וועדת השרים לחקיקה תדון בראשון (24.6) בהצעת חוק הטלביזיה החינוכית שהגיש ח”כ מכלוף מיקי זוהר; וועדת החינוך דנה בנושא הטלביזיה הלימודית השבוע

וועדת השרים לענייני חקיקה תדון בישיבתה הקרובה (א’, 24.6) בהצעת חוק הטלביזיה החינוכית שהגישו ח”כ מכלוף מיקי זוהר ואחרים.

ב- 28.5.2018 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה:

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 28.05.2018 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/5407/20) של חברי הכנסת מכלוף מיקי זוהר, תמר זנדברג, עודד פורר, אברהם נגוסה, נורית קורן, מוסי רז, איציק שמולי, דב חנין, יואב בן צור, איל בן ראובן, יעל כהן-פארן, לאה פדידה, רוברט אילטוב, מרב מיכאלי, יוליה מלינובסקי, יעקב מרגי, נאוה בוקר, יוסי יונה, נחמן שי ומיכל בירן.

בדברי ההסבר של הצעת חוק הטלביזיה החינוכית הישראלית, התשע”ח – 2018 נאמר כי ” הטלביזיה הלימודית (או – הטלביזיה החינוכית), כגוף שידור שהוא יחידת סמך במשרד החינוך, מהווה, מיום הקמתה בשנת 1966, זרוע ארוכה להגשמת הצרכים והדגשים של מערכת החינוך בכל הנוגע להפקה של תכניות טלביזיה ושידורן.

“הטלביזיה החינוכית משדרת את ערוץ חינוכית 23 בחינם לכלל האוכלוסייה במערך עידן+, שעיקר תכניו מופנים לילדים ולנוער, תוך הקפדה על תכנים ראויים ובטוחים לצפייה, ומהווה בכך הערוץ היחיד המופנה לילדים ולנוער בחינם.

“בנוסף, הטלביזיה החינוכית מנגישה את חינוכית 23 למנויי ספקי תוכן טלוויזיוני (כגון: הוט, פרטנר, סלקום ו-YES) בארץ ובחו”ל. כמו כן, הטלביזיה החינוכית מפיקה תוכן אשר עומד לרשות הציבור באמצעים דיגיטליים (אינטרנט, רשתות חברתיות, פודקאסטים, יוטיוב ועוד). הטלביזיה החינוכית מתנהלת כגוף שידור עצמאי ויצירתי, נקייה משיקולים מסחריים או פוליטיים ותכניה אינם כוללים פרסומות, תוכן שיווקי או פרסומת סמויה.

“הצעת חוק זו נועדה להסדיר את מעמדה של הטלביזיה החינוכית כיחידת סמך במשרד החינוך בחקיקה ראשית, הסדרה שלא נעשתה עד היום, וכן להבטיח את מקורות תקציבה השנתי המינימלי על מנת שתוכל להתנהל תוך תכנון וביצוע להשגת יעדיה באופן מיטבי.

עיקרי ההסדרים המוצעים בהצעת החוק הם:

+ הגדרת תפקידיה של הטלביזיה החינוכית לשם קידום ערכים, שפה, תרבות ופלורליזם בקרב הילדים ובני הנוער.

+ איסור שידורי חדשות ושידורי פרסומת ותוכן שיווקי בטלביזיה החינוכית.

+ הטלביזיה החינוכית הישראלית תפיק או תרכוש תכניות חינוכיות ולימודיות עבור משרד החינוך, וכן תפיק או תרכוש תכניות עבור משרדי הממשלה בתחומים או בנושאים אשר יוגדרו על ידי כל אחד ממשרדי הממשלה.

+ הגדרת התקציב השנתי המזערי של הטלביזיה החינוכית, שחלקו המגיע מהסכום המועבר מאגרת הרישיון לרכב, ייגרע מתקציב תאגיד השידור הישראלי.

בנוסף, מוצע בהצעת חוק זו לתקן את חוק השידור הציבורי הישראלי, התשע”ד – 2014, כך שהסדרים מסוימים הקבועים בו שנועדו להפסקת שידוריה ופעילותה של הטלביזיה החינוכית שנה ו- 3 חודשים לאחר תחילת שידוריו של תאגיד השידור הישראלי (קרי, ביום 14 באוגוסט 2018) יתבטלו, והטלביזיה החינוכית תמשיך לפעול כיחידת סמך של משרד החינוך כפי שפעלה עד היום”.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

ב- 18 ביוני 2018 נערכה ישיבה של וועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת בראשות ח”כ יעקב מרגי בנושא הסגירה הצפוייה של החינוכית. ידיעה על כך פורסמה כאן באתר הכנסת.

