חוקרים בבן-גוריון ובמכון וייצמן מצאו שיטה לזיהוי של מטרה שמצולמת על ידי רחפן מתוך שידור וידיאו מוצפן

טכניקה ראשונה מסוגה לאיתור מטרה המצולמת באופן בלתי-חוקי באמצעות רחפנים הוצגה במחקר שפורסם על ידי חוקרים לאבטחת מידע מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומכון ויצמן למדע. המחקר התמקד בחששות הגוברים מחדירה לפרטיות עקב עליה בשימוש ברחפנים עבור יישומים אישיים ועסקיים.

במאמר החדש “משחקי הרחפנים – איתור מטרה מתוך שידור וידיאו מוצפן” החוקרים מציגים טכניקות המשמשות לאיתור מטרה שמצולמת על ידי רחפן תוך ירוט וניתוח התעבורה המוצפנת.

“היופי במחקר זה הוא שבאמצעות חיבור פשוט למחשב נייד ושליטה על אמצעי תאורה מהבהב מסוים, ניתן לגלות האם רחפן מצלם אובייקט (אדם/בית) ספציפי”, אמר בן נשיא דוקטורנט בהנחיית פרופ’ יובל אלוביץ במחלקה להנדסת תוכנה ומערכות מידע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וחוקר במכרז המחקר לאבטחת סייבר. פרופ’ יובל אלוביץ הוא ראש המכון וכן ראש מעבדות החדשנות דויטשה טלקום באוניברסיטת בן-גוריון.”בעוד שבעבר היה ניתן לאתר רחפן, כעת ניתן לומר האם השימוש במצלמת הרחפן נעשה נגד מטרה מסוימת”.

בהדמייה הראשונה הראו הראו כיצד ניתן לאתר ניסיון חדירה לפרטיות של אדם בביתו. לשם כך, הם השתמשו בוילון חכם אותו מיקמו על חלון הבית ויירטו את תעבורת הוידאו המוצפנות שמשודרת מהרחפן אל המפעיל, המשודרת על גבי ערוץ FPV, First Person View. על-ידי הבהוב הוילון החכם שגרר הגדלת קצב שידור תעבורת הוידאו מהרחפן, התאפשר לחוקרים להוכיח כי השכן המשתמש ברחפן מסוג DJI Mavic מצלם את ביתם ועושה שימוש בלתי חוקי ברחפן שמפר את פרטיותם.

בהדמייה נוספת שעשו, החוקרים הציגו כיצד רצועת LED המחוברת לחולצה לבנה יכולה לשמש לאיתור פעילות בלתי-חוקית של רחפן. החוקרים הדגימו כיצד ניתן לשלוט בהבהובי אורות ה- LED  על החולצה, בצורה שמשפיעה על קצב השידור של ערוץ ה-FPV  וגורמת לו לאפנן את המילה “SOS” בבינארית.

“מחקר זה מנפץ את הסברה הנפוצה ששימוש בהצפנה כדי לאבטח ערוץ FPV מונע מתוקפים לדעת שמרגלים אחריהם,” אמר בן נשיא. “הסוד מאחורי השיטה הוא לכפות שינויים מבוקרים ליעד המצולם כדי להשפיע על קצב שידור הנתונים המועברים בערוץ FPV”.

ניתן להשתמש בשיטה מכל מחשב נייד המריץ את מערכת ההפעלה Linux OS והיא אינה דורשת יכולות פריצה מורכבות או מיומנויות קריפטוגרפיות.

“ממצאינו עשויים לעזור בסיכול התקפות חדירה לפרטיות באמצעות רחפנים ההופכות בהדרגה לנפוצות. מלבד השפעות אזרחיות יש למחקר גם השפעות צבאיות” הסביר בן נשיא.

צוות המחקר כלל את רז בן נתנאל סטודנט במחלקה להנדסת מערכות תקשורת, ואת פרופ’ עדי שמיר (זוכה פרס טיורינג) ממכון וייצמן למדע שהעלה את הרעיון במקור בסדנה שארגנו המעבדות לאבטחת מידע של אונ’ בן גוריון בתחום אבטחת האינטרנט של הדברים.