וועדת הפטור המרכזית אישרה התקשרות של משרד התחבורה עם יבמ (בהיקף יותר מ- 12 מיליון ₪ ל- 5 שנים) “לצורך הקמת יכולת של התאוששות מאסון והמשכיות עסקית למערכות המידע אשר בליבה העיסקית של הארגון”

וועדת הפטור הממשלתית (במשרד האוצר/החשכ”ל) אישרה ב- 18 באוגוסט 2019 התקשרות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים עם חברת יבמ ישראל (בהיקף 12,285,000 ₪ כולל מע”מ, מ- 31.8.2019 ועד 31.8.2024) “לצורך הקמת יכולת של התאוששות מאסון והמשכיות עסקית למערכות המידע אשר בליבה העיסקית של הארגון”.

וועדת המכרזים של משרד התחבורה אישרה את ההתקשרות ב- 25 ביולי 2019 ובאותו היום הבקשה הועברה לאחר מכן לוועדת הפטור המרכזית למתן אישור סופי.

יצויין כי יומיים קודם לכן, ב- 23 ביולי 2019, דיווח המשרד על תקלה טכנית במחשב המרכזי של משרד התחבורה. התקלה נמשכה חצי יום.

בבקשה לפטור ממכרז נאמר כי “אגף התקשוב מבקש להתקשר עם חברת IBM ישראל לצורך הקמת יכולת של התאוששות מאסון והמשכיות עסקית למערכות המידע אשר בליבה העיסקית של הארגון: רישוי  רכב, רישוי נהיגה. התקשרות זו תאפשר למשרד להפעיל בשעת משבר אתר חלופי אשר יאפשר המשכיות עסקית של מערכות המידע ותמיכה בכלל התהליכים העסקיים”. עוד נאמר בבקשה כי רק לחברת IBM ישראל היכולת לספק שירות התאוששות במקרה אסון במודול של MAINFRAME SERVICE ורק לחברת IBM הידע והיכולת לתמוך בהפעלת יישומי המשרד על תשתית חלופית במקרה של משבר”.

בנימוקי וועדת הפטור נאמר כי “ממסמכי הפניה עולה כי משרד התחבורה נדרש לשירותי התאוששות מאסון עבור יישומי הליבה של המשרד לצורך המשכיות עסקית במקרה של אסון והפעלת אתר חלופי.

“בהתאם למסמכי הפניה ולחוות דעתו של ראש אגף תקשוב במשרד התחבורה, מר צור אהרון, החברה הינה היחידה המסוגלת לספק את השירותים הנ”ל מאחר ורק לחברה היכולת לספק שירותי התאוששות במקרה אסון במודול המבוקש על ידי המשרד, לחברה הידע והיכולת לתמוך בהפעלת יישומי המשרד על תשתית חלופית במקרה של משבר ובידי החברה מתקן תקשורת העומד בתקן מחמיר של שרידות והמשכיות עסקית, אשר נדרש לצורך המשכיות עסקית של מערכות המשרד.

“למסמכי הפנייה צורפה חוות דעתו של ראש רשות התקשוב הממשלתי, מר שחר ברכה, לפיה לאחר בחינת חלופות נוספות הוא ממליץ לאשר את בקשת ההתקשרות בפטור עם החברה.

“כמו כן, המשרד ביצע בחינת קיום ספקים לפי סעיף 3א לתח”מ ופירסם את חוות הדעת המקצועית באתר האינטרנט ולא הוגשו השגות.

“מר איתי חגי רפרנט תחבורה ממליץ על לאשר את ההתקשרות”.

= = = = = = = = = = = = = = = =

ב- 26 ביולי 2019 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה: ביום שלישי, 23 ביולי 2019, בבוקר, לאחר שכבר דווח על כך בכלי התקשורת, פירסם משרד התחבורה את הדברים הבאים: “הודעה חשובה לציבור הנהגים:  עקב תקלה טכנית במחשב המרכזי של משרד התחבורה, לא תתקיים קבלת קהל היום (ג’) בכל סניפי משרד הרישוי ברחבי הארץ, עד להודעה חדשה. במסגרת זאת, לא ניתן להנפיק רישיונות נהיגה ורכב בדואר ובשירותים המקוונים של משרד התחבורה ולא ניתן להעביר בעלות על רכב. הודעה על חזרה לפעילות רגילה תתפרסם עם תיקון התקלה. כמו כן, עד להודעה חדשה לא יתקיימו גם מבחני נהיגה עיוניים (תאוריה) בכל הארץ”. בסביבות השעה 14:45 נמסר כי התקלה תוקנה.

רפאלה גויכמן ואמיתי זיו פירסמו ידיעה על כך בדה מארקר בשעה 08:33. באותה ידיעה נאמר בין היתר: במאי האחרון ביקש משרד התחבורה להתקשר עם חברת יבמ לטובת מערכת התאוששות מאסון בפטור ממכרז ובחוזה של 10.5 מיליון שקל לחמש שנים. המשרד הסביר זאת בכך שההתקשרות “תאפשר למשרד להפעיל בשעת משבר אתר חלופי, שיאפשר המשכיות עסקית של מערכות המידע ותמיכה בכלל התהליכים העסקיים”.

מהבקשה, שסוקרה באתר Readitnow, ניתן ללמוד כי משרד התחבורה עוד נשען על תצורת Mainframe  – תצורה מיושנת של מחשב מרכזי. “רק ליבמ ישראל הידע והיכולת בהפעלת יישומי המשרד על תשתית חלופית במקרה של משבר”, נכתב בדברי ההסבר של המשרד לבקשה בטענת ספק יחיד.

אלא שהתקשרות זו היתה אמורה להתחיל ב-10 באוגוסט ולהימשך עד 2024. לרוע מזלו של משרד התחבורה, המחשב המרכזי שלו קרס כעת, זמן קצר לפני כן.

בחשבון הטוויטר שלו, אמיתי זיו גם נתן קישור לידיעה המקורית שפורסמה ב- Read IT Now לפני חודשיים: ב- 24 במאי 2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: בקשה לפטור ממכרז: משרד התחבורה/IBM ]היקף של 10.5 מיליון ₪ לתקופה של 5 שנים] ומהות ההתקשרות: הקמת יכולת של התאוששות מאסון והמשכיות עסקית למערכות המידע, אשר בליבה העסקית של הארגון.

= = = = = = = = = = = = = = = =