הרשות להגנת הפרטיות פירסמה טיוטת הנחיית רשם מאגרי מידע בעניין היבטי פרטיות של שימוש ברחפנים

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים פירסמה (20.12.2018) טיוטת הנחיית רשם מאגרי מידע בעניין היבטי פרטיות של שימוש ברחפנים.

הערות לשימוע הציבורי ניתן להעביר עד ליום 3 בפברואר 2019. הערות שיוגשו יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות להגנת הפרטיות לפי שיקול דעת הרשם.

בשימוע נכתב בין היתר כי “[…] תכונות אלה של הרחפן ושל ההתקנים שעליו, במיוחד מצלמות המשולבות ביכולות עיבוד  וידיאו מתקדמות ובאפשרות לבצע בקלט ניתוחי ביג דאטה מתוחכמים – הופכות את כלי הטיס הבלתי מאויש לסוג חדש לגמרי של אמצעי מעקב יעיל וחודרני במיוחד, המסוגל לאסוף מידע רגיש לאורך זמן, בכל שעות היממה ותנאי מזג אוויר, ואף מבעד לקירות ומכשולים.

“חמור מכך. בגלל גודלו הזעיר של הרחפן והרום בו הוא טס, הציבור אינו יכול לדעת אל נכון היכן ומתי הוא מתועד: לא תמיד ניתן יהיה להבחין בקרבתו של רחפן, וגם כאשר נוכחותו תורגש קשה יהיה לדעת מה תחום הכיסוי שלו, אילו טכנולוגיות משמשות אותו לאיסוף מידע, לאיזו מטרה ובידי מי. בנסיבות אלה, ככל שתגדל תפוצת הרחפנים – תלך ותרווח בציבור התחושה מרפת הידיים כי פוטנציאלית הכל נתונים למעקב קבוע ומתמיד, בכל מקום ובכל שעה.

“בעולם כזה בו כלי טיס זעירים וזמינים לכל דורש, יכולים לתעד את מכלול ההתנהלות האנושית ללא מגבלה של זמן, מקום, נגישות או רגולציה – תאבד לחלוטין האפשרות להיטמע ברחובה של עיר ללא מבט חיצוני מפקח וממשטר, ותיפגע יכולתם של התושבים לממש את אישיותם ואת זכויות האדם המוקנות להם. זהו קו פרשת מים, שינוי מהותי ומשמעותי ברווחת הציבור שללא הסדרה הולמת צופן פגיעה קשה בזכות לאנונימיות במרחב הפיזי, בהמשך לפגיעה הקשה בה זה מכבר במרחב הוירטואלי-אינטרנטי.

“בהשוואה לסיכוני הפרטיות הגלומים במצלמות קרקעיות, השימוש המתרחב ברחפנים מוביל אפוא לקפיצת מדרגה בהשפעת טכנולוגיות המעקב על זכויות הציבור ורווחתו, ויוצר סיכון חדש, חמור פי כמה מונים, לפרטיות נושאי המידע.

“[…] על ניהול מאגר של צילומים הנקלטים במצלמת רחפן יחולו הוראות ההנחיה הכללית, בהשלמות ובהבהרות המפורטות בהנחיה זו להלן. בהתאמות ובשינויים המחויבים תחול ההנחיה גם על שימוש ברחפן ובחיישנים המותקנים עליו, לאיסוף סוגים נוספים של מידע אישי, שאינם צילומי וידיאו”.