וועדת הפטור ממכרז אישרה רכישת מוצרי מיקרוסופט מסויימים [“להם בשלב זה אין למגזר הממשלתי חלופה מעשית”] בהיקף של 56 מיליון ₪ ל- 2020 (עבור כל משרדי הממשלה) ואת המפיץ המורשה שזכה בתיחור שנערך בין מפיצי מיקרוסופט המורשים: חברת נס א. ט.

ביום ראשון, 29 בדצמבר 2019, בשעה 18:33 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: וועדת הפטור ממכרז המרכזית אישרה החלטת ועדת המכרזים באוצר לרכישת מוצרי מיקרוסופט מסויימים [“להם בשלב זה אין למגזר הממשלתי חלופה מעשית”] כספק יחיד בהיקף כולל של 56 מיליון ₪ לשנת 2020; כן אושר המפיץ המורשה שזכה בתיחור שנערך בין המפיצים המורשים של מיקרוסופט: חברת נס א. ט. [בדומה לשנת 2019 אלא שאז היא הייתה כשיר שני וקודמה לאחר שגטר גרופ, שנבחרה בתחילה, הודיעה כי היא חוזרת בה מהצעתה]; האישור הינו עבור כל משרדי הממשלה ויחידות הסמך.

■ בישיבתה מיום 29.12.2019 החליטה ועדת הפטור ממכרז לאשר לתקופה שמיום 1 בינואר 2020 ועד ליום 31 בדצמבר 2020 את מיקרוסופט והמפיץ המורשה שזכה בתיחור שנערך בין המפיצים המורשים של מיקרוסופט, כספק יחיד לעניין המוצרים בקבוצה הראשונה והשנייה וכן את ההתקשרות לרכישת מוצרי מיקרוסופט הספציפיים.

בנימוקיה אומרת בין היתר וועדת הפטור ממכרז במשרד האוצר כי “עבודת משרדי הממשלה מבוססת ברובה על שימוש בכלים ממוחשבים ובתוכנות מסוגים שונים, הן ברמת תחנות העבודה והן ברמת שרתי המערכת.

“לאורך השנים, במשרדי הממשלה התגבשה תצורת עבודה המבוססת על כלים מתוצרת חברת מיקרוסופט.  תצורה זו אינה ייחודית לממשלת ישראל אלא מאפיינת את מרבית הגופים הגדולים במשק הישראלי וגופים דומים רבים בעולם.

“לצורך בחינת הנושא וגיבוש מדיניות מרכזית לקראת חידוש הסכמי הרישוי של הממשלה לשנים 2019-2022 בוצע ניתוח של מוצרי מיקרוסופט השונים, אופן מימושם בממשלה, החלופות האפשריות והמשמעויות לשילוב פתרונות שונים. מניתוח זה נמצא כי ניתן לחלק את כלי מיקרוסופט לשלוש קבוצות עיקריות.

“[…] בהמשך למפורט לעיל, בחוות דעתו של שחר ברכה, מנהל חטיבת תכנון ואסטרטגיה ברשות התקשוב הממשלתי נטען שגם לשנת 2020 חברת מיקרוסופט הינה עדיין ספק יחיד לעניין המוצרים השייכים לקבוצה הראשונה והשנייה, להם בשלב זה אין למגזר הממשלתי חלופה מעשית.

“יחד עם זאת, יובהר כי במהלך השנה החולפת בוצעו מספר מהלכים הבאים לצמצם את תלות הממשלה במוצרי חברת מיקרוסופט, לדוגמה: פרסום מכרז מרכזי לשירותים בתפוקות בתחום ה- Open Source, מיפוי כלי Open Source המתאימים לשימוש בממשלה ובחינת חלופות הרכש עבורם ועוד.

“[…] יודגש כי לגבי יתר המוצרים, משרדים יצטרכו לפעול עצמאית לרכישתם.  הערכה היא כי הפרדה כאמור תביא לבחינה מקצועית ומעמיקה של התקשרויות עם החברה בגין אותם מוצרים שלא כלולים בפטור הרוחבי, והם לא יכללו בטעות תחת הגדרת ספק יחיד מסיבות לא נכונות. הערכה זו אוששה לאור תהליכי העבודה של המשרדים בפועל וההתייעצויות שהתקיימו עם מינהל הרכש הממשלתי”.

