ועדת הרפורמות אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצע”ח שירותי תשלום הקובעת הגנות צרכניות ומסדירה אמצעי תשלום חדשים דוגמת ארנק אלקטרוני ואפליקציות תשלום סלולריות

ועדת הרפורמות בכנסת בראשות ח”כ רחל עזריה אישרה (26.12.2018) לקריאה שניה ושלישית את הצע”ח שירותי תשלום הקובעת הגנות צרכניות ומסדירה אמצעי תשלום חדשים דוגמת ארנק אלקטרוני ואפליקציות תשלום סלולריות.

יו”ר הוועדה אמרה כי “זה ניצחון לציבור הישראלי. במשך מעל עשרה דיונים התכנסו לוביסטים וניסו לעכב את הצעת החוק. היום אמרנו די, אנחנו עובדים למען אזרחי ישראל. החוק יגדיל את היצע אמצעי התשלום הזמינים לשימוש הציבור ויהווה צעד נוסף בפירוק הריכוזיות של הבנקים”.

הצעת החוק אשר גובשה במשרד המשפטים ובשיתוף משרד האוצר, בנק ישראל והרשות להגבלים עסקיים, נועדה להסדיר את השימוש באמצעי תשלום מתקדמים בפלטפורמות חדשות.

בכל התקדמות טכנולוגית יש יתרונות ושיפורים לצד חסרונות וסיכונים, ההצעה צופה פני עתיד ונועדה לאפשר שימוש באמצעי תשלום, תוך שמירה על האינטרס והפרטיות של המשתמשים. ההצעה מסדירה אמצעי תשלום חדשניים כגון ארנק אלקטרוני, העברות תשלום, אחסון כספים ותשלום מהם. ההצעה עוסקת גם במערכת הבנקאית המסורתית כגון כרטיסי אשראי ובנק הדואר.

בנוסף, הצעת החוק קובעת הסדרים במקרה של כישלון עסקה ומסדירה את האחריות במקרה של שימוש לרעה באמצעי תשלום אלקטרוניים. ההצעה מסדירה הגנות צרכניות כגון חובת גילוי מידע לצרכן כדוגמת גובה וסוגי עמלות, חובת חתימת חוזה של החברה מול הצרכן, חובת עצירת תשלום לספק בגין ביטול או כישלון עסקה.

נקודת המוצא של ההצעה היא שהקדמה טובה לצרכן ולעסקים. ריבוי אמצעי התשלום מאפשר תחרות ולכל שירות ערך מוסף משלו. מדיניות הממשלה היא לקדם את החדשנות במטרה לצמצם את התשלום במזומן ע”מ לצמצם את הכלכלה השחורה ולאפשר תחרותיות ויעילות בתשלומים במשק. ההצעה מגדירה אמצעי תשלום והיחסים בין הלקוח לנותני השירות. נקבעו הוראות לחוזה ותנאיו וכן הסדרי אחריות בעניין שימוש לרעה והתחזות.

במהלך הדיון ביקשו נציגי חברות האשראי מיו”ר הוועדה לדחות את תחולת החוק לעוד שנתיים. יו”ר הוועדה עזריה הגיבה לבקשה ואמרה “לא ניתן לכם עוד זמן להערכות. ניסיתם את זה בחוקים קודמים מתוך מטרה לתקוע את החוק. לא תהיה הארכה אפילו לא יום אחד. באופן אישית, אני רוצה שהחוק ייכנס לתוקף עוד חצי שנה”.

המשנה ליועמ”ש לממשלה עו”ד ארז קמניץ אמר לאחר ההצבעה כי “מדובר בחוק חשוב ופורץ דרך שיש בו הסתכלות עתידית. זו משימה משמעותית שמשרד המשפטים יחד עם משרדי ממשלה אחרים לקחו על עצמם  במאמץ משמעותי לחוקק חוק לטובת אזרחי ישראל”.