התקשרות נוספת של רת”א עם ישראייר: הפעלת טיסות לאילת בקו נתב”ג-אילת רמון לתקופה של 2.5 חודשים בהיקף 2.3 מיליון ש”ח

רשות התעופה האזרחית (רת”א) במשרד התחבורה פירסמה ב- 21 בספטמבר 2020 הודעה בדבר כוונה להתקשרות עם חברת ישראייר תעופה ותיירות להפעלת טיסות לאילת בקו נתב”ג-אילת רמון.

על בקשת ההתקשרות בפטור ממכרז חתום ישי דון יחיא מנהל אגף בכיר כלכלה ויחב”ל ברת”א. בין היתר הוא כותב בחוות הדעת המקצועית שלו לבקשה כי “רשות התעופה האזרחית מעוניינת לסבסד טיסות יומיות בקו שדה”ת אילת רמון- נתב”ג, זאת מטעמים הומניטריים כשירות לתושבי אילת הזקוקים לטיפולים רפואיים מורכבים במוסדות רפואיים במרכז הארץ, הטסת צוותים רפואיים מהמרכז למוסדות הרפואיים ותגבור המוסדות הרפואיים במומחים מן המרכז, בעיר אילת והטסת דגימות ובדיקות מעבדה מאילת למרכז, בצל משבר הקורונה ומאחר וטיסות אלה אינן רווחיות כלכלית למפעילים האוויריים ועל כן הופסקו.

“נדרש מפעיל אווירי המסוגל ליתן את השירות בזמינות מיידית הן במובן של כלי טיס כשירים בעלי תעודת כושר תקפה ועדכנית והן צוותי אוויר כשירים וזמינים, בעלי כשירות, באופן מיידי, כאשר כלי הטיס יכול להכיל 50 נוסעים בלג (טיסה לכיוון אחד) לפחות.

“רת”א ביצעה סקר שוק בקרב 4 חברות תעופה ישראליות המסוגלות מבחינת רישיונות ומפרטי ההפעלה שברשותם על פניו ליתן את השירות — אל על, ארקיע, ישראייר ועיט — והוברר כי חברת ישראייר בלבד מסוגלת ליתן בנקודת הזמן הנוכחית את השירות, בהיעדר כשירות וזמינות של כלי טיס וצוותי אוויר מתאימים לחברות האחרות.

“מאז פרוץ משבר קורונה ועד היום, חברת ישראייר מעניקה את השירות בפועל וההתקשרות אושרה מטעמים דחופים בפרוצדורות החוקיות הנדרשות בהתאם לחוק חובת מכרזים ותקנותיו, לרבות אישור מתאים ממשרד האוצר, עד ליום 13 באוקטובר 2020.  כעת מבוקש להוסיף ולהתקשר עם ישראייר לפרק זמן נוסף, בין התאריכים 13.10.2020 ועד 31.12.2020,  סוף השנה הקלנדרית, שוב כספק יחיד, כמשמעו בתקנה 29(3) לתקנות חובת המכרזים, ומאחר ואף אחת מהחברות האחרות לא הוכיחה לעת עתה יכולת זמינות וכשירות ביצוע לשירות באופן מיידי.

“רת”א תתנה את מחירי הכרטיסים לנוסעים שימכור הספק במחיר מזערי סביר, בחלוקה לנוסע תושב אילת ונוסע שאינו תושב אילת, ובמחיר מרבי לפי צו הפיקוח על מחירים ושירותים (מחיר מירבי בטיסות פנים לאילת).

“רת”א תסכים עם הספק על מחיר המהווה עבורו כיסוי הפסד כספי שנגרם לו בטיסה, ולא יותר מכך, ואין בכוונתה לייצר רווח כספי לספק ובהתאם לנסיבות ובחינת הביקושים בפועל מזמן לזמן לאור נתוני אמת המגיעים מהספק ומוצלבים מול רשות שדות התעופה”.

