השכר השנתי הממוצע של עובד זוטר בחברת הזנק בגרמניה הוא כ- 31,000 אירו (ברוטו)

שדולת תעשיית ההיי-טק בגרמניה Bitkom  פירסמה ב- 16 באוקטובר 2016 ממצאי סקר שנערך ע”י Bitkom Research בקרב 143 מייסדי חברות הזנק (סטרט-אפים) במדינה לגבי רמות שכר אצלם החל מהדרג הזוטר ביותר וכלה במנהלים.

לטענת עורכי הסקר הממצאים מעידים על כך שעבודה בחברת הזנק בגרמניה משמעותה התפשרות על שכר בהשוואה לעבודה בחברה מבוססת.

השכר השנתי הממוצע ההתחלתי של עובד זוטר בחברת הזנק בגרמניה הוא כ- 31,000 אירו (ברוטו). אם העובד מתקדם בתפקידו לתפקיד בכיר יותר, אזי השכר עשוי לעלות לכ- 46,500 אירו בשנה. ניסיון תעסוקתי קודם יכול להעניק לעובדים המיומנים משכורת ברוטו של כ- 55,800 אירו בשנה בחברת הזנק. אם מגיעים לרמה הניהולית של חברת ההזנק אזי עשויים כבר לקבל משכורת ממוצעת של 71,400 אירו לשנה.

Niklas Veltkamp מנהל עסקי בביטקום אמר כי “חברות ההזנק לעיתים קרובות אינן מרוויחות או שמרוויחות מעט מאוד ובנוסף עליהן להשקיע ממון רב במוצריהן כך שיש פחות אפשרות להוצאות על עובדים בהשוואה לחברות המבוססות”.

הוא הוסיף כי “מצד שני, בחברות הזנק יש לך היכולת לעבוד על חדשנות טכנולוגית ולתרום לפרוייקט כבר משלב התחלתי שלו. אתה זוכה בניסיון בעבודה בתוך פרק זמן קצר, דבר שפשוט אינו אפשרי בכל מקום אחר”. לדבריו, “מי שעובד בחברת הזנק יכול לראות אותה ממש גדלה. הדבר הופך את העבודה למלהיבה גם עבור אנשים שיש מאחוריהם קריירה ארוכה כבר”.

הוא ציין עוד כי מקובל בחברות הזנק לתת לעובדים מניות/אופציות שאינן באות לידי ביטוי בסכום הנומינלי של המשכורת.

חברת הייעוץ E&Y אומרת כי בשנה שעברה השיגו חברות ההזנק בברלין מימון בהיקף של 2.4 מיליארד אירו, יותר מאשר לונדון, פריז או שטוקהולם.

Berlin Venture Capital Report 2016, הוא דו”ח שפורסם ב- 15 בספטמבר 2016 ע”י Technologiestiftung Berlin  וע”י Investitionsbank Berlin ועוסק בהון סיכון.

לדברי עורכי הדו”ח [Julian Kahl ו- Christoph Scheuplein], כ- 17,200 מישרות נוצרו בברלין ע”י חברות הזנק הנתמכות בידי חברות הון סיכון במהלך השנים 2011-2015. מדובר בכרבע יותר מהמישרות שנוצרו ע”י כלל תעשיית הפרמצבטיקה והכימיקלים בברלין.

כל מישרה שישית חדשה בבירת גרמניה נוצרת בתחומי הטכנולוגיה והסטרט-אפים.

במהלך השנה האחרונה השקיעו חברות הון סיכון בחברות הזנק יותר מהתקציב של העיר ברלין על השקעות ציבוריות. חברות ממוקמות בבירת גרמניה מצליחות יותר למשוך הון זר בהשוואה לערים ולאיזורים אחרים ברחבי גרמניה.

טכנולוגיות מידע וטלקום [information and communication industry, ICT] הם מגזר היעד החשוב ביותר לתעשיית ההון סיכון. מדובר בעיקר בנושאי ייעוץ IT, פיתוח תוכנה, עיבוד נתונים ואירוח (Hosting) בהם הושקעו אשתקד 1.2 מיליארד אירו, כמעט שני-שלישים מכלל השקעות ההון סיכון בברלין בשנה שעברה.

במקום השני היו השקעות במסחר המקוון (סיטונאי וקמעונאי) שהגיעו בשנה הקודמת לקרוב לחצי מיליארד אירו [כרבע מכלל ההשקעות].

תחומי השקעות מתפתחים כיום בברלין הם פינטק [FinTech] ושירותי מובייל. יצויין כי לברלין גם פוטנציאל רב יותר בתחום מדעי החיים (רפואה/בריאות). כיום רק 10% מהמימון של הון סיכון מופנה לברלין כשדרומה של גרמניה ובעיקר העיר מינכן בירת מדינת בווריה מובילה.