חברת נת”ע נערכת להחלפת מערכת ה- ERP שלה: בכוונתה להעתיק את מערכת ה- SAP של חברת נתיבי ישראל ולבצע בה מספר התאמות לצורך הפעלתה בנת”ע

הגוף המפרסם: נת”ע – נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים בע”מ

תקנה: 3 (29)

שם הספק: SAP WIN

מהות ההתקשרות: התקשרות עם חברת SAP WIN המתמחה בהעתקה טכנולוגית ואפליקטיבית של מערכת SAP

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: נת”ע – נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים בע”מ היא חברה ממשלתית הממונה על התכנון והביצוע של פרוייקט מערכת התחבורה עתירת הנוסעים במטרופולין תל אביב.

מירב מלכין אפשרי מנהלת אגף מערכות מידע בנת”ע כותבת בבקשה לפטור ממכרז כי  החברה נערכת להחלפת מערכת ה- ERP המשמשת אותה: בכוונת החברה להעתיק את מערכת ה- SAP של חברת נתיבי ישראל [לשעבר, מחלקת העבודות הציבוריות (מע”צ)  והחברה הלאומית לדרכים בישראל בע”מ] ולבצע בה מספר התאמות לצורך הפעלתה בנת”ע.

פעילות העתקת מערכת בין שני ארגונים זרים, ללא קשרי בעלות או קשרים עסקיים ביניהם, לא בוצעה פעמים רבות בשוק הישראלי ומאופיינת במורכבות טכנולוגית ואפליקטיבית גבוהה. זאת ועוד, במקרה של נת”ע יש להעתיק חלק מהנתונים ולנקות חלק אחר של הנתונים, תהליך שמגביר את מורכבות פעילות העתקת המערכת [סינון הנתונים העסקיים הרלבנטיים ללא שימור קשר עסקי או העברת נתונים בין החברות]. פרוייקט מעין זה אינו נפוץ.

הארכיטקטורה של מערכת SAP בנוייה כך שתהליכי המערכת ושגרות הגישה עובדים על שכבה אפליקטיבית לוגית בלבד. אין אפשרות לגשת למבנה בסיס הנתונים והמבנה שלו לא ידוע ולא נהיר. לפיכך לא ניתן לסנן נתונים באמצעים הסטנדרטיים של שאילתות ישירות מול בסיס הנתונים ונדרשת הבנה עמוקה מאוד של ישויות ותהליכים ב- SAP.

בניגוד לפרוייקטי Rollout [כמו בפרוייקט מרכב”ה לגבי כל משרדי הממשלה] או Rollin [בעיקר לאחר רכישות ומיזוגים כמו, למשל, איחוד מערכות ה- SAP של שטראוס ועלית], אין לחברת SAP מתודולוגיית עבודה מוגדרת לפעילות מעיין זו.

עבור פרוייקט העתקת מערכת SAP של נתיבי ישראל אל נת”ע נדרש להתקשר עם חברה בעלת ניסיון ומומחיות מוכחים בפעילות ספציפית זו ויש לה מוניטין כבעלת יכולות להשלים משימה מסוג זה בלוח זמנים מהיר.

חברת SAP WIN ביצעה מספר פרוייקטים דומים או זהים: העתקת מערכת SAP מלקוח אחד אל לקוח אחר ללא יחסי זיקה/בעלות ביניהם תוך ניקוי הנתונים כמו העתקת המערכת של בנק ישראל למשרד מבקר המדינה והעקת מערכת משאבי אנוש של מרכב”ה למוסד לביטוח לאומי.