וועדת הכנסת לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי תדון בשלישי בנושא “יישום אמנת ארגוני היוצרים והעובדים למניעה וטיפול בתופעת ההטרדות המיניות בתעשיית הקולנוע והטלביזיה”

18:43 10.02.2018

קטגוריות: פרסום/שיווק/מדיה

תגים: ,

וועדת הכנסת לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי תדון ביום שלישי הקרוב (13.2.2018) בנושא “יישום אמנת ארגוני היוצרים והעובדים למניעה וטיפול בתופעת ההטרדות המיניות בתעשיית הקולנוע והטלביזיה”.

שישה גופים חברו לאמנה זו: פורום היוצרים הדוקומנטריים, איגוד העורכים – איגוד מקצועות הפוסט בישראל, שח”ם ארגון השחקנים בישראל,  אקט איגוד עובדים בקולנוע ובטלביזיה, איגוד הבמאים ואיגוד התסריטאים (איגוד תסריטאי הקולנוע והטלביזיה בישראל) בשיתוף עם משרד התרבות והספורט ועם המועצה הישראלית לקולנוע.

בהקדמה לאמנה נאמר: “הטיפול בפגיעה והטרדה מינית במקום העבודה הוא נושא בעל חשיבות ציבורית אדירה. מחובתנו לפעול בכל הכוח ובכל האמצעיים העומדים לרשותנו ליצירת מרחב ציבורי בטוח ונקי מפגיעה ומהטרדה, במיוחד במקום העבודה, בו אנו לוקחים/ות חלק ונוכחים/ות בו שעות רבות כל יום.

“במהלך השנים האחרונות ולאור התקדמות השיח והפעילות בנושא, עלתה והתחזקה לה התמונה כי בתעשיית הקולנוע והטלביזיה נדרשת הטמעה מיוחדת של הוראות החוק למניעת הטרדה מינית, זאת על רקע אופייה הייחודי של העבודה בתחום. העבודה בתעשייה זו מתאפיינת לרוב בעבודה בפרקי זמן קצרים, בחוסר קביעות ובסביבת עבודה דינמית. זאת ועוד, מערכות היחסים המקצועיות בתעשיית הקולנוע והטלביזיה לא בהכרח מתורגמות לבכירות פורמלית ולעיתים לצד אחד ביחסי העבודה יש שליטה והשפעה על הצד השני, גם אם זו אינה תואמת את הגדרת התפקידים.

“בנוסף, בשל אופייה הייחודי של תעשיה זו, המתנהלת כקהילה מקצועית שהעובדים בה מכירים אלה את אלה ותלויים כלכלית אלה באלה, קיים חשש כי נפגעות/ים יימנעו מדיווח על פגיעות מיניות מחשש לפגיעה כלכלית.

“זאת ועוד, במסגרת העבודה בהפקה נדרש מגע פיזי ואינטימי בכל הנוגע לטיפול הטכני, ההלבשה והאיפור ולעיתים הפקות קולנוע וטלביזיה אף מכילות סצנות בעלות אופי מיני, הדורשות מגע. על-מנת למנוע טשטוש בין דרישות העבודה לפגיעה מינית יש ליצור גבולות ברורים בין השניים.

“לצד העלאת המודעות לנושא, מחייב החוק במדינת ישראל כל מוסד ומוסד לגייס ולהכשיר ממונה אשר הוא או היא ירכזו את הפניות ויהוו אוזן קשבת ומקור ליווי ומידע למי שיזדקק להם בעקבות פגיעה במקום העובדה. אמנת איגודי היוצרים נותנת מענה גם לצורך זה.

“עם סיום כתיבת האמנה, האיגודים החתומים מטה יפעלו ככל שיש ביכולתם על מנת שחבריהם יעמדו בכללי אמנה זו ושאלו ימנעו מכל גילוי של אלימות,  פגיעה או הטרדה מינית כלפי כלל המשתתפים בהפקות השונות: השחקנים, אנשי המקצוע, עובדי הסט והלוגיסטיקה, הפרה והפוסט פרודקשן, עובדים קבועים או זמניים, ויפעלו יחד לייצר ולשמר סביבת עבודה דואגת ומכבדת לכל הלוקחים והלוקחות בה חלק”.