הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה (67ב): פרוייקטים בתחום התקשוב בצה”ל

09:02 21.05.2017

קטגוריות: צבא וביטחון

תגים:

כמידי שנה, עם פרסום הדו”ח השנתי של מבקר המדינה, פירסם במקביל אגף המפקח הכללי לענייני ביקורת המדינה במשרד רוה”מ את הערות ראש הממשלה לדו”ח מבקר המדינה 67ב’.

*הגופים המבוקרים בפרק זה הם: צה”ל, משרד הביטחון,

תמצית ביקורת המבקר: משרד מבקר המדינה בדק לעומק שני פרוייקטי מחשוב בצבא [פרוייקטים מרכזיים, שפיתוחם נמשך כעשור ועלותם מאות מיוניני שקלים].

תחום התקשוב במערכת הביטחון הוא תחום ליבה בחזית הטכנולוגיה, והוא בעל חשיבות אסטרטגית משמעותית לפעילות צה”ל. אגף התקשוב נושא, בין היתר, באחריות למערכת התקשוב בצה”ל.

על אף זאת, העלה משרד מבקר המדינה ליקויים חמורים ברמת גופי המטה הכללי, אגף התקשוב ואגף התכנון, הנוגעים לאישור פרויקטים אלה, לניהולם השוטף ולפיקוח ולבקרה על מימושם בהתאם לתוכניות העבודה.

בין היתר, נוכח הליקויים שעלו, במועד סיום הביקורת לא היו בצה”ל נתונים מלאים על העלויות שהשקיע, לרבות ביחס לתכנון וביחס לתרומה המבצעית; חלו דחיות משמעותיות, של שנים בלוחות הזמנים; הצטברו פערים בתהליכים מבצעיים מרכזיים שבאו לידי ביטוי במבצע “צוק איתן”.

למעשה, אגף התקשוב הנושא באחריות הכוללת למימוש שני הפרוייקטים הללו כשל בתפקידו, קובע מבקר המדינה.

נוכח הליקויים המשמעותיים שעלו בדו”ח ביקורת זה והפערים המבצעיים שעלו בפרויקטים, על המטה הכללי לבחון במבט מערכתי את שיטות הניהול של פרוייקטי תקשוב מורכבים בהובלתו של אגף התקשוב ולהפיק את הלקחים הנדרשים, ובכלל זה בכל הנוגע לבקרה המטכ”לית עליהן,  ולסמכויות שבידי אגף התקשוב ביחס לסמכויות שבידי הגופים והזרועות המעורבים בפרוייקטים כאלה.

תקציר תגובות המבוקרים: שני הגופים המבוקרים בפרק זה סיפקו תגובות מפורטות לגבי התייחסות המבקר וניתן לקרוא אותן בחלק המלא של התגובות.

* הערת עורך Read IT Now: תמצית ביקורת המבקר ותקציר תגובות המבוקרים מובאים בעמ’ 100-102 לדו”ח; החומר המלא מובא בעמ’ 507-517 לדו”ח.