וועדת המדע מקיימת דיון בנושא “הגנת הפרטיות והשלכות שונות של השימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים במרחב הציבורי”

לציון יום זכויות האדם הבינלאומי (שחל מידי שנה ב- 10/12) וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת מקיימת היום (15.12.2020) דיון בנושא “הגנת הפרטיות והשלכות שונות של השימוש בטכנולוגיות זיהוי פנים במרחב הציבורי“.

לוועדה הוגש נייר עמדה מטעם האגודה לזכויות האזרח עליו חתום עו”ד גיל גן-מור. “לא קשה להבין מדוע גורמי ביטחון שונים, לרבות משטרה, ירצו בטכנולוגיה זו, שיכולה לטייב את עבודתם ולקדם את המטרות החברתיות שבאחריותם. אך בה בעת, לשימוש בזיהוי פנים יש פוטנציאל מסוכן לפגוע בזכויות יסוד חוקתיות”.

בסיום המסמך נאמר כי “לאור כל האמור, לא יכולה להיות מחלוקת כי השימוש ההולך וגובר בטכנולוגיה כה משמעותית ובעלת פוטנציאל לפגיעה קשה בחירויות הפרט על ידי רשויות השלטון בכלל, ורשויות אכיפת החוק בפרט מחייב דיון ציבורי פתוח, שקוף ורציני.

“הצעד הראשון וההכרחי לכך הוא שקיפות, ומכאן חשיבות הפיקוח הפרלמנטרי המתמשך על-ידי הכנסת”.

כמו כן הוגש לוועדה מסמך סקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ”מ) שהוכן בידי רועי גולדשמידט.

בין היתר נאמר במסמך זה כי “לפי גורמי המטה אליהם פנינו אין חקיקה ספציפית המסדירה באופן קונקרטי מטרות לגיטימיות לשימוש בטכנולוגיות ניטור מתקדמות כגון זיהוי פנים”.

לפי מידע שנתקבל בממ”מ מהרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, “במאי 2020 היו בישראל יותר מ- 130 מאגרי מידע שנרשמו אצל רשם מאגרי המידע וכללו רכיבי ביומטריה כגון תמונת פנים, טביעות אצבע, הקלטות קול ועוד”.

“[…] טכנולוגיות אלה מעוררת שאלות בדבר האיזונים בין התועלות שבהן לבין החשש מפגיעה בזכות לפרטיות ומיצירת מעקב מתמיד אחר אזרחים. יש החוששים כי יש להן אפקט מצנן על חירויות אזרחיות כמו חופש ביטוי, חופש דת, חופש התאגדות, חופש הפגנה ועוד”.

הערות עורך Read IT Now:

+ ביום 4.12.2020  פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: שתי עתירות מינהליות של האגודה לזכויות האזרח נגד צה”ל ונגד מ”י בנושא שימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים.

+ ביום שני, 21.12.2020, תקיים וועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דיון בנושא “הפרסומים בדבר מעקב המשטרה אחר פעולות אזרחים ברשת”, וזאת בעקבות פרסום שהיה בעיתון ‘הארץ’ בנושא זה.