העברות כספים נוספות של וועדת הכספים של הכנסת

כפי שפירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה, ועדת הכספים אישרה ב- 21.12.2014 העברות תקציביות בסך 8.1 מיליארד ₪ ובהן:

+ העברה של 30  מיליון ₪ מהמטה הקיברנטי הלאומי (מטה הסייבר) במשרד ראש הממשלה עבור לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה בגין מסלול לקידום מו”פ בתחום הסייבר;

העברה של 3.7  מיליון ₪ לתכנית המו”פ האירופי בתחום הביוטכנולוגיה בגין ההשתתפות במחקר;

+ העברה למשרד הבריאות: ביצוע פרוייקטים להגברת הדיגיטציה במערכת הבריאות במסגרת התכנית “ישראל דיגיטלית” ב- 14.3 מיליון ₪.

ב- 10 בדצמבר 2014 דיווחתי כאן באתר כי וועדת הכספים של הכנסת אישרה יום קודם לכן, בין היתר, העברה של 1.4 מיליון ₪ מתקציב משרד הפנים/רשות האוכלוסין וההגירה למשרד ראש הממשלה/הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ”ס) לביצוע מחקר ביומטרי. בעקבות פנייתי התקבלה התגובה הבאה מהלמ”ס:

בשנת 2009 התקבל בכנסת “חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע התש”ע 2009”. בשנת 2011 חוקק צו המסדיר תקופת מבחן ליישום החוק. כתוצאה מכך, החל מיולי 2013, לכל אזרח הפונה ללשכת האוכלוסין לקבלת ת”ז או דרכון, מוצע מסמך זיהוי ביומטרי (ת”ז או דרכון). מסמך זיהוי ביומטרי כולל שבב אלקטרוני המכיל את טביעות האצבע ותצלום הפנים של התושב. בעיקרון, תעודת הזהות הביומטרית לא ניתנת לזיוף ותאפשר התנהלות מול ממשל זמין באינטרנט. במקביל, הוקם מאגר מידע ביומטרי המכיל את הנתונים הביומטריים של התושבים שביקשו תיעוד ביומטרי. מטרת מאגר המידע הביומטרי היא מניעת זיופים וגניבת זהות.

הצו מסדיר תקופת מבחן של שנתיים במהלכה יכול כל תושב לבחור לקבל תעודת זהות או דרכון ביומטרי המכילים אמצעי זיהוי ביומטריים. במהלך תקופת המבחן ההשתתפות בתהליך הביומטרי היא על בסיס התנדבותי והפונים יוכלו לבחור בין תיעוד רגיל לתיעוד ביומטרי.

במסגרת יישום תקופת המבחן של החוק הביומטרי, ניתנו ללמ”ס שלושה תפקידים:

מדידה והערכה של תהליכים וטכנולוגיה: במסגרת זו, נמדדים מרכיבים שונים בתהליך הנפקת תיעוד ביומטרי ובתהליך המסירה של תעודת הזהות הביומטרית. הפרמטרים הנמדדים מוכתבים ע”י הצו. המדדים מתייחסים לתהליך ההרכשה (נטילת טביעות אצבע ותמונת פנים), תהליך התשאול לשם  אימות הזהות, תהליך ההשוואה בעת המסירה, נתונים הנוגעים לביקורת הגבולות ונתונים הנוגעים לפעילות הרשות לניהול המאגר הביומטרי.

מדידת שביעות רצון האוכלוסייה מתהליך הנפקת תעודות זהות ודרכונים בלשכות האוכלוסין: לשם כך מבצעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סקר טלפוני הפונה לנדגמים שביקרו בלשכות האוכלוסין, זמן קצר לאחר הביקור. תחומי החקירה של הסקר כוללים סיבות ההגעה ללשכה, הבנת חומר ההסברה, סיבות לבקשת תעודה חכמה, שביעות רצון ותפיסת משכי זמן התהליך, שביעות רצון מהשירות, סיבות לאי-השתתפות מלאה בתהליך, שביעות רצון מתהליך המסירה וכן שאלות רקע.  סקר זה החל במאי 2014.

מדידת שביעות רצון האוכלוסייה מהשימוש בדרכון הביומטרי בעת מעבר הגבול בנתב”ג: רשות האוכלוסין מחויבת על פי החוק לבחון את שביעות רצונם של התושבים מהשימוש בתיעוד ביומטרי. השימוש היחיד שקיים היום בארץ, הוא בעת מעבר הגבול בנתב”ג. בנתב”ג מוצבות עמדות אוטומטיות (לא מאויישות) למעבר הגבול באמצעות הדרכון הביומטרי. הסקר בוחן את שביעות רצונם של המשתמשים בעמדות האוטומטיות. תחומי החקירה כוללים: ידידותיות של השימוש, זמן המעבר, מודעות לקיום העמדות, סיבה לאי-שימוש בעמדות. סקר זה צפוי להתחיל בינואר 2015.

הלמ”ס פרסמה עד כה, שני דו”חות תקופתיים המתייחסים לשני הסעיפים הראשונים.