בתום הדיון הקריא ח”כ מרגי את מסקנות הוועדה: הוועדה רואה בחומרה שהחוק החדש של התאגיד הציבורי חוקק תוך התעלמות מוחלטת מצרכי התכנים החינוכיים של הטלוויזיה החינוכית, ומגורלם של 185 העובדים האיכותיים והמסורים. הוועדה רואה בחומרה את העובדה שתאריך היעד הוא אמצע חודש אוגוסט ועדיין לא נעשה שום צעד מול הנהלת ועובדי הטלביזיה החינוכית.

הוועדה קוראת לראש הממשלה לכנס את שר החינוך, שר האוצר ושר התקשורת ולהגיע להחלטה שמשאירים את הטלביזיה החינוכית בפורמט המוצלח הקיים היום.

“הוועדה מודה לחברי הכנסת מציעי הצעות החוק הפרטיות בנושא הטלביזיה החינוכית ולח”כ מיקי זוהר יו”ר ועדת הכנסת שמתכונן להעביר הצעת חוק שלו בוועדת השרים לענייני חקיקה בפטור מחובת הנחה.

“הוועדה קוראת לכל השרים חברי ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר את הצעות החוק בנדון שתגענה לוועדה. אם הצעות החוק תאושרנה במליאה,

“הוועדה תעבוד בהליך חקיקה מהיר כדי לאשר אותן עוד בכנס זה. אם הצעות החוק לא יעברו, הוועדה תקיים דיון מעקב בכנס הנוכחי”.

בנוסף שלח יו”ר הוועדה ח”כ מרגי מכתב אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך נפתלי בנט, שר האוצר משה כחלון ושר התקשורת איוב קרא את המכתב בנושא “עתיד הטלביזיה החינוכית“.

במכתב נאמר: “ועדת החינוך, התרבות והספורט קיימה היום ישיבה בנושא שבנדון. בדיון הועלו הנקודות הבאות: הטלביזיה החינוכית פועלת כ- 50 שנה ביעילות ובתקציב קטן יחסית – סיפור הצלחה. הטלביזיה החינוכית היא: איכותית, ערכית, לימודית, ממלכתית, א-פוליטית הפונה למגוון אוכלוסיות. עפ”י חוק תאגיד השידור, הטלביזיה החינוכית עומדת להסגר בחודש אוגוסט 2018. מעמד 185 עובדי הטלביזיה החינוכית, שהם עובדי מדינה, אינו מוסדר.

בתום הדיון הגיעה הוועדה למסקנות הבאות:

  1. הוועדה מודה לכל המשתתפים בדיון ובמיוחד לילדות הנחמדות שהופיעו בדיון. הוועדה חייבת להיענות לקריאתן להמשך קיום הטלביזיה החינוכית.
  2. הוועדה שמעה ועמדה מקרוב על תפקודה והצלחתה של הטלביזיה החינוכית.
  3. הוועדה רואה בחומרה שהחוק החדש של התאגיד הציבורי חוקק, תוך התעלמות מוחלטת מצרכי התכנים החינוכיים של הטלביזיה החינוכית, ומגורלם של 185 העובדים האיכותיים והמסורים.
  4. הוועדה רואה בחומרה את העובדה שתאריך היעד הוא אמצע חודש אוגוסט ועדיין לא נעשה שום צעד מול הנהלת ועובדי הטלביזיה החינוכית.
  5. הוועדה קוראת לראש הממשלה לכנס את: שר החינוך, שר האוצר ושר התקשורת ולהגיע להחלטה שמשאירים את הטלביזיה החינוכית בפורמט המוצלח הקיים היום.
  6. הוועדה מודה לחברי הכנסת מציעי הצעות החוק הפרטיות בנושא הטלביזיה החינוכית וליו”ר ועדת הכנסת שמתכונן להעביר הצעת חוק שלו בוועדת השרים לענייני חקיקה, בפטור מחובת הנחה.
  7. הוועדה קוראת לכל השרים חברי ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר את הצעות החוק בנדון שתגענה לוועדה.
  8. אם הצעות החוק תאושרנה במליאה, הוועדה תעבוד בהליך חקיקה מהיר כדי לאשר אותן עוד בכנס זה. אם הצעות החוק לא יעברו, הוועדה תקיים דיון מעקב בכנס הנוכחי.

“אודה על טיפולכם המתאים ועל עדכון הוועדה בנדון, בהקדם”.