ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון (בוועדת החוץ והביטחון) קיימה ישיבת מעקב נוספת בנושא פערי קליטה בכיסוי הסלולרי של כל החברות ביו”ש

ועדת המשנה לענייניי איזור יהודה ושומרון (איו”ש) בוועדת החוץ והביטחון בכנסת קיימה ב- 18 ביוני 2014 דיון בנושא הכיסוי הלקוי של רשתות הסלולריות בצירים ובישובי איו”ש.

הייתה זו ישיבת מעקב נוספת לאחר ישיבת המעקב הקודמת שהתקיימה לפני שלושה חודשים ובעקבות הדיון הראשון שנערך בנושא בשעתו.

בפתח הישיבה אמר יו”ר הוועדה ח”כ מוטי יוגב כי “שנים אני מצביע על פערי כיסוי הסלולרי ביהודה ושומרון ולמרות זאת המחוייבות של חברות סלולר, יחד עם משרד התקשורת ויחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ”ש) [יחידה במשרד הביטחון] לא מומשה עד היום עבור 400 אלף יהודים החיים ביו”ש ומשלמים מסים כמו כל אזרח בישראל. על רקע פיגוע חטיפת שלושה הנערים ופיגועים נוספים תבעתי שיפור משמעותי בכיסוי הסלולרי של כל החברות ביהודה ושומרון”.

לטענת נציגי המועצות האזוריות באיו”ש, החטיפה בוצעה בלב ליבה של המועצה. אם הנערים היו מנסים להוציא שיחה למשטרה כדי לדווח על חטיפתם מספר קילומטרים לפני או אחרי, הטלפון שלהם היה ללא קליטה. מדובר בנושא מאוד רגיש בעל משמעות לחיי אדם. השיקול של חברות הסלולר הוא רק שיקול כלכלי בלבד וזה עצוב. לצערנו ישנם תושבים רבים שרכשו את כרטיס SIM נוסף של חברת הסלולר הפלסטינית מאחר ובחברה זו אין בעיות קליטה או ניתוקים כיוון שהיא ביצעה פריסה טובה יותר של מתקני הקליטה שלה ביחס לחברות הסלולר הישראליות”.

לטענת נציגי המועצות עד שלא יהיה פיגוע שלא יינתן מענה סלולרי אף אחד להתעורר. רמת שירות כזו  לאזרחים תושבי מרכז הארץ – לא הייתה מתקבלת על הדעת. אםלא הייתה קליטה בערים מעבר לקו הירוק, הלקוחות היו מתנתקים מהחברות. אתם מתייחסים אלינו כמו לאזרחים סוג ח’. כל מה שמעניין את החברות הסלולריות זה כסף, כסף וכסף”.

בתגובה לטענות אמרו בחברת פרטנר תקשורת כי בפעילותה  אין כל רווח כספי ובכל זאת היא משקיעה בתשתיות באזור רק כדי לתת שירות. זאת על אף שיש להמגבלות תקציביות. נציג חברת פלאפון תקשורת טען כי “בניגוד לטענה שמה שמעניין אותנו זה רק כסף צריך לזכור שישנם מקרים בהם אנחנו מבקשים להקים עוד אתר לאנטנה בכדי לשפר את הקליטה אבל התושבים והמועצה מתנגדים להקמה אלא אם נעביר להם כסף”.

לדברי דודו כהן נציג מתאם פעולות הממשלה בשטחים ומרכז את תחום התקשורת, משרד התקשורת טען כי על חברות הסלולר חלה החובה והאחריות להקים את אתרים חדשים ולדאוג לקליטה וכי בשביל זה הם קיבלו רישיונות. “זו לא האחריות של המדינה. אם המדינה הייתה יודעת לעשות את זה לבד היא לא הייתה מנפקת רישיונות לחברות הפרטיות. לכן חברות הסלולר לא יכולות לטעון שהן לא מקימות את אתרים חדשים כי זה לא משתלם להן. במקביל התושבים והמועצות באיו”ש לא יכולים כל הזמן לדרוש מחברות הסלולר להזיז את האתרים שלהם ממקום למקום בגלל שיקולים כאלו או אחרים. צריך להבין שיש לכך עלויות גבוהות ביותר”.

בסיכום הישיבה אמר יו”ר הוועדה ח”כ יוגב: “מזה כשנה מתכנסת ועדת המשנה בוועדת החוץ והביטחון לעניין זה, ומשום שגם היום לא קיבלנו תשובות אלא קיבלנו שוב תירוצים שהיועמ”ש ליו”ש שוב תוקע את ההתקדמות בכיסוי הסלולרי, אפנה לשר הביטחון ולשר התקשורת ואזמן ישיבה נוספת בנוכחותם ובנוכחות מנכ”לי משרדיהם ומתפ”ש. כמו כן תבעתי שעד שלא יוסרו החסמים ולא תדווח ההתקדמות בכיסוי הסלולרי לא יעבור תקציבו למנהל האזרחי באיו”ש”.

הערה: הידיעה מתבססת על מידע המתפרסם באתר האינטרנט של הכנסת.