הרשות להגנת הפרטיות קיימה שולחן עגול בין-מגזרי (בהשתתפות נציגי ממשל, מסחר, המגזר השלישי וחברות הזנק מתחומי התחבורה החכמה) בנושא הגנה על פרטיות המשתמשים בתחבורה חכמה

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים קיימה שולחן עגול בין-מגזרי בנושא הגנה על פרטיות המשתמשים בתחבורה חכמה. במפגש השתתפו, בין היתר, נציגי ממשל, מסחר, מגזר שלישי וחברות הזנק מתחומי התחבורה החכמה.

בהודעה לעיתונות שפירסמה הרשות נאמר כי השולחן העגול הבין-מגזרי בנושא פרטיות בתחבורה חכמה הוא חלק מתהליך כולל לשיתוף ציבור, שמובילה הרשות, לקידום תהליכי עיצוב ותכנון לפרטיות בפרוייקטים דיגיטליים שונים במשק המכילים מידע אישי רב על אודות אזרחים.

במסגרת השולחן העגול הציגה הרשות את המדריך המתהווה בנושא תחבורה חכמה, אשר טיוטה שלו תועמד בהמשך להערות הציבור, לקבלת התייחסות נציגי המגזרים השונים. המדריך נועד לסייע לגורמים השונים הפועלים בתחום התחבורה החכמה, בהגדרת סיכוני הפרטיות למשתמשים, בהיכרות עם שיטות להטמעת שיקולי פרטיות בשלבי תכנון מקדמיים של פרוייקטים ובהנגשת כלים ושיטות עבודה מומלצות להגנת פרטיות המשתמשים.

“מנגנוני התחבורה החכמה כרוכים באיסוף מידע רב אודות מיקום ואורחות חיי המשתמשים. כמו כן, שירותי התחבורה החכמה עושים לרוב שימוש במערכות בקרת תנועה מבוססות נתונים באמצעות חיישנים ומידע המתקבל מהציבור, שעל בסיסו קיימת אפשרות לזהות את המשתמשים בשירותים אלה. הגם שמדובר בפרוייקטים עם תכליות חברתיות וכלכליות חשובות ביותר, יש להקפיד כי פרטיות המשתמשים בשירותי התחבורה החכמה לא תיפגע”.

“בעידן הדיגיטלי הנוכחי, מידע אישי הוא נכס כלכלי/חברתי/פוליטי/עסקי רב משמעות עבור גורמים שונים בכלל המגזרים במשק. מצב זה מעלה אתגרים וסיכונים אפשריים לפרטיות, ומשכך יש צורך בזיהוי מוקדם של פגיעות אפשריות בפרטיות ובמציאת פתרונות שיאפשרו מניעתן”.

“השולחן העגול הבין-מגזרי, אותו יזמה הרשות, נועד לייצר שיתוף והפריה הדדית בין הרשות, בעלי עניין וגורמים רלבנטיים הפועלים בזירת התחבורה החכמה. כמו כן, איתור צרכים, הרחבת והעמקת הידע בתחום במטרה לפתח כלים מתאימים וידע שיסייעו בהגברת ההגנה על פרטיות המשתמשים, תוך שמירה על האיזון שבין יתרונות הטכנולוגיה לבין איסוף ושימוש במידע.

“השולחן העגול הינו חלק ממהלך כולל של שיתוף ציבור אותו מקדמת הרשות, זאת לנוכח ההתפתחויות המשמעותיות שחלו בשנים האחרונות בתחומי התחבורה החכמה בארץ ובעולם, ובצורך שזוהה להעלאת המודעות לאתגרי ההגנה על הפרטיות ולמזעור הפגיעה בה, ולעידוד הטמעת שיקולי פרטיות כבר בשלבים הראשוניים של פרוייקטים ומיזמים באמצעות הנגשה ומתן של ידע וכלים”.

לדברי עוז שנהב, מנהל מחלקת חדשנות ופיתוח מדיניות ברשות להגנת הפרטיות, “בעידן בו שירותי התחבורה החכמה מתקדמים בצעדים משמעותיים, חשוב לשמור על איזון בין איסוף ועיבוד מידע ועידוד טכנולוגיות מתקדמות לבין הצורך לשמור על פרטיות המשתמשים בהם. הרשות להגנת הפרטיות רואה חשיבות רבה בקיומם של הליכי שיתוף ציבור וקבלת התייחסות הגורמים הפועלים בתחומים הללו. השולחן העגול יתרום להמשך פיתוח המדריך באופן נגיש ומיטבי ואנו מודים לכלל הגורמים אשר לקחו חלק בתהליך.”