המשרד להגנת הסביבה מפרסם לראשונה דירוג סביבתי של חברות התעשייה הנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב

המשרד להגנת הסביבה פירסם ב- 28 בפברואר 2012 את רמת הציות הסביבתי של חברות התעשייה הציבוריות בישראל מתוך מדד תל אביב 100 [דירוג רמת העמידה של החברות הציבוריות בתקני איכות הסביבה].

לדברי המשרד, דירוג זה יספק לציבור הרחב המשקיע בבורסה וליועצי ההשקעות כלי חשוב נוסף בהערכת חברות והסיכונים הכלכליים אליהם הן חשופות בשל אי עמידה בתקנים הסביבתיים. הוספת אמצעי זה למערך שיקולי המשקיע יעודד את החברות לצמצם את הפגיעה הסביבתית הנגרמת מפעילותן ותצמצם את הסיכון הפיננסי של הציבור המשקיע באמצעות הגופים המוסדיים המנהלים את קרנות הפנסיה של אזרחי המדינה.

החברות שנכללו בדירוג הן החברות הפועלות בתחום התעשייה אשר נסחרות במדד תל אביב 100 וכן חברות האחזקה הנסחרות במדד תל אביב 100 המחזיקות בחברות הפועלות בתחום התעשייה (פרטיות או ציבוריות). הדירוג מתייחס למידע הרלוונטי לשנים 2009- 2011 (כולל).

בעולם קיימים מדדים שונים המאפשרים לגופים הפיננסיים להטמיע את הסיכונים הסביבתיים בתהליך קבלת ההחלטות. המידע שהיה חסר בישראל עד כה הוא בדבר רמת הציות של החברות לדין הסביבתי הקיים בארץ.

המשרד להגנת הסביבה פנה לפני כחצי שנה לחברות והודיע להן על ביצוע הדירוג. בפני החברות הוצגה מתודולוגיית המדרג ומאז קיים המשרד הליך של בחינה והידברות מול התעשייה. המידע על החברות נאסף מקרב כל הגורמים הרלוונטיים במשרד להגנת הסביבה ונערכה הערכה של החברות בהתאם.

הדירוג מתבסס על המידע הקיים בידי המשרד להגנת הסביבה מתוקף תפקידו כרגולטור המפקח על פעילות חברות אשר בבעלותן מפעלים, שתחום פעילותם עלול להשפיע על הסביבה. הדירוג מתייחס לשני סוגי מידע: צעדים שונים אשר ננקטו נגד חברות שהפרו הוראות שונות שנקבעו בדין או בהיתרים/ תנאים ברישיון עסק וכד’ וכן מפגעים או אירועים הידועים למשרד להגנת הסביבה.

בין הענפים שלא נכללו בדירוג: תוכנה ותקשורת.

בראש הדירוג, בקטגוריה המובילה, נמצאות החברות: אורמת, טאואר, פרוטליקס, אבגול, גיוון אימג’ינג, פלסאון תעשיות, פמס [FMS] ופריגו. בקטגוריה השנייה נמצאות החברות: אסם, אלביט מערכות, שטראוס-עלית, כלל תעשיות, נייר חדרה ודיסקונט השקעות. בקטגוריה השלישית נכללות החברות: פרוטרום וטבע. בקטגוריה הרביעית נמצאת בזן – בתי זיקוק לנפט. בקטגוריה החמישית והאחרונה נכללות החברות: קבוצת דלק, החברה לישראל ופז נפט.