הצע”ח פרטית חדשה בכנסת: הצעת חוק הפיקוח על ייצוא ביטחוני (תיקון – הגבלות על יצוא ביטחוני לכוחות ביטחון שביצעו הפרות חמורות של זכויות אדם)

18:47 21.05.2019

קטגוריות: צבא וביטחון

תגים: , ,

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 20.5.2019 הנחה על שולחן הכנסת הצעת חוק (פ/61/21) של חברי הכנסת תמר זנדברג, אילן גילאון, עיסאווי פריג’ ומיכל רוזין.

בדברי ההסבר להצעת חוק הפיקוח על ייצוא ביטחוני (תיקון – הגבלות על ייצוא ביטחוני לכוחות ביטחון שביצעו הפרות חמורות של זכויות אדם) נאמר בין היתר כי “נכון לסוף שנת 2013, משרד הביטחון נתן 400,000 רישיונות ייצוא ושיווק ביטחוני אל 130 מדינות וגורמים נוספים. ואולם, למרבה הצער, אין בעולם 130 מדינות דמוקרטיות.

“מהמרשם של האו”ם עולה כי במהלך השנים היה ייצוא של ציוד ביטחוני ישראלי אל מדינות שבאותה העת בוצעו בהן הפרות חמורות של זכויות אדם”. בין המדינות הללו: צ’אד, רואנדה וקניה.

“[…] מהנתונים עולה כי גם בעבר הרחוק יותר משרד הביטחון אישר ייצוא ביטחוני למדינות מפוקפקות ולמשטרים דיקטטוריים או לא יציבים, למרות שהקהילה הבינלאומית חזרה וטענה כי הם מפרים באופן שיטתי את זכויות האדם של אזרחיהם, את המשפט הבינלאומי או מעורבים בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות.

“[…] להבדיל מן החקיקה המקבילה במדינות רבות כמו ארצות הברית, שם ניתן ביטוי מפורש לשיקולים הנוגעים לזכויות אדם ועמידה בכללי המשפט הבינלאומי ההומניטרי, בחוק הפיקוח [הישראלי] על ייצוא ביטחוני, התשס”ז – 2007, יש רק התייחסות לאמברגו (חרם כלכלי) של מועצת הביטחון של ארגון האו”ם. איך בכך די שכן למועצת הביטחון מגבלות פוליטיות רבות, וההחלטות המגבילות סחר בנשק מטעם גוף זה הן החריג שאינו מעיד על הכלל. על כן, לאור היעדר התייחסות מפורשת בחוק הפיקוח הישראלי לשיקולים הנוגעים לדיני זכויות האדם והמשפט הבינלאומי ההומניטרי, מדינת ישראל עלולה לתרום לליבוי סכסוכים אלימים ברחבי העולם שבהם מתבצעות הפרות קשות של המשפט הבינלאומי וזכויות אדם.

“הצעת חוק זו מבקשת להגביל את הייצוא הביטחוני למדינות שלגביהן יש למשרד החוץ מידע לפיו קיימים בהן כוחות ביטחון שביצעו הפרות חמורות של זכויות אדם.

“[…] על כן, מוצע לתקן את המצב לפיו יעשה שימוש בייצוא הביטחוני הישראלי בהפרות זכויות אדם בעולם, ולהוסיף איסור מפורש על ייצוא ביטחוני לכוחות ביטחון במדינות זרות שביצעו הפרות חמורות של זכויות אדם”

* יצויין כי הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חברת הכנסת תמר זנדברג וקבוצת חברי כנסת (פ/2721/19), ועל שולחן הכנסת העשרים על ידי חברת הכנסת תמר זנדברג (פ/2672/20) ועל ידי חבר הכנסת יהודה גליק וקבוצת חברי כנסת (פ/3100/20) ועל ידי חברות הכנסת תמר זנדברג וזהבה גלאון (פ/2721/20).