ועדת הכלכלה של הכנסת החלה להכין לקריאה ראשונה את ההצעה לתקן את חוק התקשורת בנושא חובת סינון אתרים פוגעניים

וועדת הכלכלה קיימה דיון ביום שלישי 7.2.2017 בנושא “הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – חובת סינון אתרים פוגעניים), התשע”ו  – 2016”.

ההצעה לתקן את חוק התקשורת שהגישו ח”כ שולי מועלם רפאלי וחברות וחברי כנסת רבים נוספים – נועדה לחסום גישה לאתרים פוגעניים (בין היתר בעלי תוכן פורנוגרפי). יו”ר הוועדה איתן כבל אמר בפתיחת הישיבה כי הדיון מתקיים במסגרת ציון היום לאינטרנט בטוח בכנסת. לדבריו, “ברורה לכל ההתנגשות בין ערכי הדמוקרטיה, חופש הביטוי ויכולתו של כל אדם לבחור את התוכן שהוא צורך, לבין ההגנה על הציבור מפני תכנים לא הולמים ובעיקר השמירה על ילדינו”. הוא הוסיף כי הוועדה תדון בכך בניסיון למצוא את האיזון הראוי.

ח”כ מועלם רפאלי אמרה כי הצעת החוק לא באה ממקום דתי, אלה נועדה לטפל במקרים בהם ילדים נחשפו לתכנים פורנוגרפיים ולאחר מכן ניסו לעשות דברים דומים, או ילדות שמצלמות עצמן בעירום ומעלות תמונות לרשת. “מטרת ההצעה היא להגיד שההרס ילדים ונוער וחשיפתם לתוכן של יחסי מין באלימות, או בכפייה ויחסי מין עם קטינים לא צריך לחסות תחת חופש הביטוי”, אמרה.

עם זאת היא ציינה משרד התקשורת לא השתכנע שצריך להפוך את ברירת המחדל כך שחובת הסינון תחול עד אשר כל אחד יבקש אחרת.

מנכ”ל עמותת נתיבי רשת יונה פסבורגר אמר כי מאז 2011 חלה על הספקיות חובה לספק תוכנת סינון בחינם, אך אין קריטריונים והסינון לא אחיד. הוא הוסיף כי בבתי-הספק יש סנן של הספקית חברת בזק בינלאומי, שהוא – לדבריו – אחד הסינונים הגרועים בישראל. פסבורגר קרא להסדיר את הסינונים בבתי הספר ובגני הילדים ואמר כי המצב בשטח הוא קטסטרופלי.

סמנכ”ל הרגולציה של סלקום ניר יוגב אמר כי מנויי החברה לא ביקשו להשתמש בתוכנת הסינון, גם לאחר שהחברה פרסמה קמפיינים בנושא.

ראש מטה שר התקשורת עו”ד רן שטרית אמר בתגובה כי סלקום – כמו שאר החברות – מחוייבת להודיע ללקוחות על האפשרות לקבל סינון חינם. הוא הוסיף כי משרד התקשורת ביצע צעדים שונים להעלאת המודעות בעיקר אצל ההורים. הוא הוסיף כי המשרד תומך ‘בכל העוצמה בהגברת המודעות מצד חברות הסלולר’ וציין כי כבר הוטלו עיצומים כספיים  על חברות הסלולר על אי-הצעה של תוכנת סינון.

האחראית על חופש הביטוי במשרד המשפטים עו”ד גאל אזריאל [המשמשת גם כמרכזת הוועדה הציבורית לגיבוש אמצעים להגנה על הציבור מפני פרסומים פוגעניים] אמרה כי ההצעה המקורית של ח”כ מועלם רפאלי תפגע קשות בחופש הביטוי וחופש העיסוק. היא הוסיפה כי הציבור רוצה אינטרנט חופשי וקשה לאפשר לגופים פרטיים להיות אלה שקובעים איזה תכנים יחסמו.

ח”כ כבל ביקש מנציגי הממשלה להגיש לוועדה לקראת הישיבה הבאה נתונים על הכלים הקיימים והשימוש בהם, וכן על הרגולציה שחלה על ספקיות האינטרנט.