חברת Google הגישה לעליון בקשת רשות ערעור בהחלטה משותפת של המחוזי בשתי תביעות ייצוגיות נפרדות נגדה

09:28 22.12.2020

קטגוריות: משפט

תגים: ,

חברת Google הגישה לבית-המשפט העליון בקשת רשות ערעור בהחלטה משותפת של המחוזי בשתי תביעות ייצוגיות נפרדות נגדה. שופטת העליון הורתה לתובעים בתי התביעות הללו להגיב על בקשת גוגל לרשות ערעור.

מדובר בבקשת רשות ערעור על החלטת בית-המשפט המחוזי מרכז-לוד מיום 22.10.2020 (כבוד השופטת אסתר שטמר) בתיק ת”צ 52768-07-15 ובתיק ת”צ 37839-04-18.

מדובר, כאמור, בשתי תביעות נפרדות: האחת הוגשה ביולי 2015 ע”י דורון אשל. התביעה השנייה הוגשה ע”י שלושה תובעים באפריל 2018. ההחלטה בשתי התביעות הנפרדות הללו ניתנה במשותף ע”י בית-המשפט.

לגבי התביעה השנייה פירסמתי כאן באתר ב- 22 באפריל 2018 את הידיעה הבאה: היום (22.4) בשעה 13:42 פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה את המבזק הבא: למחוזי מרכז בלוד הוגשה היום (22.4) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) של שלושה תובעים נגד חברת Google בנושא סריקת הדוא”ל של לקוחותיה ושמירת מידע ללא הסכמת הלקוח; טרם פורסם כתב הטענות במלואו.

הערב התפרסם כתב הטענות במלואו. התובעים בתביעה זו הם שירן ברוך, רועי שגיא ואיתי שוורץ והם מיוצגים ע”י עורכי הדין אבישי שוורץ, עמית גולד וד”ר גיא שגיא .

בכתב התביעה נגד החברות Google Inc  ו- Google LLC בארצות הברית [שהוגש באמצעות חברת גוגל ישראל] נאמר בין היתר כי “הזכות לפרטיות היא מזכויות האדם המרכזיות בעידן המידע, והיא עוגנה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ובחוק הגנת הפרטיות, התשמ”א – 1981. על אף מעמדה של הזכות לפרטיות, Google Inc (כיום, Google LLC), שהיא ענקית טכנולוגיה שעיקר פעילותה בתחום האינטרנט, מתעלמת באופן בוטה ומקומם מזכותם של המשתמשים בשירותיה לפרטיות ומההוראות השונות הנוגעות לעניין זה.

“במסגרת זו, גוגל חודרת, סורקת, מעבדת ומנתחת את תוכנן הפרטי של כל הודעות הדוא”ל המתקבלות והנשלחות מחשבונות הדוא”ל שהיא מספקת. חשבונות אלה כוללים את חשבונות הדוא”ל Gmail וכן את חשבונות הדוא”ל של גופים אחרים ובהם האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל אביב. המידע האישי והפרטי של מחזיקי חשבונות הדוא”ל מסונן ונאגר ע”י גוגל בפרופילים דיגיטליים סודיים על כל מחזיק/משתמש דוא”ל כאמור, וכל זאת מבלי ליידע את מחזיקי חשבונות הדוא”ל כנדרש וללא קבלת הסכמתם לכך.

“המידע האישי והפרטי כאמור שהושג, עובד ואוחסן ע”י גוגל שלא כדין, משמש אותה למגוון מטרות ובהן מטרות מסחריות. מטרות אלה כוללות, בין היתר ומבלי למצות, הכוונת פרסומות מותאמות אישית לכל מחזיק/משתמש בחשבון דוא”ל שגוגל מספקת, ועל כך היא גורפת רווחים עצומים.

“בכך, גוגל מפרה את ההסכמים מול מחזיקי/משתמשי חשבונות הדוא”ל שהיא מספקת; פוגעת בפרטיותם; עוברת על איסור האזנת סתר; מפרה את חובות האמון החלות עליה; מפרה חובות חקוקות; עושה עושר על חשבונם שלא כדין.

“בנוסף, גוגל אוספת ואוגרת מידע פרטי ואישי על כלל המשתמשים בשירותיה השונים במאגרי מידע בהיקף חסר תקדים. בניגוד להוראות חוק הגנת הפרטיות, גוגל נמנעת ככלל מלרשום את מאגרי המידע העצומים שברשותה בפנקס מאגרי המידע, וכן אינה מאפשרת לעיין במידע המלא אותו היא אוגרת, ואף זאת בניגוד להוראות חוק הגנת הפרטיות.

“למחדלה זה של גוגל חריג אחד – היא כן רשמה את מאגר המידע Street View Data, SVD, השייך לשירות Google Maps,  בפנקס מאגרי המידע.

“מחדלה של גוגל מוביל לכך שמאגרי המידע שלה, שבהם מאוחסן מידע אישי רגיש ביותר, בהיקף חסר תקדים על מיליוני משתמשיה בישראל, נותרו בלתי מדווחים, בלתי מפוקחים, חסרי שקיפות, ושלא ניתן לעיין בהם. התנהלות זו מהווה הפרת חוק הגנת הפרטיות והפרת ההסכמים שבינה לבין המשתמשים בשירותיה”.

= = = = = = = = =

בפתח החלטת המחוזי עליה מבקשת חברת גוגל לערער בפני העליון כתבה השופטת כי “בין הצדדים שלפניי נתגלעה מחלוקת בנוגע לדין שצריך לחול על שתי בקשות לאישור תובענות ייצוגיות שהגישו המבקשים נגד Google LLC או Google Inc […] המבקשים טענו כי הדין הישראלי חל על בקשות האישור ואילו המשיבה טענה כי יש להחיל עליהן את הדין של מדינת קליפורניה, ארצות הברית”.

בסיום ההחלטה נאמר כי “הדין שיחול על שתי בקשות האישור הוא הדין הישראלי”. גוגל תשלם הוצאות בסכום של 7,500 ₪ בכל אחת מהתביעות הללו. קדם משפט בכל אחד מהתיקים יתקיים בחודש מארס 2021.

= = = = = = = = =