ועדת הכלכלה בכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית: חברות הסלולר ישלחו הודעה קולית על מועד סיום עיסקה לטלפונים שחסומים למסרונים

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ איתן כבל אישרה ב- 11 ביוני 2018 לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את חוק הגנת הצרכן ולחייב את חברות הסלולר, בעיסקה לתקופה קצובה, להודיע לצרכנים על מועד סיום העיסקה גם באמצעות הודעה קולית במידה והטלפון חסום לקבלת מסרונים, 21 יום לפי סיום העיסקה.

ההצעה משלימה למעשה את התיקון לחוק הגנת הצרכן שאישרה הוועדה לפני כשנתיים, במסגרתו חוייבו בעלי עסקים לשלוח מסרון SMS עשרים-ואחד  יום לפני סיום המועד של עיסקה לתקופה קצובה – כך שגם מי שהסלולרי שברשותם חסום לקבלת מסרונים יוכלו לקבל הודעה דומה.

בפתח הישיבה אמר יו”ר הוועדה ח”כ כבל כי מדובר אולי בעניין פעוט לחברות הגדולות, אבל זה צעד שיש משמעות רבה ללקוחות. הוא ביקש לבחון אם ניתן להחיל את ההצעה גם על חברות התקשורת האחרות, ספקיות האינטרנט וחברות הטלוויזיה הרב-ערוצית.

בישיבה הקודמת הסביר יוזם החקיקה, ח”כ מלכיאלי, כי ההצעה נועדה רק במקרים בהם הטלפונים של הצרכנים חסומים לקבל מסרונים, כמו טלפונים כשרים, ותחייב רק את חברות הסלולר לבצע זאת שכן חברות הסלולר מקצות את המספרים הכשרים ויודעות בדיוק מי חסום למסרונים ומי לא.

“חברות הסלולר מוכרות חבילות במחירים נמוכים ל-18 חודשים בד”כ, ולאחר מכן המחיר קופץ. לרוב הצרכנים לא שמים לב להודעה בחשבונית, ומי שלא מקבל מסרון מגלה את זה רק אחרי שהמחיר עלה. לכן מוצע לחייב את חברות הסלולר, שיודעים להגיע אלינו כשהם רוצים, לשלוח גם הודעות למי שלא מקבל את המסרון לפני סיום העיסקה”, אמר.

נציגת משרד המשפטים אילת שמעון הסבירה כי הנושא עלה בישיבות הקודמות והרעיון שעמד מאחורי ההחלטה להחיל את ההצעה רק על חברות הסלולר הוא שחברות הסלולר הן המקצות את המספרים הכשרים, החסומים לקבלת מסרונים, והן ידעו לייעד את ההודעות הקוליות רק למספרים הללו – דבר שהחברות האחרות לא ידעו לעשות. דברים דומים אמר נציג משרד התקשורת ואיל ג’יג’יני שהוסיף כי יהיו לכך השלכות מבחינת עלויות על החברות.

הוועדה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הנוסח כפי שהוא, באופן שיחול רק על חברות הסלולר. אולם היו”ר כבל הגיש בקשה לקיים דיון מחדש בהצעה, הוא דרש מנציגי הממשלה להרחיבה גם על חברות האינטרנט והטלוויזיה וביקש תשובה בעניין בתוך כשבוע.

■ פורסם לראשונה בחלון המבזקים באתר זה היום בשעה 12:44.