז, סורפרייז, אל אותם שני מסמכים בדיוק, אלה שנשמרו היטב במשך שנים עד לחשיפתם.

כן, כן, אותם שני מסמכים בדיוק שאבי וייס ב’טלקום ניוז’ כתב עליהם ש”היו עד כה מוסתרים היטב,  כי שמרו עליהם מכל משמר, עד שהם נחשפים כעת על ידי כאן”.

נטל ההוכחה רובץ, לדעתי, על כתפיו של אבי וייס להוכיח שבכל אותן השנים – מ- 2009 ועד 2020 – המסמכים הללו לא התפרסמו באתר מינהל הרכש הממשלתי ורק עתה הוא חשף אותם.

אבל כיוון שאבי וייס מתעלם בשיטתיות ממה שאני כותב כאן, סביר שהוא לא יגיב על הדברים שכתבתי [או, ליתר דיוק, ברוח הדברים שלו עצמו: “לא הצלחתי לקבל תגובה, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל, אעדכן בהתאם. לא להיות במתח, הסיכויים שאקבל תגובות, הם בערך כמו הסיכויים שאסע כעת לנתב”ג ואקח טיסה ישירה להתיישב במאדים [או] … טיסה ישירה לשמש (זה לא מסוכן, אם טסים בלילה”); “תגובה לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי לקבל. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. קוראינו הוותיקים, יודעים שתגובה לא אקבל. די ברור למה”].

= = = = = = = = = = = = = =

בהזדמנות חגיגית זו, אני מבקש להפנות תשומת ליבכם לתגובית (טוקבק) שאבי וייס כתב בתגובה לתגובית של אחד מקוראיו. שני הטוקבקים הללו [של הקורא ובעקבותיו אבי וייס] נכתבו ב- 31 באוגוסט 2020. זאת במסגרת אייטם שפירסם אבי וייס באתר שלו ‘טלקום ניוז’ על הסכסוך שבין חברת השקמה NGN תקשורת בינלאומית 015 בע”מ לבין חברת גולן טלקום בע”מ.

בתגובית שלו כתב אבי וייס: “אין עדיין פסק דין סופי, השופט ממתין לסיכומים. עובדים בקצב הצב. קבע דיון הבא ב- 22.10.20. סביר להניח שהחלטת משרד התקשורת תוגש לבית המשפט וזה יהיה משמעותי וגולן תבקש דחייה. כך, שעוד יזרמו מים רבים בירקון עד שזה ייגמר, בבית המשפט“.

קטונתי מלהגיב על דעתו המשפטית המלומדת של אבי וייס [למרות שאני חוזר ושואל בשנים האחרונות: מה בדיוק ההשכלה המשפטית הפורמלית שלו המאפשרת לו לקבוע קביעות משפטיות נמרצות, לכאורה?]. אעיר רק שתי הערות שוליות בהקשר למה שהוא כתב:

+ לדעתי אבי וייס שגה כאשר כתב שמועד הדיון הבא בהליך זה הוא ב- 22.10.2020. עפ”י אתר “נט המשפט” של הנהלת בתי-המשפט מדובר בתז”פ [תזכורת פנימית לשופט/ת לבחינה ולהחלטה לגבי אופן המשך ניהול ההליך] ולא במועד דיון הבא;

+ לדעתי אבי וייס גם שגה כאשר כתב “השופט ממתין לסיכומים”. אם היה טורח לבדוק טוב יותר באתר “נט המשפט” של הנהלת בתי-המשפט, היה מבחין כי לא מדובר בשופט אלא באותה שופטת המנהלת את ההליך לכל אורכו (להוציא את השלב הראשון שלו): כבוד השופטת חנה פלינר.

כתבתי על כך כאן באתר ב- 1 בנובמבר 2019 ואני יכול להבטיח לאבי וייס שמדובר בשופטת: בניגוד אליו אני הייתי באולם בעת הדיון הספציפי כדי לסקר את הדברים.

אבל אבי וייס כבר הראה לנו שאין לו בעייה לשנות מגדר של בני אדם וזאת באמצעות המקלדת בלבד.

= = = = = = = = = = = = = =