הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה 68ג’: שקיפות הממשל פעולות לקידום הממשל הפתוח

כמקובל, אגף המפקח הכללי לענייני ביקורת המדינה במשרד ראש הממשלה פירסם ב- 8 במאי 2018 את הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה 68ג’. כאן מובא תקציר הדברים בכל הנוגע לשקיפות הממשל פעולות לקידום הממשל הפתוח.

הגופים המבוקרים בפרק זה הם: משרדי ראש הממשלה, התרבות והספורט, תחבורה, פנים, אוצר,  הגנת הסביבה,  ירושלים ומורשת,  שירותי דת,  חקלאות,  מדע וטכנולוגיה,  בריאות, חינוך, עבודה ורווחה, בינוי ושיכון, שיתוף פעולה אזורי, ביטחון, משפטים, עליה וקליטה.

תקציר הביקורת:

משרד מבקר המדינה העלה בדו”ח זה ליקויים משמעותיים בעבודתם של כמה משרדי ממשלה ויחידות סמך בכל הנוגע ליישום חוק חופש המידע,  לעתים עד כדי הפרה של הוראות החוק.

הליקויים נוגעים לפרסום מידע באופן יזום ולמענה על בקשות מידע מן הציבור.  חשיבות המענה לבקשות מידע מתחדדת כאשר מדובר בנושאים כבדי משקל ובעלי ערך לציבור הרחב,  כגון זיהומי אוויר ומים, מיסוי של רווחים ממשאבי טבע,  סיכומים תקציביים שגובשו עם שרי הממשלה ועם מנכ”לים של משרדי ממשלה ומוקדי סיכון בכבישים.

עם המשרדים הבולטים בהיבט של מענה לא מספק על בקשות מידע מן הציבור נמצאים – המשרד להגנת הסביבה,  משרד האוצר, משרד ראש הממשלה ומשרד התחבורה.

במהלך השנים נקטו משרדי הממשלה פעולות התורמות לקידום שקיפות הממשל. ואולם בשלושה תחומים מרכזיים ורגישים מבחינת חשיפת המידע לציבור טרם הושגה השקיפות הדרושה:

+ פרסום הסכמים של יחידות הממשלה עם ספקים ופרסום היתרים לשימוש במשאבים ציבוריים שהן נתנו לגופים פרטיים;

+ שקיפות הצעת תקציב המדינה, המאפשרת לרשות המחוקקת ולציבור להשפיע על קביעת סדרי העדיפות בתקציב ועל אופן הקצאת הכספים; פרסום יומניהם של שרי ממשלה העומדים בראש משרדים ממשלתיים,  באופן המשיג את תכלית חוק חופש המידע.

היבט נוסף של שקיפות הממשל מצוי בתפר שבין הרשות המבצעת לרשות  המחוקקת.   הוראות הדין מבססות היטב את חובת משרדי הממשלה למסור מידע לכנסת כדי שתוכל לפקח על עבודת הממשלה וכדי להגביר את שקיפות המימשל. הביקורת העלתה כי יש משרדים שנמנעו ממסירת מידע לוועדה של הכנסת בשני נושאים רגישים מבחינה ציבורית: הקצאת תקציבים לצורך קיום הסכמים פוליטיים וקבלת שירותים מחברות ייעוץ.

על העומדים בראש משרדי הממשלה ויחידות הסמך – נבחרי ציבור ומנהלים כלליים – להטמיע בעבודתם ובעבודת המשרדים את עקרונות שקיפות המימשל,  ולוודא שהם מיושמים בשגרת העבודה של המשרד.

בין השאר יש להקפיד על שקיפות הממשל במענה על בקשות מידע מן הציבור ומן הכנסת ופרסום יזום של הסכמים שחתמו המשרדים עם ספקים ושל מגוון ההיתרים שהממשלה מעניקה לגופים פרטיים. משנה חשיבות נודעת להגברת השקיפות של הצעת תקציב המדינה, לפני הכנסת ולפני הציבור הרחב.

תקציר תגובות המבוקרים:

משרדי הממשלה יטפלו בשיטתיות בכל הקשור לפניות השונות הקשורות לחוק חופש המידע,  בנוסף לטיפולם עד כה,  לאחר השלמת מערכת ייעודית לטיפול וניהול של בקשות חופש מידע. המערכת הינה מערכת רוחבית כלל ממשלתית,  שפותחה על-ידי היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים.

כפי שנמסר ממשרד המשפטים,  המערכת תאפשר טיפול ופרסום של בקשות חופש מידע באופן ממוחשב, ישירות מתוך המערכת, תוך צמצום דרסטי במשאבי זמן וכוח אדם הדרושים לכך. עם כניסת המערכת לשימוש המשרדים, בכוונתם לפעול לפרסום שוטף ורציף של תשובות חופש מידע, בהתאם להנחיות בנושא.

לפי משרד המשפטים,  המערכת עתידה להיות זמינה לעבודת המשרדים החל מחודש מאי  2018.

הטיפול השיטתי באמצעות המערכת הייעודית הינו בנוסף לדו”חות המתפרסמים ע”י הממשלה באתר הייעודי לחופש המידע של משרד המשפטים. משרדי הממשלה מכירים באינטרס הציבורי שבפרסום תשובות לבקשות מידע לפי חוק חופש המידע.