התבטאויות נציגים רשמיים של ארה”ב לגבי השקת שירותי דור שלישי בגדה המערבית

ג’ייסון גרינבלט (Jason Greenblatt)  השליח המיוחד של הבית הלבן למזרח התיכון אמר ברביעי (24.1.2018)  כי וושינגטון עבדה עם ישראל והפלסטינים כדי לממש את התוכניות ליישום דור שלישי [3G] בגדה המערבית וכי יישום השירות החדש הוא סימן לתועלות הגלומות בשיתוף פעולה בין הצדדים. ברומזו לתגובה הפלסטינית האחרונה לגבי המימשל האמריקני אמר גרינבלט כי “הדרך לא תמיד חלקה אולם הדור השלישי הוא דוגמה אחת למה שאפשר להשיג כאשר אנו עובדים בצוותא”.

לדברי גרינבלט, השירות החדש יעצים את תחומי היזמות והחדשנות ויפתח הזדמנויות חדשות לתחום התקשורת. “שירותי הדור השלישי צפויים לספק דחיפה משמעותית לכלכלה הלאומית, ליצור מישרות חדשות ולהניב הכנסות נחוצות [לרשות הפלסטינית]. בעולמנו כיום גישה לשירותי מובייל מהירים מחזקת את החיבור של המשתמשים לכלכלה הגלובלית.

גרינבלט אמר עוד כי המימשל האמריקני עבד בצורה קרובה עם שני הצדדים כדי לאפשר תחילת אספקה של שירות זה וכי הוא ימשיך לדון ב”מימוש טכנולוגיות מתקדמות יותר לגדה המערבית ולרצועת עזה”.

על-פי דיווח בעיתון Jerusalem Post, שגריר ארצות הברית דיוויד פרידמן (David Friedman) אמר כי הוא שמח לרגל תחילת השירות הזה בידי שתי חברות הסלולר הפלסטיניות. “המימשל האמריקני גאה לעבוד בצורה קרובה עם הרשות הפלסטינית, ממשלת ישראל, מפעילי הסלולר ומשרד הקוורטט [Office of the Quartet] כדי לעודד שיפור מוחשי זה בחיי הפלסטינים”.

עדכונים נוספים לגבי שירות הדור השלישי שהושק בגדה המערבית

■ Ammar Aker מנכ”ל קבוצת התקשורת Palestine Telecommunications, Paltel (אליה משתייכת חברת הסלולר ג’אוואל) אמר כי החברה השקיעה ב- 40 מיליון דולר בבניית תשתית דור שלישי בגדה המערבית ותשתית זו כוללת בין היתר גם אלף אנטנות סלולר חדשות שהוקמו בתוך תקופה של שלוה חודשים.

■ חברת הסלולר הפלסטינית Jawwal אומרת כי יש לה כיום שלושה מיליון לקוחות בגדה המערבית וברצועת עזה. המתחרה, חברת Wataniya Mobile הצעירה יותר היא בעלת 800,000 מנויים כיום.

■ Ammar Aker מנכ”ל קבוצת התקשורת Palestine Telecommunications, Paltel אמר בראיון לסוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית WAFA כי המחירים שנקבעו עם תחילת שירות הדור השלישי אינם סופיים וייבחנו שוב בקרוב. הוא הבטיח כי יהיו הצעות קוסמות יותר ללקוחות.

■ Ammar Aker מנכ”ל קבוצת התקשורת Palestine Telecommunications, Paltel אמר בראיון לסוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית WAFA כי הוא מקווה שניתן יהיה להשיק גם שירות דור שלישי ברצועת עזה במהלכה של שנת 2018 אם כי הדבר כפוף למו”מ ממושך עם השלטונות הישראליים.  “אנו ומשרד התקשורת [הפלסטיני] עושים כמיטב יכולתנו כדי לגרום לכך שהשירות יהיה זמין ברצועת עזה מוקדם ככל הניתן”.

■ אתר האינטרנט של AL JAZEERA פירסם אף הוא כתבה על תחילת השירות בגדה המערבית. האתר אומר כי חברות הזנק פלסטיניות מקוות כי הדבר יקדם עתה את פעילותן. בכתבה מצוטט ד”ר Yahya al-Salqan יו”ר Palestinian Information Technology Association of Companies, PITA שאמר כי היו מכשולים רבים בדרכם של היזמים ושל הסטרט-אפים הפלסטינים קודם לתחילת השירות החדש.

הידיעה הקודמת שפירסמתי בנושא זה ב- 24.1.2018

מספר דיווחים באתרי אינטרנט מדברים על כך ש”גל של אכזבה שוטף את שטחי הרשות הפלסטינית לאחר ההשקה הקולנית של שירותי דור שלישי [3G] ע”י חברת הסלולר Jawwal שהייתה ביום שני האחרון [22.1.2018]. המשתמשים כועסים בשל המחיר הגבוה של השירות החדש שהוא יקר יותר מבכל מדינה סמוכה לרבות ישראל”.

