ועדת החוקה בכנסת החלה לדון בהצעת החוק להגבלת גישה לאתרי אינטרנט למניעת ביצוע עבירות

15:57 10.02.2017

קטגוריות: אינטרנט

תגים: ,

וועדת החוקה, חוק ומשפט קיימה דיון ביום רביעי 8.2.2017 בנושא “הצעת חוק הגבלת גישה לאתר אינטרנט לשם מניעת ביצוע עבירות, התשע”ה – 2014 — הכנה לקריאה שניה ושלישית”.

הצעת החוק פוצלה מהצעת חוק המקורית להגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות (תיקון מס’ 2), התשע”ד – 2014 והיא כוללת את המישור האינטרנטי המייצר הסדר חדשני בחקיקה הישראלית, שמטרתו להיאבק בפשיעה חמורה באינטרנט באמצעות הגבלת גישה לאתרי אינטרנט שמתבצעות בהם עבירות מסוימות: ארגון או עריכת הימורים בלתי חוקיים הקשורים לפעילותו של ארגון פשיעה; פרסום תועבה המציג קטינים – פדופיליה; ומכירת סמים מסוכנים.

הצעת החוק קובעת לראשונה בחקיקה הסדר המחייב ספקי אינטרנט (הגוף עמו מתקשר הלקוח כדי לקבל שירותי אינטרנט) להגביל הספקת תוכן אינטרנטי למשתמשים שלהם. לפי הצעת החוק, בית המשפט יוכל להורות לספקים לחסום גישה לאתר אינטרנט; להוריד אתר אינטרנט מהשרת; להורות לשירות איתור אינטרנטי להוריד את תוצאות החיפוש.  בנוסף, בית המשפט יוכל לתת צו אם “אתר האינטרנט הוא של ארגון טרור והגבלת הגישה חיונית למניעת המשך פעילותו באמצעות האתר”. הפרה של צו תהווה עבירה שלצדה עונש של שנתיים מאסר.

ממלא מקום יו”ר הוועדה חה”כ אורי מקלב אמר כי “זו חקיקה חדשנית שכמעט לא הייתה כמותה. אנחנו יודעים למנוע גישה למקומות פיזיים והשאלה אם אפשר גם למקומות וירטואליים. גם אם האפקטיביות נמוכה אבל ניצור מצב שהחוק ישפיע על 1000 בני נוער מזדמנים שלא יגיעו לאתרים, זה רווח ולכן יש לבדוק איך להוריד את רמת הפגיעה”. עוד אמר כי שוחח עם השר לביטחון הפנים שאמר כי ישקול לכלול גם את ‘חוק הפייסבוק’  ולשלבו בחוק.

חה”כ אוסאמה סעדי אמר כי “מדובר בהצעת חוק חריגה שאין לה מקבילות במדינות דמוקרטיות אחרות. יש פה פגיעה קשה בזכויות יסוד של חופש ביטוי ומידע כשהתועלת לא ברורה. כמובן שרוצים למגר את העבירות של זנות, הימורים וסמים אבל אם יש 40 אתרים שמוכרים סמים לא צריך חוק כדי לחסום אותם. הבעלים צריכים להיות מאחורי סורג ובריח ולא להסתפק בחסימה שיעקפו אותה. הוא ביקש לבחון שילוב של ‘חוק הפייסבוק’ כדי לייצר משהו כולל יותר”.

תת-ניצב גדי סיסו סגן ראש אגף החקירות במשטרה אמר כי “עם ישראל אוהב להמר. בעשור האחרון יש עלייה מדאיגה מאוד של אלפים שחיים במעגלי הימורים. יש 50 אתרי הימורים פעילים אליהם נחשפים עשרות אלפים ברשת הווירטואלית שיש לנו קושי אכיפתי להתמודד איתם. המשטרה רואה בחוק הזה, מעבר לאכיפה כלי מניעתי. אדם שרוצה להיכנס לאתר הימורים בלתי חוקיים יראה הודעה שהאתר נסגר בגלל פעילות בלתי חוקית ברשת. זה נותן מענה לאנשים המזדמנים. ביחס לחשש לעקיפת החסימות – ההגבלה לא באה לתת מענה לכל המתוחכמים, כמו בעולם הפיזי – בבית מוגן. אדם שמבצע עקיפה מגביר את היכולת שלנו לפעול פלילית כי הוא מבסס מודעות לעבירה. זה מכיל עליו את האחריות הפלילית באופן יותר מובהק”.

לדברי סגן-ניצב מאיר חיון ראש יחידת סייבר במשטרה, “אין ספק שאם נפנה לבעל אתר ונבקשו להסיר זה הכלי האפקטיבי אבל המציאות היא שרוב האתרים בכלל נמצאים בחו”ל. אנחנו מתוסכלים כי מגיעים אזרחים להתלונן על אתרים ואין לנו יכולת לפעול מול אתרים שבארצות מסוימות הם חוקיים, או שלא מעניין אותם סרטון של ילדה שילד העלה תמונת עירום שלה באתר פורנוגרפיה ענק ולכן חסימת הגישה נחוצה. אין לנו יומרות לחשוב שהחסימה תהיה מלאה. כנראה שהפדופילים יגיעו לשם ואולי גם הילד שיקליד בגוגל “איך עוקפים” יגיע אבל הוא יהיה מודע לכך שהוא מבצע עבירה. לגבי החשש מנזק לאתרים אחרים בעת חסימות- בימ”ש יכריע במקרה שיובא לפניו שאם תתבצע חסימה זה יפגע באתר למכירת פרחים בברזיל אבל אלו יהיו מקרים בשוליים”.