התקשרות משרד הבריאות בפטור [לשנה, כ- 13 מיליון ש”ח] לרכש רובוטים וביצוע אינטגרציה שתאפשר ביצוע בדיקות קורונה בשיטות פולינג [איגום דגימות (pooling)] במעבדות קופ”ח

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

שם הספק: נאוטק ביו

מהות ההתקשרות: רכש של רובוטים וביצוע אינטגרציה שתאפשר ביצוע בדיקות קורונה בשיטות פולינג [איגום דגימות (pooling)] במעבדות קופות החולים

היקף ההתקשרות המאושר: 12,891,000 ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 4 באוקטובר 2020; סיום ההתקשרות: 23 בספטמבר 2021

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המרכזית

הערות: בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר בין השאר כי משרד הבריאות מבקש להתקשר בפטור ממכרז עם חברת נאוטק ביו [Neotec Bio], היבואן הרשמי והבלעדי של מכונות בדיקה המיוצרות ע”י חברת TECAN [או, Tecan Sales Austria GmbH].

מכונות אלה “הן היחידות שמסוגלות לשאוב את הנוזל מהמבחנות גם כשהמטושים עדיין במבחנות. הדבר חוסך את הצורך בפעולת יד אדם להוצאת המטושים מהמבחנות, אשר מאטה את תהליך הבדיקות.

“לפיכך, מכונות הבדיקה של TECAN יסייעו בהגברת יעילות הליך הבדיקות.

“יודגש שלבקשת וועדת הפטור המשרד הבהיר שאכן זה שיקול עיקרי מבחינתו להחלטה על ספק יחיד (תחילה הוצג שהשיקול העיקרי הוא רצון שלא להיות תלויים בשתי חברות המייצרות מכונות בדיקה בלבד, ויש רצון לקנות רק מכונות של חברה שלישית על-מנת להפחית את התלות בחלפים של שתי החברות האחרות)”.

עוד עולה מנימוקי הוועדה כי משרד הבריאות היקצה שבעה ימים בלבד להגשת תגובות על כוונת ההתקשרות עם הספק וכי המשרד לא פנה לוועדת הפטור לאשר את משך הפרסום המקוצר לעומת התקופה הרגילה. הוועדה החליטה בסופו של דבר על אישור הפרסום לתקופה המקוצרת אך הדגיש “לתשומת לב המשרד שבעתיד עליו לבקש לכך אישור”.

בהקשר זה ציינה הוועדה כי “לאור מצב החירום בשל נגיף קורונה והצורך להעלות את קצב הבדיקות, והן לאור כך שממילא הוגשה הסתייגות גם בתקופה המקוצרת כך שנראה שהתקופה הייתה אפקטיבית”, הוחלט לאשר את תקופת הפרסום המקוצרת.

כאמור, במהלך תקופת הפרסום המקוצרת התקבלה השגה מספק אחד המייצג חברה אחרת אשר מייצרת מכונות בדיקה, “ואשר סבור היה שאף הוא מסוגל לספק למשרד את השירותים המבוקשים”. השגה זו נבחנה ע”י הגורמים המקצועיים ונדחתה במיוחד לאור כך שרק מכונות הבדיקה של TECAN יכולות לבדוק מבחנות כשהמטוש עודנו בפנים.

וועדת הפטור המרכזית מציינת עוד כי  מכונות הבדיקה של TECAN עובדות בשיטת פולינג (איגום בדיקות) על בדיקת דגימות רבות יחד. “כתלות במשתנים שונים, יישום של מתודולוגיה זו עשוי להגדיל את קיבולת הבדיקות במערכת הבריאות באופן משמעותי, לחסוך בריאגנטים (להביא לחיסכון כספי משמעותי (לאור זאת) ולהוות כלי יעיל לניטור אוכלוסיות קריטיות א-סימפטומטיים (בתי-אבות, רופאים, מוסדות חינוך וכיוצ”ב) ואף לביצוע סקרים באוכלוסייה הכללית בהיקפים גדולים”.

לדברי וועדת הפטור, הגוף היחיד בארץ שמבצע בדיקות קורונה בשיטת פולינג הוא המרכז הרפואי הדסה. שם מדובר על השיטה המסורתית של הפולינג – דורפמן 8: איגום של 8 בדיקות לבדיקה אחת כך שאם תתקבל תוצאה שלישית, כל הנבדקים שליליים ואם מתקבלת בדיקה חיובית נדרש לחזור ל- 8 הבדיקות המקוריות ולבדוק אותן שוב אחת אחת על מנת לאתר את החולה”.

“כעת, שני גופים נפרדים פיתחו תוכנות (הפועלות על בסיס אותה שיטה) שמייעלות את השיטה המסורתית באופן שתידרש הרבה פחות חזרה על בדיקות גם במקרים שבהם התקבלה תוצאה חיובית. תוכנות אלה עברו בדיקות ראשוניות בהיקפים מצומצמים וכעת נדרש לבצע פיילוט בהיקפים נרחבים יותר לצורך ביצוע וולידצה”.

“[…] כחלק מההכנות לתקופת החורף ולגל השלישי של מגיפת קורונה בישראל, מבקש משרד הבריאות כעת להתקשר עם הספק על-מנת שיספק למשרד את הרובוטים הנדרשים לצורך ביצוע תהליך הפולינג, ויבצע באופן אינטגרטיבי את כלל הפעולות הדרושות על-מנת להטמיע את הליך הפולינג במעבדות […] ההערכה היא כי המכונות הראשונות יהיו שמישות תוך חודש וחצי והמערך כולו תוך ארבעה חודשים”.

“משיח הרפרנטורה בחשכ”ל עם הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות עולה כי גם אם התוכנות החדשניות יימצאו, בסופו של דבר, כלא אפקטיביות (למרות ההצלחה בבדיקות הראשוניות), הרובוטים יוכלו לשמש את המעבדות לצורך ביצוע פולינג בשיטת דורפמן 8 וכן לשמש את המעבדות לצרכים נוספים בהמשך הדרך עם שוך המגיפה”.