הרשות להגנת הפרטיות לגבי הגנה על פרטיות תלמידים בכניסה למוסדות חינוך בתקופת משבר קורונה: “העובדה כי תלמיד נמצא במוסד חינוכי אינה שלעצמה מהווה הרשאה לצוות החינוכי, או לכל גורם אחר במוסד החינוכי, לחדור לפרטיותו בניגוד להוראות הדין”

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים פירסמה (7.5.2020) “מסמך הבהרות והמלצות בנוגע להגנה על פרטיות תלמידים בכניסה למוסדות חינוך בתקופת משבר קורונה”.

בפתח המסמך נאמר: “לאחרונה הוחלט על חזרה הדרגתית של מוסדות חינוך לשגרת לימודים. החלטה זו חייבה קביעת כללים שונים בנוגע לפתיחתם והפעלתם של מוסדות חינוך בתקופה הנוכחית, אשר נועדו להגן על בריאותם של תלמידים וצוותי הוראה ולמנוע את התפשטות הנגיף.

“במסגרת זו הוסמכו מוסדות חינוך, בין היתר, לדרוש מהורים להציג מידע בריאותי הנוגע לילדם, וזאת כתנאי לכניסת תלמידים לשטח המוסדות.

“מצב זה טומן בחובו אפשרות לפגיעה בפרטיות. מטרת מסמך זה הינה להבהיר ולחדד את הכללים המרכזיים בהקשר זה.

“בתמצית, הרשות מבקשת להבהיר כי על מוסדות חינוך להימנע מלאסוף מידע שאינו נדרש בנסיבות העניין, להקפיד על אופן איסוף המידע וכן להימנע מלהשתמש במידע למטרות נוספות מעבר למטרת בחינת האפשרות להכנסתו של תלמיד לשטח המוסד החינוכי.

“כמו כן, הרשות מבקשת להבהיר כי על מוסדות חינוך להימנע משימוש בטכנולוגיות האוספות מידע אישי מזוהה או ניתן לזיהוי ו/או המשתמשות במידע אישי על אודות תלמידים לצרכי מעקב בכניסה למוסדות חינוך, כגון מערכות ביומטריות ומערכות לזיהוי פנים, לצורך המטרה האמורה.

“כפי שיפורט בהמשך, עמדת הרשות היא כי שימוש שכזה חייב להיעשות, אם בכלל, רק לאחר קיומו של הליך מסודר הכולל, בין היתר, הבהרת הצורך בשימוש במערכות האמורות, ביצוע תסקיר השפעה על פרטיות ובחינת חלופות אפשרויות לשימוש במערכות אלו”.

בהמשך המסמך מדגישה הרשות כי “ברמה העקרונית, העובדה כי תלמיד נמצא במוסד חינוכי אינה שלעצמה מהווה הרשאה לצוות  החינוכי, או לכל גורם אחר במוסד החינוכי, לחדור לפרטיותו בניגוד להוראות הדין“.

עוד מודגש בהמשך המסמך כי “יובהר כי הורים אינם נדרשים לעדכן את מוסדות החינוך בנוגע למידת החום המדויקת של ילדם. בהתאם לצו בריאות העם, על הורים להצהיר בהקשר זה רק על כך שחום ילדם הינו מתחת ל- 38 מעלות צלזיוס ולא לציין את מידת החום המדויקת של ילדם“.

שימוש בטכנולוגיות שונות ע”י מוסדות החינוך

“מתוך פרסומים בתקשורת עלה שלאור ההנחיות החליטו מספר מוסדות חינוך לבחון שימוש בטכנולוגיות שונות, כגון טכנולוגיות למדידת חום וזיהוי פנים, אשר יוצבו בשעריהם ואשר יסייעו בבדיקת מצבם הרפואי של תלמידים ובמעקב אחר הנוכחות שלהם.

“בראשית הדברים, הרשות מבקשת לציין שעל-פי הוראות צו בריאות העם והנחיות משרד החינוך בעניין התמודדות עם נגיף הקורונה, מוסדות חינוך (וגורמים שונים הפועלים בהקשר זה כגון רשויות מקומיות) אינם נדרשים להשתמש במערכות טכנולוגיות למדידת חום (או מערכות טכנולוגיות אחרות) כאמצעי לבדיקת תלמידים בכניסה למוסדות החינוך.