Ammar Aker מנכ”ל קבוצת התקשורת Palestine Telecommunications, Paltel (אליה משתייכת חברת ג’אוואל, הנחשבת לחברה הגדולה ביותר במגזר הפרטי בקרב הפלסטיני והיא מעסיקה כ- 900 עובדים) אמר כי החברה השיקה את השירות מוקדם מלוח הזמנים שנקבע וזאת במטרה לאפשר “למפגינים הפלסטינים לשדר את האירועים בשידור ישיר באמצעות טכנולוגיית דור שלישי”. הוא ציין כי חברתו התקינה אלף אנטנות סלולריות ברחבי הגדה במטרה לספק כיסוי טוב.

החברה המתחרה, הצעירה יותר, Wataniya Mobile השיקה את השירות החדש בגדה המערבית רק היום (רביעי, 24.1) וזאת בשל המחאות שהיו אתמול בשטחי הגדה במחאה על ביקורו של סגן נשיא ארצות הברית מייקל פנס.

תושבים בשטחים אמרו כי הם המתינו בסבלנות עד שיושק סוף סוף השירות החדש אולם מחירו פוגע מאוד בהתלהבות האנשים וציינו כי חברות הסלולר הישראליות מספקות אותו שירות בתעריפים זולים בהרבה.

לדבריהם, חברת ג’אוואל מציעה לצרכנים חמישה ג’יגה של דאטה בכ- 30 דולר לעומת חמישה דולרים בירדן ופחות מארבעה דולרים בישראל.

Omar Umran פרופסור למינהל עסקים באוניברסיטת בִּיר זֵית ברמאללה אמר כי אין תחרות אמיתי בגדה המערבית שתביא להורדת המחירים וזאת משום שרק שתי חברות סלולר פלסטיניות פועלות בשטח.

עפ”י הדיווחים, פלסטינים רבים מעדיפים להשתמש בשירותי חברות הסלולר הישראליות שהם זולים יותר ולמרות האיסור נראה כי הנתח המצרפי של החברות הישראליות מגיע ל- 40% מהשוק הפלסטיני.

בנוסף לכך, העובדה שקיימת שורה ארוכה של יישובים ישראליים כמעט בכל מקום בגדה גורמת לכך שהאיזור מרושת באנטנות סלולריות רבות המאפשרות כיסוי של מרבית השטח.

לאחרונה התקיים קמפיין מתואם משותף למשרד התקשורת הפלסטיני ולשתי חברות הסלולר במטרה להילחם בתופעה זו הן לגבי הסלולר והן לגבי שירותי אינטרנט ישראליים.

בשלב זה לא יהיה שירות דור שלישי ברצועת עזה בשל התנגדות ישראלית.

אתמול (שלישי, 23.1) בערב פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה:

חברות הסלולר הפלסטיניות — Jawwal (מקבוצת PalTel) ו- Wataniya Mobile —  משיקות מעתה שירותי דור שלישי [3G] בגדה המערבית. כך דיווחו סוכנויות הידיעות ובהן סוכנות החדשות הצרפתית AFP.

לפי הדיווחים הללו, חברת Wataniya Mobile דחתה למחר (24.1) את תחילת השירות וזאת בשל יום המחאה בשטחים היום (לרגל ביקור סגן נשיא ארה”ב מייקל פנס בכותל המערבי ובירושלים למרות ששירות זה כבר זמין במכשירי הסלולר.

החברה הודיעה שהיא משתמשת בטכ’ 3.75G לספק כיסוי נרחב ומהירויות גבוהות ללקוחות.

Ammar Aker מנכ”ל חברת פלטל הפלסטינית אמר כי נדרש יותר עשור שלם עד שישראל הסכימה לתחילת השקת שירותי דור שלישי בגדה המערבית. לדבריו, בשני (22.1) השיקה החברה את השירות הן מבחינה טכנית והן במישור המסחרי וכי מדובר בצעד אסטרטגי מבחינת החברה.

ב- 17 בינואר פירסמתי את הידיעה הבאה כאן באתר:

ב- 16 בינואר 2018 אחרי הצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה כי לדברי סוכנות הידיעות Reuters שתי חברות הסלולר הפלסטיניות [Jawwal (מקבוצת Palestinian Telecommunication, PalTel) ו- Wataniya Mobile (או, Wataniya Palestine Mobile Telecommunication Company)] יחלו לספק שירותי דור שלישי [3G] בגדה המערבית בסוף חודש ינואר 2018.

רויטרס ציטטה בדיווח שלה את Suleiman al-Zuhairi סגן שר התקשורת ברשות הפלסטינית שאמר כי שתי החברות יחנכו את השירות שלהן בו זמנית.

בשנת 2015 חתמו ישראל והרשות הפלסטינית על הסכם המאפשר לרשתות הפלסטיניות להציע שירותי דור שלישי בגדה המערבית.

ממשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ”ש, COGAT) נמסר במייל תשובה לרויטרס כי הם עבדו על הפרוייקט במשך השנה וחצי האחרונות  כדי להניע התקדמות בהיבטי האסדרה (רגולציה) וההיבטים הטכניים.

סגן שר התקשורת הפלסטיני אמר כי בשלב זה לא יוצע שירות דור שלישי ברצועת עזה שם מציעות כיום שתי החברות רק שירותי דור שני בלבד.