וועדת החינוך של הכנסת תדון בשבוע הבא בנושא “סביבה בטוחה מקרינה בביה”ס אורט חולון”

08:28 21.12.2018

קטגוריות: חינוך והכשרה טלקום/וויירלס/מובייל

תגים:

וועדת החינוך של הכנסת בראשות ח”כ יעקב מרגי תדון ביום שלישי (25.12.2018) בנושא “סביבה בטוחה מקרינה בביה”ס אורט חולון”.

= = = = = = = = = = = =

להלן הידיעה שהתפרסמה כאן באתר ב- 16.11.2018:

ביום שני השבוע (12.11.2018) פירסמה עיריית חולון באתר שלה הודעה בדבר “התפתחות חשובה בנושא האנטנה שבסמוך לביה”ס אורט”.

באותו הערב, בשעה 21:12 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: שלושה ימים לפני שוועדת הפנים בכנסת הייתה אמורה לקיים דיון בנושא “חשש מקרינה מסוכנת מאנטנה בבית-ספר ‘אורט’ חולון”, העירייה הודיעה היום (12.11): בעקבות סידרת פגישות היום אצל ראש העיר, 3 חב’ הסלולר יסירו – עד סוף השבוע – אנטנות הפונות לכיוון בית-הספר אורט חולון וגרמו לחשש רב בקרב ההורים והתלמידים לסכנות קרינה.

וועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת בראשות ח”כ יואב קיש קיימה את הדיון ביום חמישי (15.11) כמתוכנן. בדיון השתתפו משה סילמן מנכ”ל עיריית חולון, הורים לתלמידים, אחד מהתלמידים (כיתה ח’) וסימי ודני פרץ שבנם היה תלמיד בבית-הספר ונפטר מסרטן. כמו כן השתתפה אם מחיפה אשר משתייכת לקבוצת הורים בעיר הנאבקת אף היא נגד אנטנות סלולר.

יצויין כי בשל מחאת ההורים והתלמידים,  1,570 תלמידים אינם לומדים באורט חולון מאז תחילת שנת הלימודים הנוכחית.

במהלך הדיון הוציאו מספר הורים את הסמרטפונים שלהם והציגו בפני יו”ר הוועדה ובפני ח”כ יעל כהן-פארן דיון שנערך בכנסת בשנת 2005 בו דובר על מכתב של ראשי שלוש חברות הסלולר בו הם מתחייבים שלא להקים אנטנות סלולר בקרבת מוסדות חינוך.

בבדיקה שערכתי באתר הכנסת, מצאתי את “פרוטוקול מס’ 20 מישיבת הוועדה המשותפת של ועדת הפנים ואיכות הסביבה וועדת הכלכלה לדיון בהצ”ח שעניינן אנטנות סלולריות, יום שלישי, ה’ כסלו התשס”ו, (6 בדצמבר 2005), שעה 14:00. סדר היום:  הצעת החוק הקרינה הבלתי מייננת, התשס”ה – 2005”.

את הישיבה ניהל חברת וועדת הפנים דאז ח”כ יורי שטרן ז”ל [גילוי נאות: היכרתי אותו אישית במסגרת פעילות ציבורית משותפת] והשתתף בו גם ח”כ משה גפני יבדל”א).

עם תחילת הישיבה אמר ח”כ שטרן ז”ל (ציטוט מהפרוטוקול הרשמי): “צהריים טובים, אני מתכבד לפתוח את הישיבה שחשבתי שהיא תהיה קטנה ואינטימית ולפי כמות הנוכחים המכובדת זה הולך ונהיה יותר מסובך. בפתיחת הישיבה אני רוצה לומר שלושה דברים. דבר ראשון, קיבלתי מכתב התחייבות מהחברות הסלולריות בדבר הורדת אנטנות מבתי מגורים ובתי ספר היכן שהן נמצאות, וזה חתום על ידי המנכ”לים של 3 החברות הסלולריות, אז קודם כל אני באמת שמח שהדבר הזה בוצע ואני מברך אתכם על היוזמה הזאת שהיא לא תלויה בהתקדמות החוק”.

הדבר הפתיע את יו”ר הוועדה ח”כ קיש והוא ביקש למנהלת הוועדה לעשות מאמצים לאתר את המסמך המקורי הזה משנת 2015. בתשובה לשאלת ח”כ קיש, אמר ליאור ורונה יו”ר פורום החברות הסלולריות כי לא ידוע לו על המכתב הזה והוא ינסה לבדוק את העניין עם חברות הפורום.

“איך ייתכן ש- 1500 תלמידי בית-ספר אורט בחולון לא לומדים מתחילת השנה, בגלל חשש מקרינה מאנטנות סלולריות בסמוך לבית-הספר?” תהה יו”ר ועדת הפנים ח”כ יואב קיש במהלך הדיון בחמישי (15.11.2018). “בדיון ב- 2005 בוועדה זו ניתנה הבטחה של ראשי חברות הסלולר, שלא יהיו אנטנות כאלה ליד בתי ספר. למה ההתחייבות הזו מעולם לא מומשה?”

דני פרץ, שבנו נפטר מסרטן, אמר כי “אני חרד. איך אפשר להמשיך לשמוע אותנו ולספר לנו סיפורים על רמות קרינה כאלה ואחרות. אין בכלל תקן לקרינה. אנחנו עוסקים בילדים, לא בתקנים. עכשיו מפילים אחריות על הילד – אל תדליק פלאפון, במקום למצוא פיתרון לאנטנה, הכל, רק לא לגעת באנטנה”.

סטיליאן גלברג ראש אגף קרינה במשרד להגנת הסביבה אמר כי “אין תקנים למרחקים בעניין קרינה. השמש מאד רחוקה ואנחנו מושפעים מהקרינה שלה. אין באף מדינה תקן מרחק. יש המלצות של המשרד להגנת הסביבה. אנחנו עובדים לפי דרישות החוק. ב- 2010 הגשנו המלצות”. יו”ר הוועדה ח”כ קיש אמר בתגובה: “הוועדה תשמח לאשר תקינה”.

עו”ד ליאור כץ המייצג את הורי התלמידים בבית-הספר אמר כי “בדקתי וגיליתי שמתקן התורן הגדול שעליו מוצבות האנטנות בלתי חוקי. כדי להקים את המתקן צריך היתר בניה מתאים לתוכנית תמ”א 36. התוכנית הזו נותנת לחברות הסלולר עולם ומלואו – להקים אנטנות בכל ייעודי הקרקע. מצד שני התוכנית הגבילה לסוגים של אנטנות המפורטים בתוכנית. זה שהתורן הוקם לפני התמ”א זו לא מילת קסם. כשהחוק נכנס לתוקף, צריך להתאים. בתמ”א יש הוראות מעבר, שמחייבות את כל המתקנים שהיו לפני לעשות התאמה. ניתן להם פרק זמן של שנה וחצי”.

יו”ר וועדת הפנים סיכם את הדיון ואמר כי “התורן משמש את שלוש חברות הסלולר. מבין כל האנטנות, 3 מהן מכוונות לכיוון בית-הספר. זו שערורייה שבית-ספר שלם לא לומד. זה אירוע שהעירייה חייבת לטפל בו בדחיפות. הוועדה תוציא מכתב לחברות הסלולר: א. למלא את התחייבותן מ- 2005 ולהסיר את התורן הסמוך לבית-הספר. ב. כבר מחר להסיר את 3 האנטנות הפונות לבית-הספר”.