המשרד לביטחון הפנים: מכרז פומבי לפיתוח, הקמה ולהפעלה של מערכת תחזית התקדמות שריפות (מת”ש)

הגוף המפרסם: המשרד לביטחון הפנים (בט”פ)

נושא המכרז: מכרז פומבי לפיתוח, הקמה ולהפעלה של מערכת תחזית התקדמות שריפות (מת”ש)

מס’ המכרז: 18.6

תאריך פרסום: 25 באוקטובר 2018

מועד אחרון: 2 בדצמבר 2018

הערות: המשרד לביטחון הפנים פונה לקבלת הצעות לשם הקמת מערכת שירותי חיזוי התפשטות שריפות עבור המשרד וזרועותיו וכן מתן שירותי הפעלה, עדכון ותחזוקה למערכת.

בכוונת המשרד להקים מערכת חדשה אשר תסייע בקביעת המשימות כחלק מתהליך קבלת ההחלטות. לשם כך, נדרשת מערכת שתוקם לענות על שני צרכים בתפיסת ההפעלה:

(1) הערכת סיכוי התפשטות האש במקרה של שריפה;

(2) הערכת הנזק שעשוי להיגרם בעקבות השריפה.

המערכת תהווה כלי תמיכה למערך בקרת הנזקים כך שעם פרוץ שריפה וידיעת מיקומה, ניתן יהיה להזין את מיקום (איכון) השריפה ועל ידי כך להפעיל הדמיית אש תלת-מימדית.

המערכת שתוקם על ידי הזוכה בהליך המכרזי תהיה מערכת מבצעית המבוססת על ממשק Web שתאפשר קבלת מידע שכבתי גראפי ואלפא נומרי (מידע וקטורי וראסטרי) וכל מידע אחר המבוסס דו ממד ותלת ממד (KML או כל קובץ תלת ממד אחר בתיאום עם מזמיני העבודה), עבור נתוני תחזיות מטאורולוגיות ונתוני מודל תחזית התקדמות שריפות ומדדי שריפות אחרים.

יצויין כי תוצאות הרצת המודל והמדדים הנוספים ישולבו באופן אוטומטי במערכת “שלהבת”, מערכת השליטה והבקרה של רשות הכבאות וההצלה ובממשק ה- Web.

רקע: כחלק מלקחי השריפה בכרמל הוחלט לפתח תוכנה לחיזוי התקדמות שריפות שתסייע לדרג הפיקוד בקביעת היעדים והמשימות כחלק מתהליך קבלת ההחלטות. לצורך כך פותחה תוכנת חיזוי להתקדמות שריפות על ידי מחלקת המחקר של המשרד לביטחון הפנים. התוכנה עברה מספר שדרוגים ועדכונים תוך כדי תהליך ההטמעה אשר בוצע ברשות הארצית לכבאות והצלה ומשטרת ישראל. מטרת המערכת היא ליצור שפה משותפת ואחידות בהפעלת התוכנה תוך קבלת נתונים מתוך ניתוח כלל הגורמים המשפעים על קצב התקדמות האש באירוע שריפה בשטחים פתוחים. הבסיס התיאורטי הינו כי התקדמות והתפשטות של שריפה הפורצת בנקודה מסוימת מושפעת מתנאי הסביבה ומזג האוויר.

על מנת לתת מענה לצרכים הנדרשים, מבקש המשרד להתקשר עם ספק אשר יקים את המערכת ויתפעל את המודלים לחיזוי התקדמות שריפות. עבודות העדכון והתחזוקה יעשו בתיאום מוקדם עם נציגי המשרד ובאישורם.