■ ב- 11 בדצמבר 2019 נערכה ישיבה של וועדת מכרזים מרכזיים למחשוב וטכנולוגיה במשרד האוצר/החשכ”ל בנושא ‘הכרזה על מיקרוסופט כספק יחיד’. עפ”י הפרוטוקול, בישיבה נסקרו ההסכמים הקודמים שנערכו בין מינהל הרכש הממשלתי במשרד האוצר לבין חברת מיקרוסופט.

“לאור הנ”ל, המלצת מינהל הרכש לבצע שוב הליך מרכזי כאמור לשנת 2020. משכך פורסמה חוות דעת עדכנית של מ”מ ראש רשות התקשוב הממשלתי מר שחר ברכה אודות משפחות המוצרים הרלבנטיות”.

■”[…] ועדת המכרזים פירסמה הליך תחרותי מרכזי 13-2018 בין המפיצים של מיקרוסופט בישראל לבחירת מפיץ יחיד למשך ארבע שנות ההסכם למשרדי הממשלה ולגופים נוספים שפורטו במסמכי ההליך התחרותי.

■ “ההליך התחרותי הסתיים בהצלחה והספק נס א.ט. בע”מ נבחר כמפיץ מורשה מרכזי למשרדי הממשלה למשך ארבע שנות ההסכם (3 שנות בסיס + 1 זכות ברירה)”. ההתקשרות עם נס א.ט. היא כאמור לשנת 2020 וכן שתי אופציות נוספות עבור השנים 2021 ו- 2022 בכפוף להכרזת החשכ”ל על מיקרוסופט כספק יחיד לשנים אלו. “רשימת המוצרים לגביהם מיקרוסופט היא ספק יחיד לשנת 2021 תעודכן לכל המאוחר עד לסוף שנת 2020”.

■ “יודגש כי אין שינוי בסכום ביחס לשנה קודמת לאור העובדה כי אין התייקרות בהסכם ולהערכת מינהל הרכש השנה לא היו גידולים משמעותיים לאור העובדה כי הליך ההתקשרות בוצע במהלך 2019 וברוב המשרדים בוצעו ספירות מסודרות”.

* הערות עורך Read IT Now:

+ ב- 15 בנובמבר 2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: רשות התקשוב הממשלתי: “במהלך השנה החולפת בוצעו מספר מהלכים הבאים לצמצם את תלות הממשלה במוצרי חברת מיקרוסופט”.

+ באותה ידיעה פורסם קישור לחוות הדעת של שחר ברכה מ- 12.11.2019 לגבי השימוש במוצרי מיקרוסופט השונים במשרדי הממשלה.

+ ב- 30.11.2018 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: רשות התקשוב הממשלתי: “בחינת קיומם של ספקים ע”י החשכ”ל: רכישת רישוי ותחזוקת רישוי למוצרי מיקרוסופט מסוימים שאין להם חלופה מעשית“.

+ ב- 4.1.2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: אושר: מינהל הרכש הממשלתי יקיים הליך תחרותי בין המפיצים המורשים של Microsoft על מחירי המוצרים [בהיקף 56 מיליון ₪ לשנת 2019].

+ ב- 3.3.2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: מינהל הרכש הודיע למשרדי הממשלה וגופי הסמך לגבי רישוי ותחזוקה של מוצרי Microsoft: הופסקה לאלתר ההתקשרות המרכזית עם גטר גרופ ויש להתקשר מעתה עם נס א.ט.

+ ב- 8.3.2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: מינהל הרכש בהודעה למשרדי הממשלה וגופי הסמך לגבי רישוי ותחזוקה של מוצרי Microsoft: חברת גטר גרופ חזרה בה מהצעתה במכרז; יש להתקשר מעתה עם נס א.ט.