ועדת הכנסת אישרה אמש (13.2) את חלוקת סעיפי חוק ההסדרים לוועדות השונות

בדיון לילי שהחל מיד לאחר ההצבעה על תקציב המדינה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה (שלישי, 13.2.2018), אישרה ועדת הכנסת את חלוקת סעיפי חוק ההסדרה לדיון בוועדות הכנסת השונות [הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע”ח – 2018 (מ/1196)].

היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון אמר כי “הואיל ונקבע כי חוק התקציב וחוק ההסדרים יובאו לאישור עד תום כנס החורף, קרי עד ה- 15 במארס, המשמעות היא כי יש לסיים את הדיונים בוועדות לא יאוחר מיום 7 במארס. על יושבי ראש הוועדות לבחון לקראת תום התקופה האם יש מקום לפצל נושאים שהדיון בהם לא מוצה להליך חקיקה רגיל. בכל מקרה, על יושבי ראש הוועדות להקפיד על כך שלוח הזמנים הקצר והדוחק לא יפגע באופן חמור בתקינות הליכי החקיקה”.

וועדת הכלכלה תדון בפרק ד’ – טלגרף אלחוטי: הקצאת תדרים ויבוא מוצרי תקשורת

+ מוצע לעגן את סמכותה של ועדת התדרים לייעד תדרים ולהקצותם ולעגן את סמכויותיה של הוועדה העליונה המהווה בין היתר ועדת השגות על החלטות ועדת התדרים.

+ מוצע לקבוע הוראות בעניין רישוי של ציוד אלחוטי ושל מי שמעוניין להחזיק, להפעיל או לסחור בציוד כאמור, ובכלל זה תנאים למתן רישיון, סמכות שר התקשורת לקבוע הוראות בו, והוראות המסדירות חידוש, ביטול או התליה של רישיון. הוראות בעניין זה קבועות היום בתקנות ומוצע להסדיר עניינים אלה בחקיקה ראשית.

+ מוצע לעגן את סמכות שר התקשורת לקבוע אילו מכשירים יהיו פטורים מחובת רישוי לעניין שימוש בתדרי רדיו. כמו כן, מוצע להסמיך את שר התקשורת לקבוע בצו כי הוראות פקודת הטלגרף יחולו גם על סוגים נוספים של מכשירים.

+ מוצעים הסדרים שונים בפקודת הטלגרף, ובכלל זה לעניין סמכויות נוספות לשר התקשורת, הוספת הגדרות וקביעת הסדר לעניין סמכויות הפיקוח הנוגעות למערכת הביטחון.

+ מתן כלי אכיפה מינהליים למשרד התקשורת לצורך אכיפת הפרות של הוראות פקודת הטלגרף (ובכלל זה שימוש לא מורשה בתדר רדיו ובמכשיר אלחוטי) על ידי הטלת עיצומים כספיים. כמו כן, מוצע לקבוע סמכויות פיקוח מינהליות כגון סמכות כניסה למקום, סמכות דרישת מידע ומסמכים, סמכות לביצוע בדיקות ומדידות, סמכות תפיסה מינהלית וסמכות מתן הוראות.

וועדת הכלכלה תדון בפרק ה’: תקשורת

+ אסדרת פעילות ספקי תכנים למנויים: מוצע לאפשר לבעלי הרישיונות לשידורי כבלים ולוויין להציע חבילות תכנים שאינן מותנות באישור המועצה לשידורי כבלים ולוויין, וזאת נוסף על “חבילת היסוד” שהם מחויבים להציע היום. בעלי רישיונות כאמור יהיו חייבים להעביר את שידוריהם של כל בעלי הרישיונות המסחריים שיבקשו זאת, בתמורה לתשלום דמי מעבר.

+ הקלות באסדרה לעניין בעלי רישיונות מסחריים, ספקי תכנים (הוט ויס) ובעלי רישיונות מיוחדים: מוצע למקד ולצמצם את האסדרה החלה על כל בעלי הרישיונות האמורים, בין היתר בכל הנוגע לשידורי חדשות, השקעה בהפקות מקור ושידור פרסומות (לרבות תוכן פרסומי).

+ צמצום סמכויות הרגולטורים: מוצע לצמצם באופן משמעותי את סמכויות האסדרה של הרשות השנייה לטלביזיה ורדיו והמועצה לשידורי כבלים ולוויין וכן לשנות את אופן הפעלת סמכויות הפיקוח שלהן;

+ מינוי דירקטורים בחברות החדשות: ביטול סמכותה של מועצת הרשות השנייה לטלביזיה ורדיו למנות דירקטורים בלתי תלויים בדירקטוריונים בחברות החדשות של בעלי הרישיונות המסחריים, והסמכת בעלי הרישיונות למנות דירקטורים כאמור.

+ העברת שידורים והפצתם: מוצע לקבוע כי בעל רישיון מסחרי יעביר את שידוריו באופן ישיר לספק התכנים ולהפצה לוויינית, ולא באמצעות הרשות השנייה לטלביזיה ורדיו.

* חלק מהנושאים נדונים בימים אלה בהליך חקיקה רגיל בוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת הכלכלה, וככל הנראה יהיה צורך להתאים את ההסדר המוצע לנוסח שיתקבל בהליך החקיקה האמור.

וועדת הכלכלה תדון בפרק ו’: תחבורה (אכיפת עבירות תעבורה באמצעים טכנולוגיים)

+ מוצע לקבוע כי צילום רכב יהיה ראיה קבילה גם לעניין מספר הנוסעים ברכב.

+ מוצע לקבוע כי גם רשומה אלקטרונית שהושגה באמצעי טכנולוגי תהיה ראיה קבילה לעניין מספר הנוסעים ברכב.

+ מוצע להרחיב את הסמכות של רשויות מקומיות לאכוף עבירות תעבורה באמצעות מצלמות, כך שתחול על דרך בין-עירונית העוברת בתחום הרשות, אם שר התחבורה והבטיחות בדרכים קבע אותה כנתיב מהיר (בשלב זה – כבישים 1, 2, 5 ו-20).

וועדת הפנים והגנת הסביבה תדון בפרק ט’: תכנון ובנייה (תיקונים בחוק התכנון והבניה)

+ פטור מהיתר או הרשאה לרשת סיבים אופטיים: מוצע לקבוע פטור מהיתר או הרשאה לרשת סיבים אופטיים המותקנת על רשת החשמל.

+ פטור מהיתר לאנטנות סלולריות: קביעת פטור מהיתר להחלפת אנטנות סלולריות.