וועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת תקיים ב- 5.11.2018 דיון בנושא “היערכות מדינת ישראל להטמעת פרוטוקול IPv6”

כפי שדיווחתי כבר בחלון המבזקים של אתר זה, וועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת תקיים ביום שני, 5.11.2018, דיון בנושא “היערכות מדינת ישראל להטמעת פרוטוקול IPv6”.

מנכ”ל משרד התקשורת נתנאל (נתי) כהן שלח ב- 10.10.2018 מכתב אל ח”כ אורי מקלב יו”ר הוועדה בו הוא כותב:

“פרוטוקול כתובות האינטרנט IPv6 נוצר בעיקר על מנת לפתור את מצוקת הכתובות בפרוטוקול IPv4  ולהיערך לעידן ה- Internet of Things, IoT בו כל חפץ המחובר לרשת האינטרנט יידרש לכתובת אינטרנט עצמאית.

“החל משנת 2012 לא ניתנות הקצאות לכתובות בפרוטוקול IPv4 ונוצרה מצוקת כתובות בקרב ספקיות האינטרנט.

“הפיתרון הזמני בו משתמשות ספקיות האינטרנט הותאם למצוקה זו, וישנה חלוקת כתובת אחת למספר תת כתובות וניהול הקצאת הכתובת לפי שימוש הלקוח, כאשר הכתובת משתנה בין כל התקשרות [Network Address Translation, NAT]. הפיתרון לא מתאים לעידן הטכנולוגי אליו אנו צועדים.

“הדרך המקובלת בעולם התקשורת להתמודדות עם מצוקת הכתובות הינה תמיכה בפרוטוקול IPv6. כיום אתרי התוכן המובילים בעולם התחילו תהליך שימוש בפרוטוקול זה.

“מדינת ישראל נמצאת במקום ה- 45 בעולם ותעבורת האינטרנט בפרוטוקול IPv6 עומדת על שלושה אחוזים בלבד. לעומת זאת בקרב המדינות המובילות  – ביניהן בלגיה, ארה”ב, הודו, גרמניה ועוד – תעבורת האינטרנט בפרוטוקול IPv6 עומדת על ארבעים אחוז.

“אנו נמצאים בתחילת הדרך למעבר לפרוטוקול IPV6. מדובר בתהליך ארוך טווח בו נדרשת הטמעה של הפרוטוקול בכל שרשרת הערך: ציוד קצה, ספק התשתית, ספק האינטרנט ועד לאתרי התוכן.

“לכן נדרש שיתוף פעולה וסיוע מגופי ממשלה, חברות התקשורת, אתרי התוכן ויצרני הציוד”.

לאחר פירוט המוזמנים שיש לזמן לוועדה, מנכ”ל משרד התקשורת כותב במכתבו מהו לדעתו סדר הדיון של ישיבת הוועדה: “סדר הדיון:

(1) נתי כהן מנכ”ל משרד התקשורת יציג את תוכנית המשרד בנושא ואת סדר העבודה הרצוי.

(2) כל אחד מהגופים יציגו את תוכנית העבודה שלהם ולו”ז להמשך.

(3) הועדה תציג לגופים את המצופה מהם בכל הקשור להטמעת IPv6 בישראל”.

הערות עורך Read IT Now:

א. “במאפייני המסמך” של מכתב מנכ”ל משרד התקשורת מצויין כי מחבר המסמך הוא זיו גלעדי. ככל הנראה מדובר בעו”ד זיו גלעדי מהלשכה המשפטית של משרד התקשורת.

ב. קצת מוזר שמנכ”ל של משרד התקשורת כותב ליו”ר וועדה בכנסת את מי יש להזמין ומה יהיה סדר היום בדיון הוועדה. לדעתי, מנכ”ל משרד ממשלתי יכול ליזום ו/או לבקש דיון בוועדה כלשהי בכנסת אבל ההיבטים המעשיים של הישיבה הם עניינם וסמכותם של היו”ר ומנהל/ת הוועדה.

ג. ב- 16 באוקטובר דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה ויום למחרת פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: משרד התקשורת הפיץ שימוע בנושא תמיכה בפרוטוקול IPv6בתקופה הקרובה יחלו דיונים בנושא גם בוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת ויחד עם משרדי הממשלה הרלבנטיים”.

ד. ב- 6.3.2018 פירסמתי את הדיווח הבא בחלון המבזקים של אתר זה: אלי כהן, מנהל תחום טכנולוגיות עתידיות ממשרד התקשורת בישיבה של וועדת המדע: “המשרד מחייב את כל ספקיות האינטרנט שעד סוף שנת 2018 כולם יהיו כפופים ליישום פרוטוקול החדש של IPv6. מציאות זו תאפשר יותר פריסת מצלמות ותקדם אותנו להגיע ל’ערים חכמות’. בנוסף, כולנו מתכוונים כמו בכל העולם אל שנת 2020 שאז כל הטכנולוגיות יהיו אמורות להשתלב יחד, יושק דור חמישי [5G], תהיה יותר פריסת סיבים אופטיים וכל אלו – ללא כל ספק – ילמדו שאנו כבר במציאות של עיר חכמה”.