זירת חדשנות להגנת סייבר בתחבורה תוקם בבאר שבע

מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וחברת נתיבי איילון יקימו זירת חדשנות להגנת סייבר בתחבורה בבאר שבע. כך הכריז היום (2.7.2019) ראש מערך הסייבר הלאומי יגאל אונא בכנס הרצליה.

בהודעה לעיתונות של מערך הסייבר נאמר כי התחבורה של העתיד הופכת יותר מקושרת, דיגיטלית ומבוססת מערכות ממוחשבות, מורכבות וחדשניות. כבר כיום רוב מערכות הרכב מבוססות מחשב, המגמה הבאה היא מכונית אוטונומית שהמחשב הוא חלק קריטי בה, ובעתיד יהיו אלו הרמזורים, התמרורים ומרכזי הבקרה. ההתפתחות הטכנולוגית חושפת גם את עולם התחבורה לאיומי סייבר חדשים.

מטרת זירת החדשנות היא לבחון דרכי התמודדות עם איומי סייבר על טכנולוגיות חדשות ומתפתחות בתחבורה. במסגרת הזירה, יוכלו יזמים וחוקרים לקיים ניסויים, לפתח מוצרי הגנה לתחבורה, טכנולוגיות חדשות ותקני סייבר לתחבורה חכמה מוגנת. מטרה נוספת היא למשוך חברות בין-לאומיות להגיע לזירה ולהשקיע במחקר ופיתוח בתחום בישראל.

בכנס הרצליה על מאזן החוסן והביטחון הלאומי [הכנס השנתי שמקיים מאז שנת 2000 המכון למדיניות ואסטרטגיה ובית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה], אמר יגאל אונא כי “ישראל כמובילה עולמית בסייבר, פועלת לשלב בכל התפתחות טכנולוגית מענה מדינתי גם להיבט הגנת הסייבר. מערך הסייבר עובד בחצי השנה האחרונה עם משרד התחבורה ומייעץ לבניית תפיסה רחבה ליישום מערכות הגנת סייבר לתחבורה חכמה. זירת החדשנות תפעל בסמיכות לאקו-סיסטם הצומח של הסייבר בבאר שבע, ותצמיח רעיונות ופתרונות חדשים לאיומי הסייבר של תחום התחבורה החכמה”.

זירת החדשנות תכלול מרחב סייבר לניסויים בתחבורה חכמה באיזור בעיר באר שבע, אשר ידמה מרחב תחבורה עתידי קטן שבו פועלים כלי תחבורה, סימני דרך, מערכות שליטה ובקרה, מערכות לניהול ציי רכב ומערכות מידע לנוסע. במרחב זה יוכלו יזמים וחוקרים בתחום התחבורה החכמה והרכב האוטונומי לבצע ניסויים בליווי ותמיכה בהיבטים של הגנה מפני תקיפות סייבר ואבטחת מידע.

המרחב ישמש לפיתוח ולבחינת מוצרים, טכנולוגיות ופתרונות תעשייה אל מול איומי סייבר, וכן לפיתוח תפיסות ושיטות התמודדות אל מול איומי סייבר בתחום התחבורה החכמה.  המרחב יכיל תשתית טכנולוגית, ידע ומומחיות ייחודיים, לטובת ביצוע בדיקות וניסויים בתחום הגנת הסייבר ולצורך מחקר ופיתוח של מוצרי הנסיינים.

לדברי הילה חדד, ראש מנהלת פרויקטים ותחבורה חכמה במשרד התחבורה, “העתיד כבר כאן ושיתוף הפעולה עם מערך הסייבר זו הוכחה לכך. אנו במשרד התחבורה גאים להמשיך ולהוביל את הקמתן הלכה למעשה של התשתיות עליהן מתבסס עידן התחבורה החכמה”.

בהקמת הזירה ישקיעו מערך הסייבר, משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון 18 מיליון ₪ בשלוש השנים הקרובות במשותף עם יזם פרטי שייבחר במכרז שיוצא בימים אלו.

הערה: ב- 3 במארס 2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה בה כתבתי בין היתר כי “מערך הסייבר הלאומי (במשרד ראש הממשלה) שוקד בימים אלו על הקמה צפוייה של ארבעה מרכזי הגנה יישומים מגזריים נוספים. ארבעה המרכזים החדשים יפעלו תחת המרכז הלאומי לניהול אירועי סייבר (CERT) הממוקם בקריית הסייבר בבאר שבע. הם יתווספו למרכזים הקיימים כבר תחת המרכז הארצי: פיננסי, אנרגיה וממשלתי. בתשובה לשאלת Read IT Now נמסר ממערך הסייבר הלאומי כי הנושאים הנבחנים למרכזים שיוקמו הם בריאות, ביטחון פנים, תקשורת, הגנת הסביבה ותחבורה”.