וועדת המדע בכנסת דנה בנושא “ליקויים בטיפול הממשלתי במתן שירותים מקוונים לאזרחים” בעקבות ממצאי דו”ח מבקר המדינה; רשות התקשוב הממשלתי חולקת על היבטים בדו”ח

וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת דנה היום (13.6.2017) בהצעה לדיון מהיר בנושא “ליקויים בטיפול הממשלתי במתן שירותים מקוונים לאזרחים” וזאת בעקבות ממצאי דו”ח מבקר המדינה.

יוזם הדיון ח”כ מיקי לוי אמר כי למרות שתקציב רשות התקשוב הממשלתי גדל ל- 190 מיליון ₪ ב- 2016, ממצאי מבקר המדינה לגבי פעילות הרשות – מדאיגים. הוא סקר רבים מממצאי הדו”ח.

יאיר פראנק ראש רשות התקשוב הממשלתי הציג את פעילות הרשות בהיבטים שונים, בין היתר כאלה שהוזכרו בדו”ח המבקר. הוא ציין כי בינואר 2015 הרשות עברה ממשרד האוצר למשרד ראש הממשלה ובחודש מאי 2015 הציגה הרשות את תוכנית העבודה האסטרטגית שלה כשהתוכנית גלויה לעין כל.

במהלך הדיון אמר ראש רשות התקשוב כי “הגבנו לדו”ח המבקר והצבענו על המון אי דיוקים. אנחנו חושבים שהמבקר טעה בלא מעט היבטים”.

בין הנתונים שהוא הציג במצגת שלו [הערה: ניתן לראות את המצגת בפאואר פוינט בחומר רקע של הוועדה כאן (תחת הכותרת “מצגת רשות התקשוב הממשלתי”)]:

+ בשנת 2015 פיתחה הרשות והסבה 98 שירותים מקוונים חדשים לטובת האזרח, בשנת 2016 כבר מדובר על 148 שירותים כאלו ואילו מתחילת שנה זו ועד לחודש מאי 2017 הוסבו  66 שירותים.

+ ישראל נותנת 485 שירותים דיגיטליים מקצה לקצה לעומת 20 בבריטניה.

+ האתר האחוד ששאל המבקר איפה הוא, חי ועובד.

+ יש עלייה גדולה גם בתשלומים דרך האינטרנט, עלייה בשימוש בעמדות השירות, בחידוש הרישיונות באינטרנט.

+ שירות התשלומים הממשלתי המקוון: בשנת 2014 בוצעו 4.5 מיליון פעולות תשלום באופן זה ע”י האזרחים, וחברות; בשנת 2015 בוצעו 4.7 מיליון פעולות תשלום; בשנת 2016 הנתון כבר עלה ל- 6 מיליון פעולות תשלום באופן מקוון.

+ כל הגופים הגדולים שנותנים שירות לאזרח עושים שינוי גדול מאוד תוך שיתוף פעולה מצוין.

+ גם בנושא ההזדהות הדיגיטלית יש התקדמות גדולה ו- 40 אלף איש כבר שינו מען ככה.

“האזרח רוצה שהממשלה תתאים עצמה אליו ולא להיפך. האזרח לא רוצה לבחור בין שירות דיגיטלי לפרונטלי אלא רוצה גם וגם. העולם עובר שינוי וגם אנחנו. אנו מבינים היום שהשירות יובל על ידי רצון ודרישת האזרח”, נאמר במצגת.

בישיבה סוכם כי תיערך ישיבה נוספת, משותפת עם הוועדה לענייני ביקורת המדינה ועם אנשי משרד מבקר המדינה ורשות התקשוב הממשלתי.

הערות עורך Read IT Now: ב- 21 במאי 2017 פירסמתי ידיעה כאן באתר שכותרתה: הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה (67ב): ‘תמונת המצב כפי שמתקבלת מקריאת הדו”ח אינה עולה בקנה אחד עם פעילות התקשוב הממשלתי’ ובפיסקה הראשונה של הידיעה נאמר כי “כמידי שנה, עם פרסום הדו”ח השנתי של מבקר המדינה, פירסם במקביל אגף המפקח הכללי לענייני ביקורת המדינה במשרד רוה”מ את הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה 67ב’.”. ההערות כוללות את התייחסויות הגופים המבוקרים לגבי נושא התקשוב הממשלתי.