ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שנועלה לטפל בהפצת סרטים, סדרות ותוכן פיראטי באינטרנט

21:35 01.01.2019

קטגוריות: אינטרנט פיראטיות וקניין רוחני

תגים:

ביום חמישי האחרון אישרה (27.12.2018) ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח”כ איתן כבל לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק זכויות יוצרים, על-מנת לטפל בהפרת זכויות יוצרים באינטרנט.

בדיון, היו”ר איתן כבל התייחס להצעת החוק והזכיר כי מתחילת הדרך התחייב לכך שאישור ההצעה לא יביא לפגיעה במשתמש בקצה, אלא במי שמפיץ תוכן פיראטי ועושה מזה כסף כדי לייצר לעצמו רווחים.

בדיונים הקודמים בהצעה הממשלתית אישרה הוועדה שורה של סעיפים, בהם מתן אפשרות לבית-המשפט המחוזי להוציא צו שיגביל גישה למקור תוכן המפר זכויות יוצרים וכן סעיפים שיאפשרו לבית-המשפט לנקוט פעולות לחשיפת זהותו של מי שמפר זכויות יוצרים באינטרנט בצורה שיטתית.

כן אישרה הוועדה להעלות את רף הענישה הפלילית על מפרי החוק משנת מאסר לעד 3 שנות מאסר והחלת החוק לא רק על מי שהעלה את התוכן הלא חוקי, אלא גם נגד מי שמייצר את האפשרות להפיץ אותו בצורה משמעותית ומעצים את הנזק.

ההצעה כוללת תיקונים נוספים, בהם האפשרות לייצר הליך של חסימת אתרים שמבצעים עוולה ומאפשרים גישה לתוכן פירטי, תוך איזון בין הצורך לשמור על זכויות קניין של היוצרים לבין שמירה על חופש הביטוי.

כמו כן אישרה הוועדה להוסיף להצעת החוק גם את הצעת ח”כ יואב קיש, להסדיר את השימוש של אדם בתמונתו שלו שצולמה על ידי צלם מקצועי או סוכנויות צילום. ח”כ קיש ביקש לקבוע כי שימוש ביצירה שהועלתה לאינטרנט לא יהווה הפרה של זכויות יוצרים אם הפעולה הייתה שלא למטרה עסקית והמפר הפסיק את ההפרה בתוך זמן סביר לאחר שקיבל הודעה מבעל זכות היוצרים.

עם זאת, חברי הוועדה החליטו ללכת לקראת הצלמים וסוכנויות הצילום וקבעו כי בעל הזכויות לא יוכל לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק רק אם מדובר במקרה של אדם פרטי או עמותות שללא כוונת רווח. במקרים בהם מדובר בגופים ציבוריים, מוסדות המדינה, רשויות מקומיות לא יקבלו פטור מחשיפה לתביעה כאמור.

בדיון הקודם שקיימה הוועדה בהצעה השתתף גם הבמאי אבי נשר, שאמר לחברי הוועדה כי הצעת החוק הזו תשליך בצורה ישירה על כמות האוכל שיוכל לקנות לילדיו. “בעולם שלי, כשאני כותב תסריט הוא אך ורק שלי. אני מקנה רשות לשותפים להיכנס איתי לשותפות ואין להם זכות לעשות שימוש בתסריט שלי כי הוא רק שלי. כשאני עושה סרט אני שותף בהכנסותיו והוא יוצא לקולנוע. הסרט שלי, שיצא לפני חודשיים, התחיל בליץ מטורף של ניסיונות לגנוב אותו משרתי חברת ההפצה. מי הם אותם גנבים? אני עשיתי כל מה שאני יכול כדי לחבל במאמצים שלהם. הסרט ‘בופור’ מרגע שנגנב, הצפייה בו בקולנוע נחתכה. לא היה מזור וליוצר הסרט האומלל, יוסף סידר, לא היה עם מה להאכיל את ילדיו במשך שנה שלמה.

“באמריקה יש חקיקה מאוד חד משמעית שמגדירה אחריות פלילית גם על הגנב וגם על המשתמש בסחורה גנובה. באמריקה אם אתה מוריד סרט באופן פיראטי אתה חשוף לקנס גבוה ומהלך פלילי, ולכן יש ירידה בשימוש פירטי. הדרך היחידה שיהיו עוד סרטים וסדרות ישראליות זה אם תחוקקו דבר שלא רק מונע גניבה אלא מאפשר תגובה מידית. כי ביום שבו מישהו יצליח להוריד את סיפור אחר נגמר הסרט”.

היו”ר כבל אמר בתגובה כי הבסיס של הצעת החוק נועד להתמודד עם הבעיות שהעלה נשר, השימוש המסחרי בהורדות הפיראטיות. “ניתן לבית-המשפט כלים להוציא תוצאות יותר טובות”, הבהיר.