הרשות להגנת הפרטיות (לשעבר, רמו”ט) מפרסמת את ‘עשרת הדיברות לשימוש מושכל באפליקציות בריאות וכושר”

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים (לשעבר רמו”ט – הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע) מפרסמת היום (14.1) את ‘עשרת הדיברות לשימוש מושכל באפליקציות בריאות וכושר‘.

“בשנים האחרונות הפכו אפליקציות הבריאות, הכושר והאמצעים הלבישים לפופולריים ונפוצים מאוד. בשוק קיימות אפליקציות רבות ומגוונות, המציעות למשתמשים לבצע מעקב אחר שגרת אימוניהם הגופניים, הרגלי התזונה שלהם, הרגלי השינה וכולי”, נאמר בהודת הרשות.

“יחד עם הנוחות והיתרונות שבשימוש באמצעים אלה יש חשיבות במודעות לסכנות האפשריות לפרטיות המשתמשים בכדי שיוכלו לשלוט בהן ולמזער אותן. לאור זאת הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מפרסמת מסמך המפרט את הסכנות האפשריות לפרטיות בשימוש באמצעים אלה וכן המלצות לציבור לשימוש מושכל בהן.

“מכשירים ואפליקציות בריאות וכושר לרוב אוספים אודות המשתמשים מידע רגיש רב הכולל מידע אישי כגון גיל, מגדר ועוד וכן נתונים פיזיולוגיים אודות מצבם הגופני והבריאותי כגון לחץ דם, דופק, נתונים אודות שגרת האימונים ומיקומם ועוד. החשש הוא שאבטחת מידע לא מספקת, או העברת המידע לצד שלישי המעוניין בו, עלולה להביא לפגיעה בפרטיות המשתמשים.

“יתרה מזאת, ניתוחי Big Data מאפשרים הצלבת נתונים עם מידע אישי ממקורות אחרים ולהסקת מסקנות אודות המשתמשים ובכך לפגוע בפרטיותם.

“למידע רגיש זה ערך כלכלי רב, ולכן קיימים גורמים מסחריים רבים שיהיו מעוניינים בקבלתו. ועל כן מעבר לפגיעה בפרטיות ובאוטונומיה האישית של המשתמשים, עלולות להיות לכך השלכות משמעותיות. כך למשל, חברות תרופות המבקשות לקדם מוצרים לטיפול ביתר לחץ דם תהיינה מעוניינות לקבל מידע אודות אנשים שסובלים ממחלה זו במטרה לקדם את מוצריהן וחברות ביטוח עשויות להעלות את פרמיית ביטוח הבריאות של משתמש, בהסתמך על נתוניו הבריאותיים שאספה אפליקציה מסויימת.

בין ההמלצות, הרשות להגנת הפרטיות מציעה לבדוק את איכות האפליקציה ואת רמת אבטחת המידע שלה למשל באמצעות בחינת חוות דעת של משתמשים אחרים, להוריד אפליקציות רק מחנויות אפליקציות רשמיות וכן אפליקציות רשמיות של יצרני האמצעים הלבישים המוכרים. כן מומלץ לקרוא בעיון את מדיניות הפרטיות של האפליקציה ולהגביל את כמות המידע האישי שמוסרים במסגרת השימוש בה.

הרשות להגנת הפרטיות מזכירה כי שיתוף המידע ברשתות החברתיות או פורומים אחרים עלול להיות נגיש לעיני רבים ומכאן לצאת משליטת המשתמשים. בנוסף מומלץ למחוק אפליקציות שלא בשימוש ואת הנתונים שנשמרו בה גם לאחר מחיקת החשבון.