“הרשות מבקשת להדגיש כי בניגוד לאמצעים למדידת חום שאינם אוספים מידע על אודות תלמידים אלא רק מחווים על מצבם “בזמן אמת”, שימוש במערכות טכנולוגיות האוספות מידע אישי מזוהה או ניתן לזיהוי ו/או המשתמשות במידע אישי לצרכי מעקב בכניסה למוסדות חינוך, כגון מערכות ביומטריות או מערכות לזיהוי פנים, עשוי לפגוע באופן קשה בפרטיות תלמידים. לאור האמור, ראוי כי מוסדות חינוך ימנעו משימוש במערכות שכאלו.

“שימוש בטכנולוגיות כאלו צריך להיעשות, אם בכלל, רק לאחר קבלת אישור מטעם הגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך ורק לאחר שגורמים אלו בחנו את הצורך בשימוש במערכות, את החלופות האפשריות להן וערכו תסקיר השפעה על פרטיות ביחס להשפעתן  על פרטיותם של תלמידים.

ככל שמוסדות חינוך יחליטו להשתמש באמצעים טכנולוגיים למדידת חום בזמן אמת בעת כניסת תלמידים למוסד – ראוי כי הליך הבדיקה ייערך באופן המכבד את פרטיותם של תלמידים. במיוחד יש לשים דגש שלא לפגוע בפרטיותו של תלמידים במצבים בהם נמצא כי הם אינם רשאים להיכנס למוסד החינוכי מסיבה בריאותית.

“הצורך בהתמודדות עם נגיף הקורונה עשוי להביא למצב בו מידע רגיש על אודות תלמידים נשמר כיום במאגרי מידע של מוסדות חינוך. ככל שבמסגרת התמודדות עם נגיף הקורונה החליטו מוסדות חינוך לאסוף מידע שלא לצורך ובניגוד להוראות הדין והנחיות משרד החינוך בהקשר זה, על מוסדות אלו למחוק לאלתר את המידע האמור“.

בסיכום המסמך נאמר: “על מוסדות חינוך, הגורמים הפועלים במסגרתם, והגורמים שמוסדות אלו נמצאים בבעלותם,  מוטלת החובה לפעול באופן המכבד את פרטיות התלמידים. אמנם, בשל הצורך להתמודד עם נגיף הקורונה מוסדות חינוך נדרשים לאסוף מידע על אודות תלמידים וזאת על מנת למנוע מצב בו תלמיד העשוי להיות בעל פוטנציאל להדבקת אחרים, נכנס בשערי המוסד החינוכי.

“עם זאת, חרף כך שקיימת הצדקה לבחינת אינדיקציות מסוימות הנוגעות למצבם הרפואי של תלמידים בעת הגעתם למוסדות החינוך, יש להקפיד כי פגיעה זו תהיה סבירה ומידתית, וכי היא תיעשה בהתאם להוראות הדין, הנחיות משרד החינוך ולעקרונות דיני הגנת הפרטיות“.

[הערה: כל ההדגשות מופיעות כך במקור].

= = = = = = = = = = = = =

הערת עורך Read IT Now:

+ ב- 1 במאי 2020 בשעה 15:43 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: “לקראת חזרה הדרגתית של המשק לתנאי שגרה, הרשות להגנת הפרטיות מפרסמת המלצות בנושא היבטי פרטיות בכניסה למקומות עבודה ומסחר במסגרת התמודדות עם נגיף קורונה”.

+ קצת פחות משעתיים לאחר מכן, בשעה 17:34, פירסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ את אותו המידע באתר שלו. קורה. צירוף מקרים או ‘השראה’?

+ אלא שאבי וייס לא הסתפק בכך. כמנהגו – ובמיוחד עתה בתקופה קורונה שהניבה ידיעות רבות בתחומי אבטחת מידע – הוא צירף בסוף האייטם שפירסם את הבאנר הפרסומי לחברת האבטחה NordVPN שלהבנתי הוא משמש כאפיליאטור שלה. אותה פרסומת לא הופיעה בפרסום המקורי של הרשות להגנת הפרטיות [או בכל אחת מההודעות לעיתונות בתחומי אבט”מ שפירסם ואף אליהן הצמיד את אותן פרסומות של  NordVPN, זאת מבלי שהוא מציין כי מדובר במודעת פרסומת ואפילו בציון האות מ. (מודעה) כפי שמקובל].

+ ויסלח לי מומחה הטלקום שהוא גם כנראה מומחה אבטחת מידע אבל אולי הוא מוכן להסביר מה, לכל הרוחות, הקשר שבין “היבטי פרטיות בכניסה למקומות עבודה ומסחר במסגרת התמודדות עם נגיף קורונה” (נושא הידיעה) לבין ה- VPN של אותה חברת אבטחה?