הרשות להגנת הפרטיות רשות התחרות והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ממליצות לאמץ זכות לניוד מידע בדין הישראלי

הרשות להגנת הפרטיות (במשרד המשפטים) רשות התחרות (במשרד הכלכלה) והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ממליצות לאמץ זכות לניוד מידע בדין הישראלי. שלושה הגופים הללו מפרסמים את הדברים בהודעה משותפת (3.1.2021).

בהודעה נאמר בין היתר כי “צוות המשותף שהוקם על ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הרשות להגנת הפרטיות ורשות התחרות לצורך התמודדות עם אתגרי הכלכלה הדיגיטלית, ממליץ לאמץ זכות כללית לניוד מידע אישי (data portability) בדין הישראלי.

“הכלכלה הדיגיטלית היא תופעה המעוררת בשנים האחרונות עניין רב, בהיבטי צרכנות, תחרות ופרטיות, בין היתר, לאור התעצמותן של ענקיות המידע וכוחן הגובר של רשתות חברתיות ופלטפורמות דיגיטליות שונות.

“הצוות המשותף מפרסם היום נייר מדיניות להערות הציבור במסגרתו מפורטים השיקולים העיקריים שיש לקחת בחשבון באימוץ הזכות לניוד מידע.

“הזכות לניוד מידע מעניקה לצרכן את האפשרות לקבל באופן מקוון מידע אישי שנאסף בעניינו מגופים שאוספים מידע לגביו, כך שיהיה באפשרותו לבצע שימושים חוזרים או נוספים במידע, בין היתר, לצורך מעבר לגופים מתחרים. הזכות לניוד מידע עשויה להשפיע על תחומים רבים בחיי הצרכן. כך לדוגמא, צרכן יכול לעשות שימוש במידע שנאסף אודותיו בגוף פיננסי אחד לצורך קבלת הלוואה בגוף פיננסי אחר או לעבור בין חברות המעניקות שירותים דיגיטליים (כגון: דואר אלקטרוני, שמיעת מוזיקה, מעקב אחר פעילות כושר ועוד) מבלי לאבד את היסטורית הפעילות שלו.

“הזכות לניוד מידע מעניקה לצרכנים אוטונומיה ושליטה על המידע האישי שנאסף אודותיהם ומייצרת איזון ביחסי-הכוחות בין צרכנים לבין ספקי שירותים דיגיטליים. בנוסף, הזכות לניוד מידע צפויה להגביר את רמת התחרות ואת מרחב האפשרויות לצרכנים בשווקים הדיגיטליים. ניוד המידע מאפשר לצרכנים לעבור בקלות רבה יותר בין ספקים והוא מאפשר לספקים החדשים, אליהם מעוניין הצרכן לעבור, לספק מוצר או שירות מותאם לצרכן ומבוסס על מידע מוקדם. שווקים לא מעטים בכלכלה הדיגיטלית מאופיינים ברמת ריכוזיות גבוהה וניוד מידע עשוי לצמצם את חסמי המעבר בשווקים אלה ובכך לסייע להגברת התחרות יתרונות אלה ואחרים של הזכות הם בעלי חשיבות משמעותית נוכח המרכזיות ההולכת וגוברת של משאב המידע בשווקים הדיגיטליים.

“הזכות הכללית לניוד מידע הוכרה בשיטות משפט שונות בעולם, ביניהן האיחוד האירופי במסגרת כללי ה- GDPR, קליפורניה, ברזיל ועוד. לאור הניסיון שנצבר בעולם ביחס לזכות לניוד מידע והיתרונות הצפויים לצרכן הישראלי, ממליץ הצוות המשותף לאמץ זכות כללית לניוד מידע בשיטת המשפט הישראלית בהתאם לעקרונות הבאים: הזכות שתאומץ תחול על מידע אישי ודיגיטלי בלבד והמידע יועבר באופן מאובטח; הזכות תוענק ללא עלות נוספת מבחינת הצרכן; המידע יועבר בפורמט מקוון, קריא ונפוץ, שיאפשר שימוש נוסף או חוזר במידע; הזכות תחול על גופים מסוימים אשר עומדים ברף מינימלי שיקבע, בין היתר, בהתאם להיקף פעילות וכמות לקוחות.

“בנוסף, ממליץ הצוות המשותף כי בסקטורים בהם קיימת חשיבות רבה לניוד מידע תיקבע רגולציה ייעודית נוספת שתסייע להטמעת הזכות ולמימושה.

“הזכות לניוד מידע היא בעלת חשיבות הן בהיבטי הגנת הצרכן השמה את הדגש על כך שהצרכן הוא בעל זכויות במידע האישי שנאסף בעניינו; היא בעלת חשיבות בהיבטי הגנת הפרטיות השמה את הדגש על שליטתו של הפרט על המידע שנצבר לגביו ויכולתו להכתיב איך ומי יעשה שימוש במידע הנצבר על כל צרכן; והיא בעלת חשיבות בהיבטי התחרות, שכן היא יוצרת תשתית להתפתחותם של מתחרים חדשים מבוססי ידע ומידע ומעברים קלים בין מתחרים.

“הצוות המשותף מעמיד את נייר המדיניות להערות הציבור עד לתאריך 24.1.2021”.