עוד נאמר בחוות הדעת כי “בצל משבר קורונה טיסות הקצה לאילת וממנה הופסקו באמצע חודש מארס 2020, על-ידי המפעיל האווירי היחידי שנותר בקו – חברת ישראייר.

“במקביל, חברת ארקיע הפסיקה להפעיל קו זה כליל. לאחר מספר ניסיונות בירורים שנעשו עם החברה לא ידוע במועד כתיבת חוות דעת זו מתי החברה מתעתדת לחדש את טיסותיה לאילת.

“דא עקא, הפסקת טיסות הקצה יצרו קשיים הומניטריים לתושבי אילת הזקוקים לטיפולים רפואיים מורכבים שאין ביכולתם לקבלם בעיר והם נדרשים לטוס למוסדות רפואיים במרכז הארץ, במחלות קשות כמו סרטן, מחלות לב, כליות, ריאות ועוד, וכן הטסת דגימות ובדיקות מעבדה שאין ביכולתם של המוסדות הרפואיים באילת לפענח בעיר ויש צורך בהטסתם בשעת בוקר מוקדמת למרכז הארץ למעבדות על מנת שהדגימות לא ישובשו ויתקלקלו. כמו כן, הטסת צוותים רפואיים ותגבור המוסדות הרפואיים בעיר במומחים רפואיים שונים, המתגוררים במרכז ועובדים חלק מהזמן במוסדות הרפואיים בעיר אילת.

“פנייה של ראש עיריית אילת ומנהלי מוסדות רפואיים בעיר למנהל רת”א העלתה כי יש צורך בהתערבות הממשלה וסבסוד של המדינה את הטיסות הללו. נדרשו טיסות המכילות כ- 50 נוסעים בכל כיוון, בערך, בכלי טיס כשיר ותקין ועם צוותי אוויר כשירים. שעות הקצה הן המראה מאילת בשעת בוקר מוקדמת ונחיתה באילת בשעת ערב מאוחרה.

“רת”א ביצעה סקר שוק RFI על מנת לקבל בוודאות תגובה של חברות אחרות המהוות ספקים פוטנציאליים מבחינת רישיונות ההפעלה ומפרטי ההפעלה שברשותן […] החברות האחרות בעייתיות במובן זה של היעדר זמינות וכשירות מיידית בכל הנוגע למטוסים ו/או צוותי האוויר שלהן.

“לאור האמור, התקשרה הממשלה עם חברת ישראייר בהתקשרויות דחופות ומהירות וכעת משנוכחה לדעת כי ההתקשרות מתארכת מבחינת המועד מבקשת לפרסם כוונת התקשרות מסודרת במנו”ף עם ספק זה למשך פרק זמן נוסף קדימה, כספק יחיד, כמשמעו בתקנה 3(29) לתקנות חובת המכרזים. לאור כל האמור מבוקש להוסיף ולהתקשר עם חברת ישראייר עד לסוף השנה הקלנדרית 2020”.

האומדן התקציבי להתקשרות זו הוא כאמור 2.3 מיליון ₪ אם כי “ייתכן וסכום זה ישונה או יפחת בעתיד מקום שהביקושים יגדלו לאחר הסגר; בכוונת רת”א לגבש הסכם מסגרת עם הספק שיאפשר גמישות לשינוי היקף ההתקשרות, מבחינת מספר טיסות, סכום פר טיסה, קיזוז הכנסות החברה מכרטיסים, לאור ביקושים, שינוי נסיבות, מצב הסגר, מדיניות הממשלה, נסיבות משבר הקורונה, כניסת ספקים פוטנציאליים אחרים לשוק, וכיו”ב. הסכום נועד לכסות הפסדים ולא לגרום רווח לחברה.

“תחנות יציאה – לשיקול דעת מנהל רת”א משיקול כלכלי, תקציבי, ארגוני, או אחר, אשר אפשר ויודיע לחברה בהתראה קצרה בדוא”ל כתוב. תתקיים בקרה שבועית לפי נתוני אמת בשטח”.

הערת עורך Read IT Now: ידיעה קודמת בהקשר זה פורסמה כאן באתר ב- 10.4.2020.