הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס: למען עתיד דיגיטלי טוב יותר יש להפחית עלויות רוחב-פס, להגדיל את הגישה ולכלול נשים

במסגרת המפגש השנתי המסורתי של הפורום הכלכלי העולמי (World Economic Forum, WEF) שנערך ב- 21-24 בינואר 2015 בדאבוס שבשווייץ זו הפעם ה- 45 נערך מושב בנושא The Future of Digital Economy.

במסגרת מושב זה אמרו הדוברים כי כלים דיגיטליים בתחומים רבים הביאו לשינויים בסיסיים והעלו את רמת החיים ברחבי העולם וכי שהחיבוריות (network connectivity) תהיה גדולה יותר כך גם הפוטנציאל לשיפור נוסף ברמת החיים.

אריק שמידט יו”ר חברת גוגל אמר כי כמעט את כל הבעיות שנדונות במושב ניתן לפתןר בעזרת יותר broadband connectivity. פס-רחב הוא יוזמת המדיניות הציבורית המובילה שיכולה לקדם תועלות חברתיות במגוון תחומים.

ואולם בדיון הצביעו על כך שקיימים מספר מכשולים להרחבת הגישה לטכנולוגיה דיגיטלית בעולם כשאחד מהמכשולים הגידולים ביותר נובע מפיצול השוק והגידול בסטנדרטים שונים המגבילים את זרימת המידע. בעייה נוספת היא עלויות גבוהות של רוחב-פס.

נושא חשוב נוסף שנדון מצביע על כך שלא מובטח כי הישגי הטכנולוגיה מחולקים בצורה שווה. אם מקבלי החלטות ואנשי הטכנולוגיה לא יפעלו נמרצות לקדם הכללה (inclusion) הרי שנשים לא יקבלו את אותן ההזדמנויות כמו הגברים. הנושא הועלה ע”י שריל סנדברג מנהלת התפעול הראשית של Facebook שהתייחסה גם לשפות באינטרנט (להוציא אנגלית) וגם לכך שנשים זוכות בגישה לטלפונים חכמים (סמרטפונים) מאוחר יותר מאשר הגברים.

היא אמרה כי כיום רק ל- 40% מהאנשים בעולם יש גישה לאינטרנט. “אני אופטימית מאוד. שערו בנפשכם מה ניתן לעשות כשבעולם יהיו 50% או 60% ואף יותר במונחי חדירת אינטרנט”.

לגבי עתיד האינטרנט ובתשובה לשאלה שנשאל אמר שמידט כי “אענה תשובה פשוטה מאוד – האינטרנט ייעלם. יהיו כל-כך הרבה כתובות IP (…) כל כך הרבה מכשירים, חיישנים, חפצים שונים שאותם נלבש או נענוד על גופנו, דברים שאנחנו מתקשרים עימם כך שאפילו לא נחוש בכך”. לדבריו, הגידול במכשירים והאינטרנט של הדברים [Internet of Things, IoT/Internet of Everything] יקטינו בשנים הבאות את הפער שבין להיות מחובר (being online) או לא(being offline).

שני מושבים נוספים במסגרת הכינוס עסקו בהיעדר האיזון בין הצורך להבטיח אבטחה לבין הרצון לשמור ולהגן על הפרטיות שעלול לאיים על האמון בטכנולוגיה. הנושא קיבל דגש מיוחד בשל אירועי הטרור הרצחניים בפריז.

מאריסה מאייר מנכ”לית Yahoo אמרה כי לנוכח האירועים בפריז דעת הקהל נסוגה כלפי רצון לביטחון על-פני דאגות לגבי שמירה על פרטיות. היא אמרה כי היא מעדיפה פיתרון שוק בו הצרכנים ישלטו על הנתונים והמידע האישי שלהם ויאפשרו רק לחברות וליישומונים שהם בוטחים בהם – להשתמש בנתונים האישיים הללו.

Satya Nadella מנכ”ל חברת Microsoft קרא ל”קונצנזוס עולמי” שיאפשר לטכנולוגיה להתקדם תוך תמיכה ב”אינטרסים הלגיטימיים” של יחידים, של קהילות וחברות, של תרבויות ושל מדינות. אריק שמידט הביע הסכמתו לצורך בקונצנזוס כזה.

אבטחת מידע

Partnering for Cyber Resilience: Towards the Quantification of Cyber Threats, הוא דו”ח בתחום אבטחת המידע שפורסם ב- 19.1.2015 ע”י הפורום הכלכלי העולמי בשיתוף חברת Deloitte.